Parasiter eller något sådant???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #31
    Som sagt, du är en ängel..

    Ursprungligen postat av T_K
    Det finns ett verksamt preparat specialanpassat för behandling av Camallanus Cotti. Finns hos din akvariehandlare, annars kan han ta hem det.

    Medlet heter Camacell. Tablettform. En behandling räcker.

    På asken står att det är för gälmask, men läser man bruksanvisningen så ser man att det är avsett för Camallanus. Därav namnet, Camacell.


    Omschrijving: HS Camacell is een geneesmiddel tegen worminfecties bij vissen. HS Camacell doodt zowel huidwormen (zg Trematoden = Huidzuigwormen, Gyrodactylus, Kieuwwormen, Dactylogyrus) als ook in het lichaam van de vis voorkomende wormen (bv. Nematoden, Camalanus, Capillaria of Cestoden). 10 tabletten voor 500 l water. Voor België, Italien en Zweden.

    Annars har du det här:


    Konstigt att dina handlare inte känner till preparatet...

    Om nu det mot förmodan inte skulle funka så använd Flubenol 5% i pulverform. Tar någon månad men sen är maskarna borta. Axilur funkar också bra. Dessa behandlingar tar dock tid, det är nackdelen.
    Jag ska leta efter Camacell i första hand och annars Flubenol.. Vet du doseringen på Flubenol...
    Det kan ju rent av vara en fördel att det tar lite tid för jag har hört att fisken kan dö av för mycket protein när alla maskarna dör i dem?!

    Som jag frågade dig i pm.. Vet du hur räkorna klarar Camacell??

    Tack... o tack... o tack...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • T_K
      • January 2006
      • 102

      #32
      Flubenolpulver är inte helt lätt att få tag på i Sverige. Finns bara i tablett och pastaform. Pastan går inte att använda. Har för mej att det var 200mg per 100 liter. Diskusodlare brukar ha storförpackningar, kolla på www.amazondiscus.se om det finns någon som har lite att sälja.
      Jag vet inte hur det är med Camacell och räkor, står väl i bruksanvisningen i så fall. Räkorna tar du enkelt upp genom att ta en mindre plastflaska, kapa av strax nedanför "axlarna" och vända öppningen inåt i flaskan. Du får en perfekt fälla, de simmar in men hittar inte ut. Lägg i lite foder och vittja efter 10 minuter. Då har du varenda räka i karet i flaskan, de brukar inte vara blyga. Glöm inte bort den bara, då är det risk att det blir syrebrist i flaskan. Lycka till.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #33
        Ursprungligen postat av T_K
        Flubenolpulver är inte helt lätt att få tag på i Sverige. Finns bara i tablett och pastaform. Pastan går inte att använda. Har för mej att det var 200mg per 100 liter. Diskusodlare brukar ha storförpackningar, kolla på www.amazondiscus.se om det finns någon som har lite att sälja.
        Jag vet inte hur det är med Camacell och räkor, står väl i bruksanvisningen i så fall. Räkorna tar du enkelt upp genom att ta en mindre plastflaska, kapa av strax nedanför "axlarna" och vända öppningen inåt i flaskan. Du får en perfekt fälla, de simmar in men hittar inte ut. Lägg i lite foder och vittja efter 10 minuter. Då har du varenda räka i karet i flaskan, de brukar inte vara blyga. Glöm inte bort den bara, då är det risk att det blir syrebrist i flaskan. Lycka till.
        Åhh, vilket bra tips... Ska prova om det fungerar... Försöker att hitta Camacell i första hand, annars beställer jag det tror jag...

        Tack igen..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #34
          Massmord...

          Jag sörjer...

          Nu har jag haft i Camacell och tyvärr kunde jag inte rädda alla räkor eftersom de kan para sig med räkorna i de andra karen.. Vissa hade korsat sig med rymlingar så det var redan bastarder men det känns riktigt ruttet att plåga ihjäl dem.. De flesta har jag gett bort till mitt ex som har mina gamla malawi ättlingar kvar och det kändes bättre, en snabb och naturlig död... Usch... Pest eller kolera...

