fiskarna kliar sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #16
    De få prickar jag sett - sitter endast på stjärtfenorna.
    Fiskarna har "gått i" c.a 1/2 dl salt till c.a 60 l akvarievatten sedan i helgen.

    Annars brukar jag tillsätta endast en liten nypa salt vid varje vattenbyte, så de går inte i hög salthalt för jämnan.

    Jag avvaktar med vattenbyte tills imorgon, och ser vad temphöjningen har för effekt först. Onödigt att stressa dem i onödan - bytte ju senast i måndags..
    Är det prickinvasion imorgon så lär jag väl iallafall göra vattenbyte innan medicinering.............

    - Däremot så har jag inte sett att NÅGON ALLS kliat sig hittills idag..
    Senast redigerad av Healena; 31 August 2006, 11:27.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #17
      Uppdatering

      Kom på vad det troliga felet var - filtret i pumpen behövde sköljas ur!
      Hade inte gjort det på jättelänge, och det var ordentligt nedskitat - fastän genomströmningen var bra. Måste ha blivit någon slags förgiftningshistoria p.g.a detta.

      Nu sedan jag kramat rent filtret i en hink akvarievatten, har de slutat klia sig helt och hållet
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Vad bra Egentligen brukar det vara bra om det är mycket mulm i filtret (pumpen däremot fungerar inte så bra om det är en massa skit i den ) Men om det blir för mycket kan det bli syrefattigt i filtret. Fast då brukar genomströmningen avta.

        Jaja, det viktiga är att det har löst sig
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #19
          Det låter ju lite konstigt men huvudsaken är ju att fiskarna mår bra.

          Det är väl inte så att du haft filtret avstängt ibland under tex några timmar eller glömt starta det ibland efter tex vattenbyte ?
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Healena
            • May 2006
            • 1440

            #20
            Ursprungligen postat av albjohn
            Det låter ju lite konstigt men huvudsaken är ju att fiskarna mår bra.

            Det är väl inte så att du haft filtret avstängt ibland under tex några timmar eller glömt starta det ibland efter tex vattenbyte ?
            Det KAN vara så...vi hade ett strömavbrott nattetid här för ett tag sedan.

            Att jag inte rört filtret tidigare beror ju på, att jag hört & lärt att "skit är bra" vad gäller filter och akvarium Och inte tänkt på detta. Men troligtvis så måste det ha blivit något knas här... Och små akvarier är ju känsliga..
            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

            Kommentar

            Arbetssätt...