Parasiter eller bakterier? AKUT!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

Aah!! Det var en bra ide´Lenmar. Den knycker jag direkt. Så ska jag göra framöver.

Mina bilder
    Min zoon

Kommentar

• Kramfors
      • January 2003
      • 7265

Man ska skilja på karantän och sjukakvarium.
      I ett sjukakvarie ska det var nytt optimerat vatten för den sjuka fisken med en syrepump för syresättningen.
      Som karantän kan man ha ett akvarium igång med några fiskar tex guppy och ett filter, i karantänen byter man en del av vattnet från det rätta akvarierna så det håller samma bakterieflora.
      När en ny fisk ska i karantänen så görs ett vattenbyte och fisken koppas in.

På så sätt så får den nya fisken uppdatera sitt immunförsvar mot de bakterier som finns i akvarerina och man ser genom de fiskar som redan är i karantänen om den nya fisken bär på någon smitta genom att de befintliga fiskarna blir sjuka.
      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

Så, egentligen, behöver man två olika extrakar, ett till karantän och ett till sjukakvarium...
        Det blir till att flytta till ett större hus!
        Vad är en syrepump? Inte ett vanligt filter då som rör om ytan?
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• Lenmar
          • February 2004
          • 6154

Ursprungligen postat av Birgitta W
          Så, egentligen, behöver man två olika extrakar, ett till karantän och ett till sjukakvarium...
          Det blir till att flytta till ett större hus!
          Vad är en syrepump? Inte ett vanligt filter då som rör om ytan?
          En syrepump är bara precis som namnet påvisar,en syrepump. Man ansluter en slang till pumpen och sedan kanske en syresten till slutet på slangen. Den lägger man i akvariet så bubblar det syre från den. Man kan oxå ansluta ett skumfilter så man får ett filter i akvariet. Jag använder dessa små skumfilter till mina yngelakvarium. Jag har bara ett extra akvarium i plast som jag plockar fram vid behov. I de fall jag skallmedicinera eller ge ett saltbad så lägger jag inte i nån pump, bara en syrepump med syresten. Nu var det iofs länge sedan jag behövde ha det till det men jag använder akvariet till det jag behöver då det blir aktuellt. Man kan t ex använda IKEAs flajbackar som karantän/sjukakvarium oxå.
          Här är en sorts luftpump:
          http://www.pwss.se/product.php?productid=1884&cat=318&page=1
          Senast redigerad av Lenmar; 12 March 2006, 15:00.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Naturligtvis kan man fylla upp en karantän med vatten från sina övriga akvarier och flytta dit någon mindre värdefull fisk till den nya fisken.
            Det viktiga är att karantänen är så lång att ev. sjukdomar bryter ut i karantänen.

Kommentar

• Björken
              • November 2005
              • 1174

Ursprungligen postat av Kramfors
              Det viktiga är att karantänen är så lång att ev. sjukdomar bryter ut i karantänen.
              Och hur länge är det, ungefär?

Ja, visst är det ok att ni lånar tråden. Är själv intresserad av detta med sjukakvarier .

Nu har jag bytt vatten. OM det nu skulle bli aktuellt att medicinera med Furanol- ska jag ta ut filtermaterialet då? Det står på bruksanvisningen att medicinen dödar filterbakterier (rätt sannolikt eftersom det är ett antibiotikum), och att man ska ta ur pumpen och ersätta med syrepump (detta har jag inte) eller ta ur filtermateialet, lägga det i blöt och låta pumpen gå utan filtermaterial. Är detta vettigt? Dör inte bakterierna ändå om man tar upp filtret och låter det ligga i rumstempererat vatten några dagar? .

Kommentar

• laerni
                • October 2005
                • 1046

Jag har alltid nyinköpta fiskar i karantänakvariumet i minst 3 veckor!
                Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
                http://www.laerni.dk/rubin.htm
                Nytaget på Diskusfröna
                http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
                http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Karantäns tiden för tex Koi bör vara 4-6 veckor till 3 månader.
                  Så har man dyrare fiskar bör karantäntiden vara ditåt.

Köper man svenskodlad fisk av en seriös butik som har ny hemkomna fiskar i karantän kan det räcka med några veckor.

Utlandsodlad fisk kan vara behandlad med antibiotika och eller ozon vilket gör att de inte har någon immunförsvar mot virus och bakterier som du har i ditt vatten vilket gör en längre karantän nödvändig.

Många problem tex med vitaprick skulle undvikas om fiskarna gick i karantän några veckor.

Om man inte har möjlighet till att ha fiskarna i karantän så kan ett enklare förfarande göras genom tex. bad från i salt till kemikalier.