          Ja ja, nu hoppas jag att fiskarna klarar sig och att masken dör... Jag ska för säkerhets skull upprepa behandlingen efter 10 dagar har jag tänkt... Tyvärr har de finaste och mest lovande ungfiskarna klara symtom nu och lär inte klara sig i vilket fall... Men det finns massor av småttingar och dessa kanske klarar medicineringen...

          Jag har släckt belysningen nu och ska gå och lägga mig så jag slipper se på räkorna..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #35
            Uppdatering...

            Jag fattar inte... Räkorna lever

            Det står att ryggradslösa djur inte klarar medicineringen... Tillhör inte räkor invertaber lr hur det nu stavades...

            Ja ja, nu känner jag mig inte som en mördare längre.. Nu återstår att se om fiskarna överlever...

            T_K: Vet du om jag måste upprepa behandlingen om 10 dagar???
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • T_K
              • January 2006
              • 102

              #36
              Skulle inte det inte bli någon förbättring så skulle jag ha upprepat. Du får avvakta och se.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #37
                Jag fattar ingenting...

                Ursprungligen postat av T_K
                Skulle inte det inte bli någon förbättring så skulle jag ha upprepat. Du får avvakta och se.
                Alla lever, räkor, Khuli och Camalanus... Jag hade i 5 tabletter i mitt 250 L kar... Nu ser jag t om att det hänger ut maskar ur ändan på en endlersungfisk, (min finaste) det har jag inte sett förrut på någon fisk, bara Kakaduan som insjuknade först och då hittade jag inga maskar i gruset... Mår de dåligt nu maskarna eftersom de inte lämnar fisken lr??? Enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär så ryms ju inte de fullvuxna honorna i små endlers och det är därför man hittar dem i sanden...
                Bör jag avliva ungfiskarna med tydliga symtom???

                Det står att man ska byta vatten före upprepad kur... 30 % lr???

                Tack för hjälpen T_K !!!!!!!!!!!!!!!!
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Knyttet
                  • December 2006
                  • 646

                  #38
                  Nej, vad tråkigt! Hoppas det funkar med upprepad behandling.
                  min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #39
                    Uppdatering..

                    Nu har jag plockat ur 2 sjuka ungfiskar, de visar inte på någon bättring... Hannen var så fin.. Som det är nu har jag bara vuxna fiskar och småyngel.. Alla ungfiskar har strykt med...
                    Nu har jag upprepat behandlingen och nu stryker räkorna med.. Har bara sett några stycken kvar.. Sniglarna verkar inte glada heller... På Fridehemsplan där jag hittade den här medicinen föreslog killen att jag ska köra en 3:e gång så det ska jag göra.. Fisken verkar klara behandlingen jättebra..
                    Jag bytte 30 % vatten emellan medicineringen, tydligen är medicinen bara verksam i 2-3 dagar så efter det kan man börja byta vatten...

                    Nu håller vi tummarna...
                    Senast redigerad av Katharina; 07 October 2007, 14:29.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Knyttet
                      • December 2006
                      • 646

                      #40
                      Finns det fortfarande fiskar med mask som hänger ut? Var ungfiskarna du tog ut såna?
                      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #41
                        Ursprungligen postat av Knyttet
                        Finns det fortfarande fiskar med mask som hänger ut? Var ungfiskarna du tog ut såna?
                        De enda jag någonsin såg som hade mask hängades i rumpan var Kakaduorna och det är ju säkert 3-4 månader sedan de dog.. Sedan har jag hittat vuxna maskhonor i sanden och då sa Janne att det beror på att de vuxna honmaskarna inte ryms i så liten fisk som endlers..

                        Sedan jag började medicinera för 2 veckor sedan har vi sett de två sista, hårt drabbade, ungfiskarna med mask i rumpan.. Dessa plockade jag ut efter förra medicineringen.. Lustigt alltsammans...

