Åh NEJ!!!! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Åh NEJ!!!! Hjälp!

    Typiskt...

    I förrgår köpte vi våra första fiskar, fem stycken gula lyrstjärtsmolly. Jag tillsatte specialsalt för att de skulle trivas och allt. Allt verkade bra, de var pigga och nyfikna och åt fint och var snälla mot varandra.

    MEN.... idag när jag kommer hem från jobbet så har en hane små vita prickar på bakfenan och en hona har lite trasig bakfena samt står liksom helt still hela tiden, nära ytan. De två kom från samma affär, de tre andra från en annan.

    Vad ska jag göra? Affären är ju stängd och jag har dumt nog inte köpt på mej medicin mot vitapricksjukan.... och vad är det med honan....

    Alla värden (ph, KH, nitrit) är bra (dropptest) och temperaturen är 26 grader.



    Ledsen.....
  • bjugge
    • March 2006
    • 203

    #2
    Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
    Typiskt...

    I förrgår köpte vi våra första fiskar, fem stycken gula lyrstjärtsmolly. Jag tillsatte specialsalt för att de skulle trivas och allt. Allt verkade bra, de var pigga och nyfikna och åt fint och var snälla mot varandra.

    MEN.... idag när jag kommer hem från jobbet så har en hane små vita prickar på bakfenan och en hona har lite trasig bakfena samt står liksom helt still hela tiden, nära ytan. De två kom från samma affär, de tre andra från en annan.

    Vad ska jag göra? Affären är ju stängd och jag har dumt nog inte köpt på mej medicin mot vitapricksjukan.... och vad är det med honan....

    Alla värden (ph, KH, nitrit) är bra (dropptest) och temperaturen är 26 grader.



    Ledsen.....
    ska fungera att tillsätta salt.. finns info om det i forum.. sök på vitapricksjuka bara.. fenan på honan kan helt enkelt vara bett
    -----------------------------------------------------
    540L lavastens- malawikar

    Fiskar:
    | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
    | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
    Växter:
    | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

    Kommentar

    • uffe
      • January 2002
      • 865

      #3
      höj temp till ca 30 grader i med lite salt + små täta vattenbyten ,så kan jag nästan garantera att du inte behöver köpa några mediciner.
      // Uffe

      Kommentar

      • zeke66
        • November 2005
        • 257

        #4
        Sök här på zoopet man kan få bort det med salt och höjd temp
        Stercus accidit

        450L med Tropheus Ilangi
        350L Växt och mal akvarium

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Ursprungligen postat av uffe
          höj temp till ca 30 grader i med lite salt + små täta vattenbyten ,så kan jag nästan garantera att du inte behöver köpa några mediciner.
          Hm.. på bipacksedeln till Ektozonet står det om "Helkur" - fiskarna ska placeras i tre timmar i 3-4 liter akvarievatten med 5-6 gram salt.
          Men blir de inte bara mer stressade då?

          Om jag ska hälla i salt i hela karet, hur mycket ska jag ta då? Jag har redan en tsk per 50 liter?

          Ska genast gå och höja temperaturen....

          Kommentar

          • bjugge
            • March 2006
            • 203

            #6
            läste lite i forumet och vad jag kan läsa så har du rätt mängde salt..

            citat från en annan kille: "1.5g/L till 1 tsk/50L"
            -----------------------------------------------------
            540L lavastens- malawikar

            Fiskar:
            | Rödzebra + OB| Nkali | Hongi | Venustus | Maingano | Haplochromis ahli |
            | Ancistrus sp. “gold” | Pimelodus pictus |
            Växter:
            | Crinum-lök | Anubias | Javaormbunke |

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #7
              Men vad kan det vara med honan då?

              Hon har inga prickar men den översta och understa kanten av bakfenan ligger liksom infälld mot resten av bakfenan så att själva lyrformen har försvunnit och det ser ut som en "vanlig" bakfena... om ni fattar och så håller hon sej helt stilla vid ytan och viftar bara lite med fenorna vid gälarna...

              Hon ska väl inte dö????


              Kommentar

              • *Ulrica*
                • June 2006
                • 682

                #8
                Ursprungligen postat av zeke66
                Sök här på zoopet man kan få bort det med salt och höjd temp
                Men det finns ju hur många inlägg om vita prick som helst! Jag hittar inget om vilken mängd salt som erfodras till behandlingen!!!!

                Kommentar

                • *Ulrica*
                  • June 2006
                  • 682

                  #9
                  NEEEEJ!!!!

                  Nu ligger hon helt stilla på botten... stackars lilla fisk....

                  Kommentar

                  • uffe
                    • January 2002
                    • 865

                    #10
                    har hon ihopklibbade fenor?
                    // Uffe

                    Kommentar

                    • *Ulrica*
                      • June 2006
                      • 682

                      #11
                      Ursprungligen postat av uffe
                      höj temp till ca 30 grader i med lite salt + små täta vattenbyten ,så kan jag nästan garantera att du inte behöver köpa några mediciner.
                      Vad är vattenbytena till för, har inte läst det i någon annan tråd om vita prick? Hur ofta är "täta"?

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        • June 2006
                        • 682

                        #12
                        Ursprungligen postat av uffe
                        har hon ihopklibbade fenor?
                        Ja, just det! Över/underkanterna på bakfenan har klibbat ihop med resten...

                        Kommentar

                        • uffe
                          • January 2002
                          • 865

                          #13
                          10% per dag ca,"klibbsjukan"typisk levandefödaresjukdom förmodligen pga avel på dåliga gener,har provat det mesta mot det men inte kommit på nåt som funkar,tyvärr.har själv förlorat 1000tals levandefödare med samma symptom(ingen överdrift)
                          // Uffe

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            • June 2006
                            • 682

                            #14
                            Ursprungligen postat av uffe
                            10% per dag ca,"klibbsjukan"typisk levandefödaresjukdom förmodligen pga avel på dåliga gener,har provat det mesta mot det men inte kommit på nåt som funkar,tyvärr.har själv förlorat 1000tals levandefödare med samma symptom(ingen överdrift)
                            Smittar det? Är det också stressrelaterat eller varför blev hon annars sjuk just nu? Var hittar jag information om det - mao vad är det riktiga namnet?

                            Kommentar

                            • Fjärilsciklid
                              • June 2006
                              • 252

                              #15
                              Nä stackars!!! Hoppas det ordnar sig!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...