Allmänt gnäll vid fiskdöd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anton T
    • August 2006
    • 13

    Allmänt gnäll vid fiskdöd...

    Åhh! Man blir så besviken när ens fiskar dör och man inte kan säga vad som gick fel...

    Kollade till alla fembandsbarber (7st) i söndags kväll alt. måndag morgon, allla simmade och var glada.
    Tisdag började jag tidigt och kom hem sent, såg dem aldrig.

    Kommer hem idag, två döda. Vita prick. Åker och köper medicin, kommer hem: Två döda till.
    Medicinerar, saltar. Tittar på House, kommer ner: Fiskarna e nere på två st.


    Undrar om akvariet e tomt när jag vaknar imorgon bitti...

    Man blir så trött...
    Senast redigerad av Anton T; 20 September 2006, 21:12.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    I ett optimalt vatten simmar friska fiskar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Jag vet hur trist det är. Man känner sig så värdelös och hjälplös.
      Trodde faktiskt inte jag skulle bli så påverkad, jag menar, det är ju "bara" små fiskar...
      Jag är hur nervös som helst just nu. Jag miste 4 av fem guldmolly för en och en halv vecka sedan (mina första fiskar dessutom). Idag köpte jag tre nya. Kommer ha svårt att göra annat den närmsta dagarna än att hänga framför karet och tolka minsta fenvift som sjukdomstecken...

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        I ett optimalt vatten simmar friska fiskar.
        Ja, det var ju verkligen snällt och uppmuntrande...

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Hmmm. Ett optimalt vatten är aldrig fel men fiskar kan ändå bli sjuka tex om man släpper i nya.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • roysan
            • July 2006
            • 202

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            I ett optimalt vatten simmar friska fiskar.
            mjo, så sant.... men går det att få optimalt vatten? vad är optimalt? En av mina Blå ciklider dog i morse, enligt diverse vattentester så var vattnet optimalt, dock 2 grader varmare än rekomenderat för denna fisk... dum man känner sig om det nu skulle vara temperaturen som gjorde det.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Hmmm. Ett optimalt vatten är aldrig fel men fiskar kan ändå bli sjuka tex om man släpper i nya.
              Karantän!!
              Ingen borde köpa fiskar utan att ha ett "karantänsakvarium".
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                Trodde faktiskt inte jag skulle bli så påverkad, jag menar, det är ju "bara" små fiskar...
                Som någon har sagt: "Livet blir inte mindre bara för att det bor i en liten kropp!"
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Klart det bästa är att ha ett karantänakvarium. Men fiskarna kan se friska ut och när man släpper ihop dom har bakterier som inte dom gamla eller tvärtom tål.
                  roysan: Dom dör inte för 2grader "fel" bara
                  Senast redigerad av eriahl; 21 September 2006, 06:55.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    • June 2006
                    • 682

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Karantän!!
                    Ingen borde köpa fiskar utan att ha ett "karantänsakvarium".
                    Allvarligt?

                    Du menar alltså att alla som vill ha ett akvarium måste ha två akvarium för att ha det ena som karantänakvarium för nya fiskar?

                    Lär inte bli många nya akvarister då....

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Det kunde vara intressant om Kramfors utvecklade det här med karantänsavkaium. Hur det ska vara inrett, vilket vatten, hur länge de ska gå där osv osv.
                      Hur gör man om det går några veckor/månader innan man skaffar nya igen, hur funkar det då?

                      Det skulle jag vilja få reda på, så man gör rätt om man nu får för sej att starta ett.

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Vi har alltid en mindre pump gåendes i något av våra större akvarium. Om vi skulle behöva starta upp ett nytt akvarium, det kan ju behövas av flera anledningar; sjukdom, nya fiskar, yngel mm mm; så har vi en fungerande pump och akvarievatten som vi startar upp det nya akvariet med. Vi har nästan alltid ett tomt akvarium ståendes. Vi gjorde ju lite inköp av mindre akvarier innan vi satsade på de lite större burkarna så nu är de perfekta att ha vid karantän, sjukdom eller liknande.
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #13
                          OK, bra idé.
                          Hur länge har du nya fiskar där innan man kan anse "faran över"? Behövs det nån inredning, växter osv?

                          Du startar alltså på nytt vid varje nyinköp?

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • albjohn
                            • March 2006
                            • 1179

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lenmar
                            Vi har alltid en mindre pump gåendes i något av våra större akvarium. Om vi skulle behöva starta upp ett nytt akvarium, det kan ju behövas av flera anledningar; sjukdom, nya fiskar, yngel mm mm; så har vi en fungerande pump och akvarievatten som vi startar upp det nya akvariet med. Vi har nästan alltid ett tomt akvarium ståendes. Vi gjorde ju lite inköp av mindre akvarier innan vi satsade på de lite större burkarna så nu är de perfekta att ha vid karantän, sjukdom eller liknande.
                            Det var faktiskt ingen dum idè, jag skall genast köra igång en liten pump.
                            Sedan är det ju inte nödvändigt att ha ett extra akvarium det duger med en plastback tex.
                            Mvh Leif

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Ursprungligen postat av svea
                              Du startar alltså på nytt vid varje nyinköp?
                              Nähäe, det gör jag absolut inte. Det beror på till vilket akvarium de nya fiskarna ska. Skall de till ett fungerande akvarium med "finfiskar" eller fiskar som rättare sagt är lite känsligare så gör vi det. Just när det gäller att sätta in t ex nya tetror eller pansarmalar till våra diskusar så har vi haft dem i karantän så länge det känns som det behövts, allt från en vecka till två-tre. Vi har gjort misstaget att inte karantäna fiskarna och det blev som så att två små nya siameser på några små centimeter nästan tog livet av våra dyra diskusar.... Det misstaget vill vi ju absolut inte upprepa! Sedan har det hänt att några av våra diskusar vart sjuka och då har det varit sååå bra med ett karantänkar. Från början har vi haft dem tomma men sedan har det visat sig att vissa akvarier blir mer eller mindre permanenta och då har vi pytsat i lite sand och planterat skott från växterna som blitt när vi rensat.... (Å vips så var det "karantänskaret" ett permanent akvarium...)
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...