kliande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #16
    Karet har varit igång i 2 veckor det är på 260 liter. PH ligger mellan 6-7, ammoniak har jag inte kollat, hur gör jag det?????
    jag har ca 15 fiskar i karet+ 2 snäckor.
    Att tillsätta salt hade ju varit lätt men jag har ju mina metallpansarmalar att tänka på......det är "bara" sebrafiskar som dött( 4 st var nyinköpta, 3 st har dött)
    / dtoppen /

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av rödtoppen
      Karet har varit igång i 2 veckor det är på 260 liter. PH ligger mellan 6-7, ammoniak har jag inte kollat, hur gör jag det?????
      Det finns ammonium/ammoniak-test, men om ditt pH är under 7 får du inte det giftiga ammoniak, utan ofarligt ammonium. Fast efter 2 veckor borde problemmet vara nitrit. Det brukar ju vara efter ca 2 veckor som nitrithalterna är som högst: http://www.bestfish.com/newtank3.html

      Ursprungligen postat av rödtoppen
      jag har ca 15 fiskar i karet+ 2 snäckor.
      Hjälp Har du SÅ många fiskar i ett nystartat akvarium? Då är jag säker på att problemet är nitrit (vad har du för nitrittest?). Jag startade upp mitt 310 liters med 4 fiskar och då hade jag tagit filtermaterial från mitt välinkörda filter, plus att jag tillsatte bakeriekultur. Då fick jag ändå lite nitrit, fast bara väldigt låga och ofarliga halter. Har du kört med bakteriekultur?

      Ursprungligen postat av rödtoppen
      Att tillsätta salt hade ju varit lätt men jag har ju mina metallpansarmalar att tänka på......det är "bara" sebrafiskar som dött( 4 st var nyinköpta, 3 st har dött)
      Jag kan garantera dig att nitrit är långt mycket farligare än salt. Jag har vid nödfall saltat med Ektozon i mitt SA där det bor 13 pansarmalar. Metallpansarmalar är inte så värst känsliga, så om jag vore du skulle jag definitivt salta.

      Även om det är "bara" 3 fiskar (det är verkligen inte så bara) som har dött hittills är jag rädd för att en del andra kan ha fått allvarliga inre skador som de kommer att dö av senare. Det är nämligen inte ovanligt vid nitritförgiftning.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #18
        Jag använder sera NO2 test och det visar att jag inte har någon nitrit. Jag kör med nitivec+ jag har en nitrat avlägsnar svamp i filtret
        / dtoppen /

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Fast även om du kör med Nitrivec borde du fått nitrit med så många fiskar... Och en svamp som avlägsnar nitrat hjälper inte mot nitrit. Är testet ny? Det känns som om fiskarna ljuger mindre än ett test...
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #20
            Ursprungligen postat av batski
            Fast även om du kör med Nitrivec borde du fått nitrit med så många fiskar... Och en svamp som avlägsnar nitrat hjälper inte mot nitrit. Är testet ny? Det känns som om fiskarna ljuger mindre än ett test...
            jag testar vattnet varannan dag, själva testet köpte jag för 1 vecka sedan.
            jag börjar med ett 50% vattenbyte idag, jag köpte ektozon men jag måste kolla närmare på det.....har nämligen räkor i samma kar, jag vill ju inte att de ska stryka med
            / dtoppen /

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Då borde det inte vara nåt fel på testet (kolla bäst före datumet för säkerhets skull).

              Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem med räkorna. Många räkor kläcks i bräkt-eller saltvatten.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...