Allmänt gnäll vid fiskdöd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av svea
    Behövs det nån inredning, växter osv?
    Inredning och växter gör att fiskarna känner sig tryggare och stressar av snabbare, så jag tycker är en bra idé.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Ursprungligen postat av albjohn
      Sedan är det ju inte nödvändigt att ha ett extra akvarium det duger med en plastback tex.
      Jajjamensan! De duger ypperligt. Vi har några vita flajbackar från Ikea (19 kr/st) som vi använt vid behov. Vattnet finns ju redan så har man bara en pump över så kan man lika gärna ha den som extra i nåt akvarium.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Ursprungligen postat av batski
        Inredning och växter gör att fiskarna känner sig tryggare och stressar av snabbare, så jag tycker är en bra idé.
        Är detta något du själv anammat och testat Paul? Eller är det bara personligt tyckande? Det tycker inte jag. Skall du t ex dra upp yngel så samlas det matrester och fiskskit i växterna och eventuellt bottenmaterial. Skall du dra upp yngel byter du vatten så ofta att växterna ändå inte kommer att trivas så då blir det bara mer skit från växterna. Om du vill ha trygga lugna fiskar vid t ex nyinköp, så är det bara till att strunta i att ha lampan tänd så mycket, ljuset gör dem stressade. Då räcker det att ha lampan tänd just vid matning, nån timme fre och nån timme efter. Det gör också att det inte blir så mycket cyano som det annars kan bli i tomma, kala akvarier.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #19
          Om man nu summerar.

          Ett karantänsakvarium:
          behöver inte växter eller bottensubstrat.
          lampan bör inte vara tänd så länge
          kan stå igång hela tiden
          fiskarna bör vara där nån vecka eller två

          glömde jag nåt?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #20
            Ursprungligen postat av svea
            Om man nu summerar.

            Ett karantänsakvarium:
            behöver inte växter eller bottensubstrat.
            lampan bör inte vara tänd så länge
            kan stå igång hela tiden
            fiskarna bör vara där nån vecka eller två

            glömde jag nåt?
            VI gör så.... fast det behöver ju inte vara absolut sanning.... Akvariet är inte alltid igång men pumpen är det, i ett annat fungerande akvarium. Akvariet startar vi upp vid behov med den igångsatta pumpen och vatten från ett redan existrerande akvarium... Fiskarna får gå i tills vi bedömer att de äter som de skall, att de bajsar som de skall och ser friska och fina ut.
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Lenmar
              Är detta något du själv anammat och testat Paul? Eller är det bara personligt tyckande? Det tycker inte jag. Skall du t ex dra upp yngel så samlas det matrester och fiskskit i växterna och eventuellt bottenmaterial. Skall du dra upp yngel byter du vatten så ofta att växterna ändå inte kommer att trivas så då blir det bara mer skit från växterna. Om du vill ha trygga lugna fiskar vid t ex nyinköp, så är det bara till att strunta i att ha lampan tänd så mycket, ljuset gör dem stressade. Då räcker det att ha lampan tänd just vid matning, nån timme fre och nån timme efter. Det gör också att det inte blir så mycket cyano som det annars kan bli i tomma, kala akvarier.
              Jag trodde att det var allmänt känt att fiskar känner sig tryggare om de har möjlighet att dra sig undan. Jag vet folk som har ceratophyllum eller nån annan lätt växt i yngelkar. Snabbväxande växter konsumerar även ammonium/ammoniak, vilket minskar behovet av vattenbyten lite. Givetvis ska inte akvariet vara svårstädat, men jag tycker inte det ska vara helt kalt nej.

              Kompisen har ett yngelkar med bottenmaterial och växter och det fungerar finfint.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Mycket klokt skrivet av Lenmar.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  Jag trodde att det var allmänt känt att fiskar känner sig tryggare om de har möjlighet att dra sig undan. Jag vet folk som har ceratophyllum eller nån annan lätt växt i yngelkar. Snabbväxande växter konsumerar även ammonium/ammoniak, vilket minskar behovet av vattenbyten lite. Givetvis ska inte akvariet vara svårstädat, men jag tycker inte det ska vara helt kalt nej.

