Åh NEJ!!!! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #31
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Jag skulle inte höja temperaturen utan medicin då risken är stor att angreppet blir större när salthalten är lägre än 0,3%.
    Fast jag hade saltat med som jag skrev!! Har gjort så förr och det har fungerat. Ttror jag fick det tipset av dig för länge sedan!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #32
      Idag på morgonen låg en av mollysarna död på botten. Det var en av dem som inte hade några som helst symtom igår. Två av Ampullariorna satt på den och åt. Taskigt!!!!

      Det här med akvarium var juh kul....

      Hanen är samma som igår, glad men prickig på bakfenan.

      Honans bakfena ser lite värre ut än igår, annars samma symtom.


      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Beklagar förlusten Men att snäckorna åt på liket ska du vara lite glad för. Det förhindrar ju att det ligger och ruttnar i vattnet = ammoniak.

        Hoppas verkligen de andra klarar sig!

        Du - och fiskarna - har verkligen haft otur!
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #34
          Beklagar förlusten...

          Fick du tag på ngn medecin idag?

          //Peter
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #35
            Jaadu..strul är ige kul - jag vet!! är också nybörjare.
            Har trubbel med båda mina - men har troligtvis lyckats vända mitt 62L på rätt köl igen. Här kan du läsa:


            Det andra på 115L medicinerar jag nu mot vita prick, som följde med nyinköpta firrar från affär . Men fick gratis medicin som kompensation...
            Är det vitaprick du har, så har du nu troligtvis fler prickar på fler fiskar.

            Mitt lilla höjde jag tempen 2 grader i (till 29), tillsatte salt (1/2 dl jozo havssalt utan tillsatser, väl upplöst och ipytsat under många timmar), täta vattenbyten - varannan dag & minst 1/3 - ersatte motsvarande urtankad saltmängd för varje byte, saltbadade prickiga kliande firrar i omgångar - vissa flera gånger men endast EN gång/dag. Dammsög även botten lätt ett par ggr vid vattenbyte.

            Igår efter över en veckas slit, så bytte jag hälften av vattnet UTAN att tillsätta salt, och planerar att om allt fortfarande verkar okej ta bort doppvärmaren imorgon el. på lördag.

            Såhär saltbadade jag mina firrar:
            - Lös upp ca 1 msk salt till 1L vatten i en hink. (2 msk till 2 L o.s.v - jag har kört på 1 L) kolla att vattnet är samma temp som i akvariet.
            - Håva upp de fiskar du tänker bada.
            - Låt dem simma i saltlösningen c.a 1/2 timme. Mer om de verkar klara det men högst en timme åt gången har jag haft dem i. Håll koll på dem så du ser att de mår bra under badet. Färgen kommer troligtvis mattas av på dem under tiden, men den kommer åter efter en stund tillbaka i akvariet. Det är alltså inte farligt. Däremot om de lägger sig på sidan så bör du ha tillbaks dem i akvariet på en gång.
            Håva även tillbaka dem i akvariet.

            Upprepa vid behov, men endast ett bad per dag.


            Så nog kan det strula allt - men ge inte upp och lycka till från en till som det strular hos
            Senast redigerad av Healena; 07 September 2006, 13:44.
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Ursprungligen postat av Healena
              Igår efter över en veckas slit, så bytte jag hälften av vattnet UTAN att tillsätta salt, och planerar att om allt fortfarande verkar okej ta bort doppvärmaren imorgon el. på lördag.
              Ajaj! Det är INTE bra att minska på salthalten så snabbt. Det blir en stor shock för fiskarna. Om du byter så mycket vatten måste du tillsätta salt för den mängden bytt vatten fast minska doserna successivt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #37
                Ursprungligen postat av batski
                Ajaj! Det är INTE bra att minska på salthalten så snabbt. Det blir en stor shock för fiskarna. Om du byter så mycket vatten måste du tillsätta salt för den mängden bytt vatten fast minska doserna successivt.
                Visste nog det - men tog risken/chansade - och det verkar funka än så länge
                Jag vet fortfarande inte vad det var, men det jag gjort verkar ha funkat.
                ÄN sålänge alltså - pepparpeppartaiträ

                Jag miste en platy och en liten mal, men en annan sjuk platy har piggat på sig.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #38
                  Dog platyn innan eller efter vattenbytet?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #39
                    De som dog gjorde det innan bytet - för några dagar sedan.
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      • June 2006
                      • 682

                      #40
                      När jag kom hem från jobbet nyss så var den stackars honan också död. Nu slipper hon iallafall lida.

                      Jag har medicinerat mot vita prick. Ingen av de andra två överlevande fiskarna har några prickar, bara hanen och han är fortfarande pigg.

                      I morgon bitti åker jag bort en vecka och grannen får kolla till fiskarna. Får se vad som har hänt när jag kommer hem. Har portionerat upp maten så de inte får för mycket.

                      Inget kul alls detta....

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #41
                        Jag tycker inte man ska mata under medicineringen då medicinen kan vara negativ för filterbakterierna och övriga goda organismer i vattnet.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          Jag tycker inte man ska mata under medicineringen då medicinen kan vara negativ för filterbakterierna och övriga goda organismer i vattnet.
                          - Men är det inte så, att man oftast tar bort filtermassan innan medicinering
                          De gånger jag medicinerat har det ia.f stått så i instruktionerna.
                          Då borde det väl inte vara något problem med matningen?
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Ursprungligen postat av Healena
                            - Men är det inte så, att man oftast tar bort filtermassan innan medicinering
                            De gånger jag medicinerat har det ia.f stått så i instruktionerna.
                            Då borde det väl inte vara något problem med matningen?
                            Jo, när du inte har några bakterier som bryter ner ammonium/ammoniak och nitrit är det inte bra att belasta karet med mat.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...