fiskarna kliar sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    fiskarna kliar sig

    Satte för ett par dagar sedan in 3 nya platyn i mitt 62L akvarium.
    Sedan dess verkar det som om de börjat klia sig av och till. Inte jättemycket, och bara vissa. De får liksom "ryck" och simmar mot blombladen ibland.

    Det jag gjort sedan igår när jag såg detta, är delvattenbyte igår och idag.
    Har tillsatt ca 1/2 dl salt, och saltbadade några kliare igår.

    Inga andra symptom syns eller märks.

    Vad kan det vara, och vad mer kan jag göra?
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Ingen som vet något?

    De kliar sig fortfarande av och till....
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Titta noga på fiskarna. Ser du några fläckar på dem? Det skall vara väldigt små vita prickar, som saltkorn, eller så små att de knappt syns mer än som en dimma på fisken. Det behöver inte vara särskilt många heller.

      Dåligt vatten kan också få fisk att klia sig, men du har ju gjort delvattenbyten, så troligen rör det sig inte om det.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Titta noga på fiskarna. Ser du några fläckar på dem? Det skall vara väldigt små vita prickar, som saltkorn, eller så små att de knappt syns mer än som en dimma på fisken. Det behöver inte vara särskilt många heller.
        Vad skulle det isf. indikera? Vitaprick?

        Det hela är så skumt - visst har jag sett någon enstaka prick på enstaka individer.
        Bara en prick i taget på en fisk (stjärtfena) i taget - som sedan försvunnit!!!
        Vissa helt utan åtgärd, och andra efter saltbad. Min "musse" fick sig ett saltbad imorse..Men det är hela tiden EN prick i taget på EN fisk i taget - aldrig flera - inte än iallafall..

        Bete'r sig vitaprick så? Har ingen erfarenhet av den sjukdomen.
        Och jag vill INTE påbörja medicinering och därmed slå ut hela bakteriefloran - utan att vara helt säker!!!

        Gjorde ett vattenbyte till igår - 1/3.
        Senast redigerad av Healena; 28 August 2006, 09:46.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Nikke84
          • August 2005
          • 180

          #5
          Hade det varit vita prick så hade dina fiskar efter 1-2 dygn haft 10 tals kanske hundratals prickar på sig... väligt snabbt utvecklingsförlopp på vita prick.

          Men det är ju inte den enda parasitsjukdommen som finns, tyvärr

          Hade nått liknande för något år sedan när jag startade upp ett 70 L men fisk från en odlare som inte hade någon koll på sina fiskar. Det var sjukdommar i nästan alla hans kar. (Köper inte av honom längre... )

          Men efter några månader så fick jag den riktiga vita pricken, medicinerade då som vanligt mot vita prick o fick bukt på det efter ett par medicineringar. Efter det så har jag inte haft några som hellst problem med någon typ av sjukdom... Har visserligen bytt kar en gång sen dess, men jag har kvar några av mina gamla fiskar i mitt nya 222L o de mår prima nu...

          Så det går nog att få bort med medicinering men det kanske räcker lika bra med en värmebehandling. Testa o se, höj tempen till 31 grader i en vecka o se... om dina fiskar nu klarar den typen av temperaturer. Många parasiter klarar inte av att fortplanta sig i temperaturer över 30 grader.
          De klarar inte heller temperaturer under 18 grader... men det är ju lättare att höja tempen än att sänka den.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Fiskar kan klia sig ibland när de kommer till en ny miljö med ett annat vatten än vad de är vana vid. Så gjorde mina fembandsbarber några dagar efter inflyttningen. Jag tillsatte bara Ektozonsalt och Fishtamin och så småningom slutade de klia sig.

            Men kolla så det inte är ammoniak eller nitrit.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Men det är så, att klådan spridit sig även till de "gamla" firrarna...
              De kliar sig fortfarande, fast inte lika mycket.

              Misste min Bulldog pleco igår - men vet inte om det beror på detta fenomen.
              En platy mår heller inge bra, ligger mest för sig själv på botten med "fenorna ner"..
              Inga fler prickar - alltså borde det ej vara vita prick..

              Jag har än så länge bara kört med vattenbyte & salt - vågar inte riktigt höja temperaturen eftersom jag är osäker på om kampfirren Nemo skulle gilla det???
              Senast redigerad av Healena; 30 August 2006, 07:02.
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Kampfisk gillar hög temperatur så det går nog bra att höja!
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Kampfiskar trivs vid 25-30 grader. Har du kollat nitriten?
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Har läst att de kan klia sig om man haft i för mycket vattenberedningsmedel. Stämmer det?

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #11
                      Nitrit borde det väl inte kunna vara efter alla vattenbyten ??

