apatisk slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    • March 2007
    • 213

    apatisk slöjstjärt

    en av mina tre slöjstjärtar har i två dagars tid legat och guppat vit vattenytan längs med den kanten av glaset det är minst strömt ifrån pumpen. det är en svart cyklop på ca 5 cm. de andra två mår bra och simmar runt och försöker äta på allt precis som vanligt. den svarta ligger nästan hela tiden på samma ställe vid vattenytan (med magen neråt) men är ibland ner och simmar med dem andra, sen tillbax. den verkar bli mer och mer apatisk och reagerar nu knappt när jag knackar lite på glaset. det syns inga direkte fel på den. inga prickar eller uppenbara skador.
    min fisk verkar bara bli sämre och sämre. finns det nånting jag kan göra?
    vattenvärdena är bra och vattenbyten gör en gång i veckan
    100L asien projekt
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Jag skulle testat att göra ett extra vattenbyte för att se hur den reagerade. Kanske också med lite kallare vatten för ibland kan de pigga på sig lite av det. Det är inte så att du matat för mycket och att den svalt luft? Fy vad det är jobbigt när man ser att de inte mår bra och inte vet vad man ska göra. Hur varmt är det i akvariet?
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Emman
      • March 2007
      • 213

      #3
      jag skall prova med ett vattenbyte. jag vet faktiskt inte vilken temperatur jag har. det är ingen doppvärmare i och det står här breve på skrivbordet och jag har ganska varmt i mitt rum.
      mata gör jag faktiskt ganska sparsamt...ca 3 ggr i veckan får de lite småkulor men sen äter de på alla de växter jag har i akvariet
      100L asien projekt

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        När det kommer till slöjisar så ar de behov av lite större akvarium. Skulle det vara frågan om ett mindre akvarium, säg på runt 50 liter, (får den känslan när du skriver att det står på skrivbordet )så är det i minsta laget för slöjstjärtar. Minst 100 liter skulle jag tycka i alla fall. Hur länge har du tänt akvariet och är det en lysrörsramp eller glödlampsramp? Jag vill absolut inte verka översittarviktig nu utan jag vill verkligen hjälpa till.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Emman
          • March 2007
          • 213

          #5
          det är ett lite mindre akvarie på 60 liter men medans de är så små (5 cm ink fenor) tyckte jag det verkade lagom. lysrampen är en lågenergilampa som går på timer och den är tänd från 10-22 varje dag
          100L asien projekt

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            #6
            Ursprungligen postat av Emman
            det är ett lite mindre akvarie på 60 liter men medans de är så små (5 cm ink fenor) tyckte jag det verkade lagom. lysrampen är en lågenergilampa som går på timer och den är tänd från 10-22 varje dag
            Nær dom blir større måste dom ha ett akvarie på minst 250 l, men det visste du kanske redan...
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            • Mia A
              • February 2007
              • 357

              #7
              Ursprungligen postat av Kjaer
              Nær dom blir større måste dom ha ett akvarie på minst 250 l, men det visste du kanske redan...

              Nä, det är guldfiskar som behöver ett så stort akvarium.

              För slöjstjärtar räcker det med 120L.
              Mvh / Mia

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Ursprungligen postat av Miaadr
                Nä, det är guldfiskar som behöver ett så stort akvarium.

                För slöjstjärtar räcker det med 120L.
                Jag menar fortfarande att dom ska ha minst 250 l.
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                • Emman
                  • March 2007
                  • 213

                  #9
                  sak samma det hör väll knappast till min sjuka slöjis nu...tjaffsa om akvariestorlek nån annanstanns
                  100L asien projekt

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Hej Emma!
                    Bytte du vatten? Märkte du någon skillnad? Hur länge har du haft slöjstjärten? I ett 60 litersakvarium så värmer pumpen upp akvariet ganska bra, likaså lysrampen. Se till att ha bra flås på ytan för det kan ju handla om syrebrist med. Sitter pumpen tillräckligt högt upp för att "röra runt" på ytan? Vad för pump är det du har?
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Det är vanligt att Slöjstjärt blir sjuka.
                      Är 2 st normala är det nog inget fel på vattnet.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Emman
                        • March 2007
                        • 213

                        #12
                        hej
                        ja jag bytte 10 liter vatten och hälde i kallare än vanligt. den svarte piggnade då till lite och verkade bli bättre men nu är den sämre än nånsin igen. den vita har oxå börjat hänga litegrann vid ytan men är betydligt piggare.
                        jag har inte i huvet va pumpen heter men filtrer är nyligen rengjort och jag har pumpen så placerad att den ligger på botten med utblåset uppåt där det sitter en slang som leder upp till ytan och där är det en 90 graders böj ansluten. detta gör att hela vattenyten är i stor rörelse och vattnet cirkulerar fint i hela akvariet. fiskarna köptes när akvariet var nystartat och det är väll kanske 2-3 månader sen skulle jag tänka mig. hade lite nitrit i början som brukligt men nu har jag ingenting alls och inte haft på länge. även nitraret är i låga mängder.
                        finns det nån typ av antibiotika man kan ha i som kan hjälpa?
                        100L asien projekt

                        Kommentar

                        • Piscator
                          • August 2006
                          • 735

                          #13
                          Ursprungligen postat av Emman
                          sak samma det hör väll knappast till min sjuka slöjis nu...tjaffsa om akvariestorlek nån annanstanns
                          Det kan nog ha betydelse för din sjuka fisk såtillvida att ju mindre akvarium ju oftare måste du byta vatten.
                          Hälsningar, Tomas!
                          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            Ursprungligen postat av Emman
                            sak samma det hör väll knappast till min sjuka slöjis nu...tjaffsa om akvariestorlek nån annanstanns
                            Det ær svårare att hålla en bra balans i ett stort akvarium...
                            Sen kan det också vara så att dom inte trivs i ett litet akvarium och dærfør blir sjuka...
                            Men det ær ju så att sløjstjærtar ær en mucket kraftigt odlad fisk dær man har framavlat en deform kropp och extremt långa fenor vilket gør att fisken har svårt att simma. Det ær kanske dærfør den ær apatisk...
                            Och vem vet.. Med den kroppsformen dom har (som ett ægg) ær det ju inte sækert att dom indre organen mår så bra.
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjaer
                              Det ær svårare att hålla en bra balans i ett stort akvarium...
                              Antar att du gjort en felskriving? För det är tvärtom lättare att hålla bra balans i ett stort akvarium.
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...