Parasiter eller bakterier? AKUT!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

Parasiter eller bakterier? AKUT!!!

Hur vet man om det är parasiter eller bakterier som gör att fisken har vit, trådaktig avföring och blir loj? Vet inte om jag ska medicinera med antibakteriellt medel eller medicin mot parasiter. Läste någon artikel om detta men blev inte klokare.....stod att det var bakterier när avföringne var vit och trådaktig, men "if the head is down" (vaddå, om huvudet är nedåt????) är det parasiter.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

"vit och trådaktig" avföring är fiskarnas motsvarighet till diarré. Det betyder att deras matsmältningssystem är i olag, men säger inte mycket om anledningen. Det kan vara dåligt foder, parasiter, eller som sagt bakterier.

Jag kan alltså inte hjälpa dig, annat än att säga att symptomet i sig inte indikerar nån specifik behandling.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• porlas
      • January 2006
      • 29

Hej, har samma symptom på mina platys, med vit trådaktig avföring, slöhet som sedan slutat med döda platys. Har nu förlorat 5 av mina raringar och börjar bli desperat.

Det enda som är nytt i akvariet är att jag har införskaffat 2 st scalarer, 2 silverhajar. Hörde med 2 olika zooaffärer om detta skulle bli problem, men båda sa att det ska gå bra. Matar dem med samma mat som jag gjorde innan jag fick de nya fiskarna.

Snälla någon, hjälp, vad kan det vara för fel.

PS. dom som dött har jag inte sett att det varit något fel på dem förutom den vita trådaktiga avföringen och att de har varit väldigt slöa. Har inte kunnat sett att det har parasiter eller dyl.

MVH
      Porlas

Kommentar

• Björken
        • November 2005
        • 1174

Nu har avföringen plötsligt ändrat karaktär och är nu brun, hänger som en sträng och ser ojämn ut (nästan som en rad små kulor som sitter ihop). Kan detta vara någon slags indikator? Fisken ser pigg ut och verkar vilja ha mat.

Jag har tidigare medicinerat med eSHa 2000, och det verkar inte ha hjälpt förutom att fiskarna slutade klia sig. Kan det tala för antingen bakterier eller parasiter?
        Senast redigerad av Björken; 11 March 2006, 16:00.

Kommentar

• Björken
          • November 2005
          • 1174

Kan den bli frisk utan medicin?

Vit avföring igen , men fortfarande relativt pigg . Kan fiskar med vit avföring klara sig utan medicin eller är detta alltid något som sannolikt leder till döden? Det tog tydligen kål på en annan scalare, men behöver det betyda att denna också kommer att stryka med ?

Som jag ser det har jag två alternativ: Antingen medicinerar jag på vinst och förlust med antingen Sterazin eller Furanol (eftersom diagnos är omöjlig att ställa), eller så avvaktar jag och hoppas att den tar sig igenom detta på egen hand. Vad skulle ni råda mig till ? Kan jag på något sätt öka fiskens chanser, förutom att inte stressa den? Egentligen är det dags för vattenbyte idag, men eftersom detta i någon mån skulle vara ett stressmoment funderar jag på att vänta några dagar.

Ska jag mata fisken? Den äter men är det bra att den gör det när den uppenbarligen har magproblem?

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Dåligt vatten är också stressande, så jag skulle göra ett något större vattenbyte för att dra ner på ammonium/nitrat nivåerna.
            Vattenbytet minskar också bakterier och parasiter som finns fritt i vattnet.
            Slamsuger du botten så tar du bort ytterligare möjliga sjukdomsframkallande bakterier parasiter.
            Justerar du därefter pH värdet till det optimala för fisken och ökar syresättningen ökar du fisken ytterligare välbefinnande.

Genom att ge fisken optimal förhållanden så hjälper du fiskens immunförsvar att klara av sin "sjukdom" och du kan avvakta med att medicinera mot något som är osäkert vad.
            Vänta med foder.
            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Björken
              • November 2005
              • 1174

Tack Kramfors, snällt av dig att ge mig lite tips!

Kan tyvärr inte rengöra gruset för jag har inte köpt något sådant redskap än. Ett något större vattenbyte, innebär det ca 50 % eller? Det var en vecka sedan jag bytte sist.....

Syresättningen är nu god eftersom hinnan är borta och vattnet plaskar vid ytan. Pht brukar ligga på 7,2- 7,4 och det borde väl vara bra för scalarer? Har svårt att få till surare....

Ok, jag väntar med foder och avvaktar med medicinering. Tror inte att diagnosen kommer att bli tydligare så jag kanske påbörjar medicinering om fisken börjar bli sjukare- vettigt eller?

Fishtaminstärker väl också fiskens immunförsvar?