                        Nu har jag inte en räka eller snigel kvar i karet.. Däremot såg vi Khuli ålen igår Nu ska jag dammsuga botten lite för att se om det finns någon levande mask... Guud va fort det blir alger på akvarieväggarna när balansen är störd och alla sniglar är borta... Som tur är har jag sniglar att ta av i räkkaren när medicinen är ur karet... Nu ska jag bara få tag i den sista dosen medicin...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #42
                          Du verkar vara vid rätt gott mod trots de här tråkigheterna, det är bra det

                          jag följer din tråd med spänning som du kanske märker

                          hur gick det med slamsugningen, såg du några maskar?
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #43
                            Lägesrapport

                            Ursprungligen postat av Knyttet
                            Du verkar vara vid rätt gott mod trots de här tråkigheterna, det är bra det
                            jag följer din tråd med spänning som du kanske märker
                            hur gick det med slamsugningen, såg du några maskar?
                            Ja, det är klart att jag är vid gott mod, det verkar ju som att det finns hopp.. De första råden jag fick var ju att avliva alla fiskar och koka all sand!!!!
                            Nu har jag alla vuxna fiskar kvar även om några ser lite färglösa ut och alla småyngel... Jag lyckades ju fånga in 15 Crystal innan medicinering också..

                            Dagsläget... Jag har vid dammsugning, 6 hinkar, fått upp 2 små maskar.. Alltså verkar alla fullvuxna maskar ha strykt med, så en medicinering till så kanske jag är av med skiten...
                            Alla bastardräkor och sniglar är döda men jag såg två stora Crystal nu när jag vände på trästockarna, tyvärr kryper de ju in i stockarna så det går inte att fånga dem

                            Jag har fått höra att medicinen är verkningslös efter 2-3 dagar men när jag dammsuger botten så skummar vattnet i hinken och är dimmigt så jag är väldigt försiktig att inte få i mun vid hävertstart och tvättar mig ordentligt upp på armarna med tvål när jag är klar...
                            Jag fick skrapa bakrutan nu med rakblad, det har fort blivit mycket alger nu när balansen är rubbad och sniglarna är döda..

                            Framtidsplan. 10 dagar efter dagens medicinering ska jag börja dammsuga botten, 1/3 del åt gången. Då ska all inredning flyttas, inkl växter och sedan ska jag röra om i sanden med handen så jag drar upp all skit och medicinrester, låta pumpen dra upp det och sedan krama ur filtret... Sen fortsätter jag att byta vatten 1 gg/v i 10 v, varav jag upprepar bottenrengöringen de sista 3 ggr..
                            Då attans ska väl medicinen vara borta.. Detta är iaf vad jag har summerat av vad alla har sagt...

                            Jo, tack för ditt intresse.. Det känns som ett stöd även om det bottnar i kunskapstörst..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #44
                              Nej, nu deppar jag ihop..

                              Såg en mask i rumpan på en ung gupphona... Det verkar som att medicinen biter på maskarna i bottengruset men inte på dem i fiskarna, trots att jag lägger torrfoder i blöt i medicinen när jag medicinerar..
                              De andra är ju säkert fulla med mask också så...

                              Åhh, får väl försöka en 4:e gång annars så blir det massiv avlivning då

                              Frågan är hur det är med Eldstjärten och neontetrorna... De visar inga symtom och jag har läst att det är i synnerhet levandefödare som får det här men å andra sidan vill man ju inte spara eventuellt smittad fisk...

                              Alternativt om jag ska prova hundmaskmedel, Axilur, men då vet jag inte dosering och om den ska upprepas????
                              Men jag har ju som sagt inget att förlora...
                              Senast redigerad av Katharina; 14 October 2007, 18:21.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Knyttet
                                • December 2006
                                • 646

                                #45
                                Fasen vad tråkigt för dig

                                Du, råkar du möjligen ha fotat någon mask du har hittat i gruset? Jag hittade nämligen en suspekt mask i ett av mina akvarier igår... :/ Jag har iofs fotat min mask så du får gärna ta dig en kik och se om den ser ut som dina. Jag har lagt in ett par bilder i slutet på den här tråden om du orkar kolla http://www.zoonen.com/forum/visadisk...sp?oid=1547848
                                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                                Kommentar

                                Arbetssätt...