Platy ligger på botten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sahara
    • March 2007
    • 14

Platy ligger på botten

Hej. Jag har en Platy hona, vet ej hur gamal hon är för jag har fått henne. Den senaste veckan har hon börjat med att simma ner och bara ligga på botten hela tiden. Det började med att hon först började simma in efter att hon ätit och vara helt stilla i en stor växt jag har precis vid pumpen (har ytterfilter). Men allt efter som så har hon sökt sig ner mot botten. Hon kommer fram och äter när jag matar dem och verkar pigg och allert då. Matar dem 2ggr/dag och hon är med vid varje tillfälle. Hon har inte blivit dräktig sedans hon kom hem till mig. Fast hon verkade trivas mycket bra de första 2mån. Härom dagen upptäckte jag att hennes hö öga ser lite grummligt ut det är inte helt klart. Hon fäller in fenan uppe på ryggen och den under magen. Men Ibland fäller hon ut dem...plockade upp henne i en påse härom dagen skulle be en kommpis se vad hon trodde då verkade hon jätte pigg och hade fällt upp alla fenor och hoppade omkring. När jag släppte i henne igen verkade hon nöjd att vara tillbaks men efter ett tag samma sak igen. Jag köpte 2st musse pigg Platy för typ 1mån sedans. Hanen gjorde ungfär samma som denna platyn när han kom hem till mig fast han åt inte heller, han låg under ett blad konstant. Men jag tog bort mina scalarer och efter 2dygn så var han pigg och glad och är med hela tiden nu och hans hona är hög dräktig. Hade ju tänkt mig att han kanske skulle parat sig med denna andra honan med. Så är det någon som kan komma med något förslag? Kan det vara vattnet eller är hon sjuk? Alla andra fiskar och alla dessa typ 60 yngel mår jätte bra. Vad jag e mest orolig över är att hon skulle vara sjuk och att de andra blir det sen med. Tacksam för svar
    Senast redigerad av Sahara; 21 May 2007, 12:18.
  • annika&isak
    • November 2006
    • 180

om hon ligger ned på botten mår hon nog inget vidare, om hon däremot står upprätt (simmar upprätt kanske det heter) och trycker bakom någon växt längst ner behöver det inte vara något fel på henne.

har själv en platyhona som alltid gömmer sig i grottan förutom när det är mat. verkar inte vara något större fel på henne.

är du orolig får du fortsätta att observera hur hon ser ut och vara nogrann med vattenbyten så vattenkvalitén håller sig bra.
    ------------------------------------
    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

Kommentar

• Sahara
      • March 2007
      • 14

Tack för svaret. Igår från ingen stans var hon pigg och simmar som vanligt med de andra fiskarna fast jag är orolig över hennes öga. Det ser ut som att det skulle vara "svullet" eller en förtjockning av hornhinnan (om nu fiskar har en sådan) det är som en grå/vit bubbla/hinna över ena ögat och jag förmodar att hon inte ser något. Såg att svärdbärare hanen va taskig mot henne så jag funderar på om det är han som gjort henne illa från första början eller om hon har någon sjukdom i ögat. Jag kan ju inte så mycket om fiskar ännu. Vad kan man använda för medicin mot ögat om det är en skada eller en sjukdom? Det finns tydligen lite olika preparat man kan välja mellan vad jag har förstått.

Kommentar

• EvaPeva
        • May 2007
        • 765

Hej.
        Eftersom du bor i Halland så kanske du känner till Åled. Ring dit & fråga, dom är jätteduktiga & vet säkert felet & vad du kan göra.
        Mvh Eva

Kommentar

• Sahara
          • March 2007
          • 14

Hej. Nja själva namnet Åled ringer en klocka men är nog för ny innom fisk världen för att vara tillräckligt insatt. Har du möjligtvis deras nummer?

Kommentar

• EvaPeva
            • May 2007
            • 765

Javisst har jag det. Nr är 035-39397. Dom har även en hemsida som e bra, www.aleds.se.
            Som sagt, dom e mkt kunniga. Det ligger alltså utanför Halmstad, mot Jönköpingshållet.
            Mvh Eva

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

Gissning...

Ursprungligen postat av Sahara
              Tack för svaret. Igår från ingen stans var hon pigg och simmar som vanligt med de andra fiskarna fast jag är orolig över hennes öga. Det ser ut som att det skulle vara "svullet" eller en förtjockning av hornhinnan (om nu fiskar har en sådan) det är som en grå/vit bubbla/hinna över ena ögat och jag förmodar att hon inte ser något. Såg att svärdbärare hanen va taskig mot henne så jag funderar på om det är han som gjort henne illa från första början eller om hon har någon sjukdom i ögat. Jag kan ju inte så mycket om fiskar ännu. Vad kan man använda för medicin mot ögat om det är en skada eller en sjukdom? Det finns tydligen lite olika preparat man kan välja mellan vad jag har förstått.
              Svamp i såret från bett eller ögonparasit... Kolla på sjukdomar här på Zoopet så kanske du kan se hur det ser ut... Men som sagt, bara gissningar...
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Sahara
                • March 2007
                • 14

Tack så hemst mycket för era svar. Jag hoppas att det är något lindrigt. Va och köpte lite medicin igår i zoo affären skall testa och se om det hjälper va något mot bakterier och tog en massa saker. Frågan är bara hur gamla mina yngel behöver att bli innan jag kör det i hela akvariet? De sa i butiken att ynglena kunde må dåligt av det. Mina yngel är väl 2v nu några är 3v. Får väl fiska upp och lägga i ett separat kar så länge men stjärtfena på min guppy hanne verkar lite naggad i kanterna trodde kanske att black mollysarna kanske hade varit på honom eller kanske min svärdbärare för han är härskare i mitt akvarie (tror han). Men när jag läste på förpackningen till medicinen så blev jag osäker och funderar på om det kanske är så att jag har någon sjukdom i mitt akvarie? Kan ha fått det efter de 2 senaste fiskarna jag köpte i HBG. Så en behandling av hela akvariet kanske skulle vara på sin plats för att helt vara på den säkra sidan? Vad säger ni? Jag kan ju inte ännu så mycket om akvarier men jag lär mig väldigt gärna och tycker att det är intressant.

Kommentar

• annika&isak
                  • November 2006
                  • 180

jag tror att det är i många fall är bättre att använda medicinen i ett separat kar, har man inte ett annat akvarium kan det funka med en hink el dyl.

jag har behandlat platys i salt i ca trettio min (mot svamp) i en bunke
                  och intensivbehandlat en kampfisk mot fenröta
                  i en hink med varierande resultat.

behandlar man akvariet dör de nyttiga nitrifikationsbakterierna (de som omvandlar nitrit (giftigt för fiskar) till nitrat och akvariet blir som nystartat.
                  har du många fiskar måste du då vara försiktig med matningen för att försöka undvika en dödlig nitritspik.

om du är osäker på vad det är för sjukdom så är det kanske inte heller är så bra att behandla med medicin som kanske är helt fel...
                  att identifiera sjukdomar är svårt, men man kan ju försöka googla och söka i forumet här på zoopet på symptomen.

lycka till med dina fiskar!
                  ------------------------------------
                  112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                  37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

Kommentar

Arbetssätt...