Kommentar

• Kramfors
                • January 2003
                • 7265

Jag tycker inte om 50 % vatten byten då det kan bli en för snabb förändring av pH som gör att fisken måste "ställa om sig" till ett högre pH, har du till det mjukt kranvatten så sjunker pH rätt snabbt och det blir en omställning till för fisken.
                Jag tycker man ska kolla pH före och efter vattenbytena så inte ph åker upp och ner.
                Bättre då att göra 30 % byten med en dag mellan.
                Avföringen kan se olika ut beroende på foder och hur ofta den får det.
                Är avföringen ljust kan det vara för att fisken har tillgodogjort sig fodret och den till större delen är urin.
                Brun avföring då har fisken ätit så tarmen och magsäcken är full av mat så fodret kommer ut devis "osmällt"

Kommentar

• Björken
                  • November 2005
                  • 1174

Ursprungligen postat av Kramfors
                  Jag tycker inte om 50 % vatten byten då det kan bli en för snabb förändring av pH som gör att fisken måste "ställa om sig" till ett högre pH, har du till det mjukt kranvatten så sjunker pH rätt snabbt och det blir en omställning till för fisken.
                  Jag tycker man ska kolla pH före och efter vattenbytena så inte ph åker upp och ner.
                  Bättre då att göra 30 % byten med en dag mellan.
                  Avföringen kan se olika ut beroende på foder och hur ofta den får det.
                  Är avföringen ljust kan det vara för att fisken har tillgodogjort sig fodret och den till större delen är urin.
                  Brun avföring då har fisken ätit så tarmen och magsäcken är full av mat så fodret kommer ut devis "osmällt"
                  Jag har ganska hårt vatten och försöker undvika snabba ph- svängningar med hjälp av ekextrakt. Dock fungerar ek tydligen så att pht sjunker mycket direkt, men stiger sedan successivt. Så svängningar blir det ju ändå..... Och vattenbyte två dagar i rad borde väl vara ett lika stort stressmoment eftersom man är nere och bökar i akvariet.....?

Men avföringen kan ju vara ljus pga smitta också, och så tycks vara fallet med tanke på att den som dog hade samma symtom.....

Kommentar

• Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

Inte ska fiskar behöva bli stressade för du byter vatten.

Kommentar

• Björken
                      • November 2005
                      • 1174

Ursprungligen postat av Kramfors
                      Inte ska fiskar behöva bli stressade för du byter vatten.
                      Nej, det kanske de inte blir .

Å vad jag önskar att jag hade ett karantänakvarium.

Kommentar

• Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

Ursäkta, lånar tråden eftersom jag har funderat på det där med karantänakvarium...

Jag kommer att få ett 37 liters över snart och skulle kunna ha det till karantän/sjukhus.

MEN!
                        Hur funkar det? Kan man ha det stående i förrådet och sätta igång det när man behöver det? Hur blir det då med bakteriefloran...???

Måste man ha det gående tomt, alltid... när man inte behöver det?
                        Hur gör ni?

Skulle kanske ha startat en ny tråd, har aldrig hört någon förklara hur det går till att ha ett karantänakvarie. För min del är det ju inget som behövs mer än kanske några gånger om året eller så, just nu i alla fall.
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• Björken
                          • November 2005
                          • 1174

Man kanske kan ha det stående tomt och hälla i en massa nitrivec när man startar? Vissa mediciner tar ju ändå död på bakterier.

Kommentar

• svea
                            • February 2005
                            • 2476

Jag är definitivt ingen expert men kan berätta hur jag gör.

Det finns ett litet akvarium som jag har ståendes tomt, det tar jag fram och fyller med vatten från akvariet som den sjuka/mobbade fisken går i. Sen låter jag det gå ett tag och flyttar sen över fisken dit.

Filtermaterialet lät jag först flyta i det ordinarie akvariet ett par timmar, jag vet inte om det räcker men så gör jag. För mej har det funkat.
                            Andra har kanske bättre råd att ge dej.

Mina bilder
                            Min zoon

Kommentar

• Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

Birgitta: Lånar oxå tråden lite för att svara... Hoppas det är OK Björken... Hos oss gör vi så att vi har en pyttepump som alltid är på i något av våra akvarium. Skulle vi behöva en tillfällig sjukstuga så tar vi vatten ifrån det akvariet pumpen är i och pluttar ned pumpen i det nya akvariet så har vi karantänkaret uppsatt på nixtid. När sjukperioden/karantänsperioden är över så rengör vi pumpen riktigt noga och trycker ned den i ett av våra inkörda akvarier igen. Har inte en aning om det är vettigt men det känns rätt. Magkänslan säger det...
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

Arbetssätt...