kliande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    kliande fiskar

    Mina fiskar har börjat klia sig (bara i det nya karet), och 3 st av mina nyinköpta sebrafiskar har dött, jag har läst att man ska tillsätta salt men hur fungerar det med metallpansarmalarna? De lär ju vara känsliga mot salt.
    Fiskarna kliar sig inte hela tiden utan bara ibland
    Någon som vet hur pass känsliga malarna är mot salt?

    Jo en fråga till, jag har blackmolly som jag ska skänka bort till en här på forumet. Hur länge ska de ha slutat klia sig innan jag kan ge bort dem?
    / dtoppen /
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #2
    Mina kliar sig ibland åxå ,men jag har nitrit i vattnet,därför gör dom så. Jag har nyss åxå startart upp ett kar.
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #3
      Nitrit är en vanlig orsak till "kliandet". Prova att byta vatten.
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • bjugge
        • March 2006
        • 203

        #4
        Ursprungligen postat av Lenita
        Nitrit är en vanlig orsak till "kliandet". Prova att byta vatten.
        Är det nystartat är det inte fel att hälla i nitrivec. Vattenbyte kanske inte är bästa alternativet vid ett nystartat kar. SÖk på nitrit i formumet, finns massor av information.

        I vissa fall är det inte vattnet det är fel på utan att fiskarna leker
        -----------------------------------------------------
        540L lavastens- malawikar

        Fiskar:
        | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
        | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
        Växter:
        | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Ursprungligen postat av bjugge
          Är det nystartat är det inte fel att hälla i nitrivec. Vattenbyte kanske inte är bästa alternativet vid ett nystartat kar. SÖk på nitrit i formumet, finns massor av information.

          I vissa fall är det inte vattnet det är fel på utan att fiskarna leker
          Så sant så, men jag antog att man förmodligen inte har nitrivec eller annan bakteriekultur hemma bara så där....

          Att göra många små vattenbyten kan då vara ett alternativ. Nu när jag läser frågan igen, så ser jag ju att frågeställaren förmodligen har fler än ett akvarie och då kan man ju använda det vattnet att byta med, så slipper man byta ut de "nyttiga" bakterierna.

          Jag har inga pansarmalar, men jag har också läst att de är känsliga mot salt. Salt minskar väl annars nitritens skadeverkningar?
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Om akvariet är nystartat så är det sannolikt att kliandet beror på nitrit. Har du ett nitrittest så du kan hålla koll på nitriten?

            Klart man ska byta vatten i fall man har skadliga nitritnivåer! Nitrit är ju giftigt och man måste få ner nivåerna till låga ofarliga halter så fort som möjligt.

            I fall du har ett annat akvarium kan du - efter det att du har bytt vatten - krama skiten ur ditt välinkörda filter i det nya akvariet. Gärna vid insuget till det nya filtret. Alternativt kan du ta lite filtermaterial från ditt välinkörda filter och stoppa in det i det nya. Du kan även tillsätta bakteriekultur för säkerhets skull. Överdosera gärna. Håll koll på nitriten och mata mycket sparsamt under den första månaden.

            Nu utgår jag ifrån att det är nitrit som är orsaken till problemet, men jag tycker du ska kolla för säkerhets skull. Det kan finnas andra orsaker till att fiskarna kliar sig.
            Senast redigerad av batski; 13 September 2006, 23:03.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Om akvariet är nystartat så är det sannolikt att kliandet beror på nitrit. Har du ett nitrittest så du kan hålla koll på nitriten?
              Nu utgår jag ifrån att det är nitrit som är orsaken till problemet, men jag tycker du ska kolla för säkerhets skull. Det kan finnas andra orsaker till att fiskarna kliar sig.
              någon nitrit är det inte, det har jag kollat.
              Jag har gjort 30% vattenbyten varannan dag sen jag misstänkte att något var fel.
              Alla vattentester som jag gjort visar att vattnet är ok, men något måste det ju vara . 3 st sebrafiskar har ju dött, de andra kliar sig ibland. (mina stackars firrar )
              / dtoppen /

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                jag använder vattenberednings medel
                / dtoppen /

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  kollat om dom har vita prick? vita prickar på kroppen, Dom kliar sig mycket även då.
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ammoniak? Vad har du för pH? Hur nystartat är akvariet? Hur stort? Och hur många fiskar är det?

                    Ibland kan fiskar klia sig när de kommit till ett nytt vatten som de inte är vana vid. Slemhinnorna blir helt enkelt irriterade. Men de brukar inte dö av det. Hur gjorde du när du koppade dem?

                    Ibland kan det vara nåt knas med kranvattnet. Något skadligt ämne som är ovanligt högt i några dagar och som vattenberedningsmedlet inte helt kan ta bort.

                    Det kan givetvis även vara nån sjukdom. Beträffande salt och pansamalar så kan de klara en mindre mängd salt. Jag har kört med halva dosen Ektozon vid nödfall utan problem.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #11
                      Mina platys kliar sig litegranna av och till.
                      Jag börjar allvarligt fundera på om det är något slags "lek - beteende" hos dem....... Jag har gjort vattenbyten o.s.v - ingen nitrit.

                      Det är inte mycket de kliar sig, utan de studsar till på nå't blad ibland.
                      Men de har inga andra bekymmer - och du har ju "dödsfall" i akvariet också.

                      Låter ju "sjukdomsaktigt"...
                      Senast redigerad av Healena; 14 September 2006, 08:52.
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Healena
                        Mina platys kliar sig litegranna av och till.
                        Jag börjar allvarligt fundera på om det är något slags "lek - beteende" hos dem....... Jag har gjort vattenbyten o.s.v - ingen nitrit.
                        Nej det är inte nåt lekbeteende.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #13
                          Jag har haft/har till viss del - exakt samma problem.
                          Men jag har fått det att åtminstone avta och bli mycket bättre!
                          Det senaste jag gjorde igår, är att jag gjorde rent filtret (kramade försiktigt ur det i en hink akvarievatten). Hade inte gjort det på jättelänge kom jag på..
                          Och det var det enda jag nu kan komma på att jag INTE gjort *L*

                          Läs gärna denna tråd:


                          Har inte medicinerat och tänker ej göra heller om jag absolut inte måste.
                          Men det går absolut åt rätt håll!!! Nu avvaktar jag bara och ger dem lite vitaminer.
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Healena
                            Har inte medicinerat och tänker ej göra heller om jag absolut inte måste.
                            Men det går absolut åt rätt håll!!! Nu avvaktar jag bara och ger dem lite vitaminer.
                            Helt rätt inställning! När mina fembandsbarber hade bott hos mig i några dagar la jag märke till att några av dem kliade sig lite. Antagligen för att de hade bytt vatten. Det enda jag gjorde då var att tillsätta Ektozon och Fishtamin. Efter ett par dagar var det ingen som kliade sig.

                            Men när rödtoppen säger att det är några som har dött så kan det inte bara bero på lite slemhinnirritation...
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              rödtoppen säger att det är några som har dött så kan det inte bara bero på lite slemhinnirritation...
                              Tror inte heller det...

                              Men man kan ju börja med att tillsätta salt och höja tempen ett par grader,
                              - och sen avvakta och se hur det hela utvecklar sig.
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              Arbetssätt...