apatisk slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #16
    Ursprungligen postat av Piscator
    Antar att du gjort en felskriving? För det är tvärtom lättare att hålla bra balans i ett stort akvarium.
    Ja, det var en felskrivning. Sjælvklart ær det lættare och inte svårare Ursækta, det gick lite fort...
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Ursprungligen postat av Emman
      hej
      ... men filtrer är nyligen rengjort och jag har pumpen så placerad att den ligger på botten med utblåset uppåt där det sitter en slang som leder upp till ytan och där är det en 90 graders böj ansluten....
      finns det nån typ av antibiotika man kan ha i som kan hjälpa?
      Om du har gjort rent filtret så kan det faktiskt vara så att du fått en släng av nitrit...? Har du test så du kan mäta? Jag förstår inte riktigt vad för sorts filter du har? Slöjisar behöver rejält med filtervolym säger expertisen. Medicin skulle jag slagit ur huvudet med en gång för det tar definitivt död på de nyttobakterier som finns om du nyligen rensat filtret. Byt vatten, 10 % med några timmars mellanrum och se hur firrarna reagerar istället. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Sedan är det också så som någon ovan skrivit att slöjstjärtar är ibland så sönderavlade, vissa exemplar så det kan vara en genetisk effekt som gör din slöjis hängig.

      Å sedan så kan vi väl försöka hjälpa Emma istället för att stjälpa?
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #18
        Det är väl ändå ingen som har försökt att stjälpa?

        Här är ett citat ur Zoopets artbeskrivning om slöjstjärtar:
        "Eftersom den inte är så syrekrävande och samtidigt inte är så aktiv har det inneburit att den ofta hålls i väldigt små akvarier – väl skött i ett akvarium som inte är för litet blir den 20 cm. Arten är visserligen betydligt kortare än guldfisken men den är i gengäld betydligt högre och bredare vilket innebär att det är en stor fisk som därmed smutsar ner mycket och den behöver därför ett akvarium med relativt stor volym (akvarielängden inte så viktig) och bra filtrering. I ett litet akvarium måste man byta vatten väldigt ofta."

        Är dessa krav uppfyllda och vattnet inte alltför varmt så är det svårt för någon att veta vad som kan göras mer. Om du inte har fler fiskar än de tre 5 centimeter långa slöjstjärtarna i akvariet så tror inte jag att storleken på akvariet gör att din fisk är hängig Emman. Men du måste som sagt byta vatten lite oftare och på sikt naturligtvis skaffa ett större kar.

        Mina två slöjstjärtar är ganska dåliga simmare och uppskattar inte stark ström från filterpumpen. Så här års blir det lätt onödigt varmt i vattnet, längre fram måste jag nog släcka ett par rör i ljusrampen på dagtid och lyfta lite på rampen för bättre kylning. Men trots tillfälliga toppar på 29-30 grader så verkar de pigga. Verkar dina fiskar bli mer aktiva av kalla vattenbyten så är de kanske känsligare än mina? I så fall kanske akvariet kan flyttas till en svalare plats?
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #19
          Nej Piscator, det är det inte , inte än... Trådar om slöjstjärtar har en tendens att skena iväg åt helt fel håll bara... Det var väl bara det jag ville förhindra... Jag tror du vet vad jag menar...
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Emman
            • March 2007
            • 213

            #20
            Ursprungligen postat av Lenmar
            Om du har gjort rent filtret så kan det faktiskt vara så att du fått en släng av nitrit...? Har du test så du kan mäta? Jag förstår inte riktigt vad för sorts filter du har? Slöjisar behöver rejält med filtervolym säger expertisen. Medicin skulle jag slagit ur huvudet med en gång för det tar definitivt död på de nyttobakterier som finns om du nyligen rensat filtret. Byt vatten, 10 % med några timmars mellanrum och se hur firrarna reagerar istället. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Sedan är det också så som någon ovan skrivit att slöjstjärtar är ibland så sönderavlade, vissa exemplar så det kan vara en genetisk effekt som gör din slöjis hängig.

            Å sedan så kan vi väl försöka hjälpa Emma istället för att stjälpa?

            jag har inte förpackningen kvar men det är ett vanligt filter här på zoopet. det är klassisk avlångt med utblås på ena sidan och ett rektangilärt filter innuti. istället för att sätta det på glaset vid vattenytan har jag lagt det på botten med ett förlängt utblås bara.
            det där med filterrengöring har jag läst på så det borde inte vara nån fara. jag gör bara rent det när pumpens kapacitet har minskat och när jag gör rent gör jag som så att jag fyller min 10 liters hink genom att damsiga löst på botten och sen tar jag filtret och kramar ur det lite lagom i akvarievattnet i hinken (ja det är vidrigt som fan) och sen tillbax med det. på så sätt har jag läst att man inte tar bort de braiga bakterierna utan bara får bort tillräckligt av slammet. filtret är allt annat än vitt efter denna procedur så rent är det då inte
            100L asien projekt

            Kommentar

            • Emman
              • March 2007
              • 213

              #21
              Ursprungligen postat av Piscator
              Är dessa krav uppfyllda och vattnet inte alltför varmt så är det svårt för någon att veta vad som kan göras mer. Om du inte har fler fiskar än de tre 5 centimeter långa slöjstjärtarna i akvariet så tror inte jag att storleken på akvariet gör att din fisk är hängig Emman. Men du måste som sagt byta vatten lite oftare och på sikt naturligtvis skaffa ett större kar.

              Mina två slöjstjärtar är ganska dåliga simmare och uppskattar inte stark ström från filterpumpen. Så här års blir det lätt onödigt varmt i vattnet, längre fram måste jag nog släcka ett par rör i ljusrampen på dagtid och lyfta lite på rampen för bättre kylning. Men trots tillfälliga toppar på 29-30 grader så verkar de pigga. Verkar dina fiskar bli mer aktiva av kalla vattenbyten så är de kanske känsligare än mina? I så fall kanske akvariet kan flyttas till en svalare plats?
              det är bara dom tre små fiskarna och så en zebrasnäcka som håller oväntat rent och fint. pumpens placering för att det blir en rundström i akvariet som på vissa ställen är relativt stark men på andra ställen står det still. dom brukar faktiskt gilla att simma mot strömmen upp och ner i akvariet. ser bra lustigt ut.
              nu i skrivande stund släkte timern och vipps simma den lille svarta ner till botten å in under roten. tidigare idag har den inte reagerat det minste när jag knackat på glaset för att kolla livsstatus...hmmm va kan detta betyda?
              ska jag prova att sänka antal ljustimmar kanske= har 12 nu...kanske 9 är mer lagom?

              jag är jättetackisam för den hjälpen jag får..inte lätt att leta fiskdoktor men känns bätte med lite ideer att gå på iaf.
              100L asien projekt

              Kommentar

              • Emman
                • March 2007
                • 213

                #22
                nu hittade jag fisken indragen mot filtret. stängde av pumpen så den kom loss å fånga upp i håven. den lever fortfarande men det är väll allt. gör nåt simryck å sen flyter den hej villt upp till ytan igen. antar det inte e så mycket annat att göra än att spola ner den nu men det känns så hemskt
                100L asien projekt

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  #23
                  Ursprungligen postat av Emman
                  nu hittade jag fisken indragen mot filtret. stängde av pumpen så den kom loss å fånga upp i håven. den lever fortfarande men det är väll allt. gör nåt simryck å sen flyter den hej villt upp till ytan igen. antar det inte e så mycket annat att göra än att spola ner den nu men det känns så hemskt
                  Spola ner den!!!? Man spolar inte ner en levande fisk om det ær det du har tænkt dig!
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...