Parasiter eller bakterier? AKUT!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #61
    Ursprungligen postat av Kramfors
    Visst kan du höja till 30 grader.
    Temperaturhöjning innebär väl en påfrestning för fiskarna så att risken blir att om det är bakterier eller någon parasit som tål höga temperaturer kan fiskarnas motståndskraft minska såpass mycket att de dukar under för smittan? Men om det är det enda jag kan göra så är det väl värt att prova. Men vet du om det finns inre parasiter som inte tål 30 grader? Är det någon idé med salt? Kan jag höja temperaturen fast det finns Sterazin kvar i vattnet?
    Senast redigerad av Björken; 20 March 2006, 15:42.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #62
      I den tempen behöver du bra syresättning.
      Om tempen blir hög kan det påverkar fisken immunsvar negativt och den kan inte själv motstå sjukdomen.
      Jag vet inte fiskens idealtemperatur men gissar på ca 26-27 grader.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #63
        Ok, tack.

        Idealtemperaturen för scalarer är 24-26 grader. Tidigare hade jag 27 grader i akvariet och jag funderar på om det kanske är därför de blivit sjuka. Nu ligger temperaturen på 25,5.

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #64
          Sammetssjuka?

          Och nu ser det ut som att den enda platy som är kvar har fått sammetssjuka eller något liknande. Den har ett rätt så stort vitt fält på ryggen. Ska jag börja behandla med Exit eller?

          Kan detta hänga samman med de andra symtomen mina fiskar haft och har? Kan de börja bajsa vitt av oodinium? Kan de bli bra från det andra de lider av om jag behandlar akvariet med Exit?

          Kommentar

          • Björken
            • November 2005
            • 1174

            #65
            Eller kan det kanske vara costia?

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #66
              Idag är det vita på platyn borta..... ingen aning om vad det var, kanske en "stressfläck". Alla fiskarna verkar må ok, så de kanske klarar sig ändå.

              Om de nu skulle bli friska- hur gör jag då när jag ska flytta och byta till större akvarium? Törs jag föra över de växter och stenar jag nu har, samt flytta fiskarna till det nya och sedan köpa fler fiskar. Jag kan väl aldrig vara säker på att smittan inte finns kvar och drabbar de nyinflyttade?

              Hur skulle ni ha gjort?

              Kommentar

              • Björken
                • November 2005
                • 1174

                #67
                Har dragit lärdom

                Så......,vad jag lärt mig av denna händelse är att om en fisk får vit avföring går den antagligen inte att bota och kan lätt smitta de andra fiskarna. Bäst är då att flytta den till eget akvarium så fort som möjligt och hoppas att de andra klarar sig. Korrekt iakttagelse eller??

                / Maria (med fem fiskar kvar )

                Kommentar

                Arbetssätt...