                      Men vattenberedningsmedel?? Där kanske det kan vara nå't?
                      Jag har använt Sera Aquatan. Men det har jag io.fs gjort nästan hela tiden en gång i veckan vid vattenbytet..kan det ge klåda?

                      Nemo har nu en vit fläck på huvudet, men det ser lika gärna ut att kunna vara ett lossat fjäll - han bökar runt som en tok jämt och ska in där det är som allra trängst!! Han har ingen kli - sjuka iallafall....
                      Har hitintills idag sett en som kliat sig. Har io.fs inte globlängt hela tiden heller.. Men det är iallafall inte över än.

                      Kan nya rötter ge klåda?? Jag stoppade i en ny rot för ett par veckor sedan. En Mopani, som jag kokat i X antal timmar för snabbare urfärgning. Den fäller inte mycket färg alls nu....och den ersatte en större av samma sort som jag flyttade till stor - burken! Har haft rot hela tiden.

                      Jag fattar fortfarande noll!!! Spånar hejvilt...

                      En dum sak man gör som nybörjare - är väl att man köper ett LITET akvarium.?!
                      Man borde väl eg. köpa ett större - mindre jobb och mindre strul! Jag har haft småtrubbel i lilla akvariet sedan dag ett! Har io.fs lärt mig en himla massa på kuppen men ändå....
                      Stor - burken går än så länge totalt trubbel - & smärtfritt!!!!
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #12
                        Nu..har jag tyvärr börjat se några fler vita prickar på andra firrar också
                        Inte många - men de finns där! Min hängiga platy matvägrade idag..
                        Men Nemos huvudfläck ser bättre ut.
                        Men själva förloppet är ju så långsamt...?? Kan det vara vitaprick ändå..?

                        Har nu stoppat i doppvärmaren och ska försöka få upp temperaturen ett par grader. Kör nog också ett delvattenbyte till ikväll.

                        Mina frågor är:
                        - kan man bli av med vitaprick m.h.a saltbehandling och temphöjning, eller MÅSTE jag medicinera?
                        - Om jag vanligtvis har en temp på 27 grader, ska jag höja till 29 eller över 30?

                        Är fortfarande osäker på om det verkligen ÄR pricksjukan, eller om det kan vara nå't annat typ svamp???? Vill avvakta med medicin in i det längsta!
                        Senast redigerad av Healena; 31 August 2006, 08:39.
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Om det är vita prick måste du tyvärr medicinera. Men börja med att höja tempen och tillsätta salt och se om de blir bättre. Har faktiskt läst om att vissa fiskar blir mer mottagliga för vita prick när temperaturen är lägre än vad den borde vara för arten. Men 27 grader är ju inte för lågt.

                          INTE högre än 29! Jag har läst att de flesta fiskar dör vid 32 grader. Det är ju högfeber för dem.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Healena
                            • May 2006
                            • 1440

                            #14
                            OK.

                            Har fått upp tempen till 29. Gör ett delvattenbyte och suger lite på botten + ersätter saltmängden jag tankat ur.
                            Avvaktar iallafall någon dag till innan jag gör något "medicinskt".

                            Antingen är min hängiga platy sjuk - eller så är hon gravid och ska till att föda.
                            Hon är bra tjock, och har en röd fläck nedåt avföringshålet....
                            Har haft mina misstankar om det ett tag nu. Matvägrar de när de ska till att yngla? Hon ligger för sig själv nu i ett hörn uppe vid ytan....
                            Time will tell

                            Fortsättning följer med all säkerhet!
                            Senast redigerad av Healena; 31 August 2006, 10:22.
                            Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                            // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                            Kommentar

                            • Perrx
                              • October 2005
                              • 119

                              #15
                              En av mina kära endlershonor fick vitapricksjukan för ett tag sedan. (se bilden) Jag tog en hink med 5liter akvarievatten, hällde i ½msk salt (utan jod) och satte i en luftpump. Där fick honan bada i tre timmar, sen släppte jag tillbaka henne i akvariet. Dagen efter såg hon mycket bättre ut men hon fick ändå bada en gång till i saltbadet. Någon dag senare var alla vita "knölar" borta och hon lever än idag.

                              Vitapricksjukan är väl små parasiter. Som jag har fattat det: när man badar fisken i saltvattnet spricker parasiternas celler (pga osmos?), även fiskens celler skadas med efter som att parasiten bara består av några få celler och fisken består av väldigt många så tar parasiterna mycket mer stryk än fisken. Om man däremot har salt i akvariet helatiden så vänjer sig parasiterna vid saltet och man måste använda medicin.

                              Hoppas att dina fiskar klarar sig!
                              /Per
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...