                  Kompisen har ett yngelkar med bottenmaterial och växter och det fungerar finfint.
                  Det är helt beroende på vilka yngel det är som du föder upp, hur ofta du matar osv, osv.... Drar du upp t ex levandefödare så är det kanon med bottensubstrat och hornsärv. Föder du upp större ciklidyngel, t ex skalar, blåciklid, diskus m fl så samlas det enorma mängder skit på botten. Stoppar du ner t ex hornsärv så barrar den sönder och samman pga att den är beroende av ganska konstanta vattenförhållanden och avskyr verkligen de täta vattenbytena som tät matning innebär. Jag baserar mina påståenden på våra (mina och Lennies) erfarenheter.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #24
                    Ursprungligen postat av batski
                    Jag trodde att det var allmänt känt att fiskar känner sig tryggare om de har möjlighet att dra sig undan.
                    Visst är det allmänt känt att det gör dem tryggare. Nu avses ett KARANTÄNKAR och vad som är nödvändigt i det!!! Det borde vara allmänt kännt att de flesta fiskar inte lever i klara vatten upplysta med aquarelle. Ljuset av när det inte finns mat i akvariet så blir det lugnt och tryggt och fiskarna har möjlighet att dra sig undan. I ett karantänakvarium eftersträvar man inte "vackert" utan "friskt". Det handlar om en begränsad period, pleaze!
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      Går ju att köra med plastväxter ist för levande
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av Lenmar
                        Det är helt beroende på vilka yngel det är som du föder upp, hur ofta du matar osv, osv.... Drar du upp t ex levandefödare så är det kanon med bottensubstrat och hornsärv. Föder du upp större ciklidyngel, t ex skalar, blåciklid, diskus m fl så samlas det enorma mängder skit på botten. Stoppar du ner t ex hornsärv så barrar den sönder och samman pga att den är beroende av ganska konstanta vattenförhållanden och avskyr verkligen de täta vattenbytena som tät matning innebär. Jag baserar mina påståenden på våra (mina och Lennies) erfarenheter.
                        Och jag på mina (kompisens) Men det är ju ungfödare hon har. Jag har ingen erfarenhet om de fiskar du nämner. Fast från början pratade vi ju karantän-kar och inte yngelkar. Kan aldrig tänka mig att man måste mata så mycket när man har fiskar i karantän
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #27
                          Ursprungligen postat av batski
                          Fast från början pratade vi ju karantän-kar och inte yngelkar. Kan aldrig tänka mig att man måste mata så mycket när man har fiskar i karantän
                          Tack, jag drog tillbaka diskussionen dit om du läser mitt senaste inlägg ovanför detta. Svea frågade om det behövdes inredning, växter osv.... Då svarade ju du i princip ja. Vilket är fel svar, det är onödigt i ett karantänkar!! Varför göra det enkla svårt?? Jag anser att du svarade fel, därför tjafsar jag vidare...
                          Ursprungligen postat av svea
                          Behövs det nån inredning, växter osv?

                          Inredning och växter gör att fiskarna känner sig tryggare och stressar av snabbare, så jag tycker är en bra idé.
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av Lenmar
                            Visst är det allmänt känt att det gör dem tryggare. Nu avses ett KARANTÄNKAR och vad som är nödvändigt i det!!! Det borde vara allmänt kännt att de flesta fiskar inte lever i klara vatten upplysta med aquarelle. Ljuset av när det inte finns mat i akvariet så blir det lugnt och tryggt och fiskarna har möjlighet att dra sig undan. I ett karantänakvarium eftersträvar man inte "vackert" utan "friskt". Det handlar om en begränsad period, pleaze!
                            Ingen har sagt nånting om att det skulle vara vackert, eller? Det stämmer att fiskarna stressar av när belysningen är släckt. Men givetvis känner de sig ännu tryggare om det är inredning i akvariet. Med tanke på att stress kan vara en utlösande faktor vid en del sjukdomar så anser JAG att det kan vara en fördel om man har nån form av inredning i ett karantän-kar. Man kan som eriahl påpekar ha lite plastväxter eller nåt. Inte vackert då, men bra för fiskarna.

                            Beträffande Aquarelle-belysningen så motsvarar den ljusintensiteten i skuggan. Solljuset är ju betydligt starkare.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Plastväxter är det bara att använda om och om igen i karantänakvarium. Fiskarna får ju lite att ställa sig bakom som man dessutom kan rengöra. Slänga in dom i en tvättpåse för bygelbehåar och in i tvättmaskinen eller gör på något annat lämpligt sätt.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • *Ulrica*
                                • June 2006
                                • 682

                                #30
                                Ursprungligen postat av Lenmar
                                Vi har nästan alltid ett tomt akvarium ståendes. Vi gjorde ju lite inköp av mindre akvarier innan vi satsade på de lite större burkarna så nu är de perfekta att ha vid karantän, sjukdom eller liknande.
                                Jag förstår absolut att man har karantänakvarium i ditt fall Lenmar men både jag och antagligen han som startade denna tråden är nybörjare och att ha ett karantänakvarium till sina första fiskar i sitt första akvarium tycker jag verkar otroligt överambitiöst!

                                Jag hoppas verkligen ingen ser ner på nybörjare med bara ett enda akvarium bara för de inte har något karantänakvarium.... Någonstans måste man ju faktiskt börja...

                                Dessutom är det väl lika troligt (om inte mer troligt om man varken har växter eller bottensubstrat) att fiskarna blir sjuka av stress när de flyttar in i ett karantänakvarium som i ett ordinarie. Skillnaden är väl att de inte smittar de andra....
                                Senast redigerad av *Ulrica*; 21 September 2006, 16:43.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...