Jag tycker du ska köpa en luftpump med syresten den är också bra att ha normalt i akvariet genom att med den kan det göras kraftiga yt rörelser utan att det blir strömt för fiskarna.
                  För att behålla en relativt intakt bakterieflora så ska du köra filtret i något kärl under behandlingstiden.
                  För att behålla bakteriefloran i filtret vid en längre behandling kan man efter en tid droppa en droppe ammoniak i vattnet där filtret är, har man fler akvarium får filtret gå där.

Kommentar

• Björken
                    • November 2005
                    • 1174

Jag tycker du ska köpa en luftpump med syresten den är också bra att ha normalt i akvariet genom att med den kan det göras kraftiga yt rörelser utan att det blir strömt för fiskarna.
                    För att behålla en relativt intakt bakterieflora så ska du köra filtret i något kärl under behandlingstiden.
                    För att behålla bakteriefloran i filtret vid en längre behandling kan man efter en tid droppa en droppe ammoniak i vattnet där filtret är, har man fler akvarium får filtret gå där.
                    Förstår jag dig rätt: du tycker jag ska köpa en luftpump (pluggas den in i vanligt eluttag?), stoppa filtret i en hink och låta det ligga där med luftpumpen igång och i vatten med rumstemperatur?

Klarar bakterierna detta under några dagar? Vet inte hur jag skulle få tag i ammoniak (såvida jag inte ska hälla urin i hinken vilket verkar aningen ofräscht ). Efter hur lång tid behövs ammoniak? Kan det ersättas med något annat mer lättillgängligt?

Man vill ju såklart inte att filterbakterierna ska dö, men visst skulle det väl gå att medicinera med filtret i akvariet och sedan göra som vid uppstart- tillsätta en massa nitrivec varje dag under två veckor eller så? Fisken mår sämre så det börjar kanske bli dags att hälla i något
                    Senast redigerad av Björken; 12 March 2006, 18:44.

Kommentar

• Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

När man medicinerar kör man filtret i något kärl och luftpumpen i akvariet.
                      Fiskarna matas inte under medicineringen så något filter behövs inte.

Helst ska man inte medicinera i akvariet utan i ett sjukakvarium eller motsvarande kärl.

Om det är s*it i filtret räcker den några dar för att det ska bli ammonium i kärlet där pumpen går så bakterierna kan oxidera ammoniumen.
                      När ammonium tar slut i vattnet dör bakteriefloran då den inte behövs längre, men med en droppe ammoniak i kärlet innan bakterierna dör så tillför du mer ammonium.
                      Ammoniak köper du i färgbutiken.
                      Ammoniumtest i Zoobutiken.

Men visst kan du göra en omstart av akvariet.

Frågan är vad och mot vad du ska "hälla" i.

Kommentar

• Björken
                        • November 2005
                        • 1174

Frågan är vad och mot vad du ska "hälla" i.
                        Ja, jag vet. Inälvsparasiter eller bakterier- det är den stora frågan. Det finns alltså inget som är mer troligt än det andra?

Kan man göra såhär: testa ha i Sterazin, som inte ska påverka filterbakterier. Om ingen förbättring skett inom två dagar, göra vattenbyte och (om fisken fortfarande lever) gå över till medicinering med Furanol????

Blir kanske att åka ilfart till zoobutiken imorgon och inhandla sjukakvarium. Det kan man alltså köra med enbart syrepump?
                        Senast redigerad av Björken; 12 March 2006, 20:34.

Kommentar

• Björken
                          • November 2005
                          • 1174

Har köpt ett billigt sjukakvarium nu (550 kr komplett) . Hur varmt ska det vara när man medicinerar?

Kommentar

• Björken
                            • November 2005
                            • 1174

Salt, isoleringoch temperatur

Ovan nämnda fisk har fortfarande skit hängande efter sig men den är inte vit och sytrådsaktig, utan ser rätt så normal ut bortsettt från att det alltid hänger en sträng där. Fisken verkar en aning allmänpåverkad men inte så väldigt. Är lite mer lättskrämd än vanligt men kommer fram och är nyfiken som de andra när man närmar sig akvariet, fast är försiktigare än vanligt.

Jag köpte jodfritt salt idag, och som sagt ett sjukakvarium. Är det nödvändigt att köra igång sjukakvariet nu för att minska smittrisken för de andra eller kan jag bara ha i salt i det stora akvariet och hoppas det fixar sig? Akvariet håller nu en temperatur på 26 grader, är det lagom? Fiskarna har varit utan mat några dagar nu. Bör jag isolera den sjuka fisken så att de andra kan få lite mat i sig? De blir väl försvagade om de går utan för länge, eller?

Om man medicinerar eller saltbehandlar i ett separat kar, finns då inte smittan kvar oförändrad i huvudakvariet så att fisken blir sjuk igen när den flyttas tillbaka dit?
                            Senast redigerad av Björken; 13 March 2006, 18:13.

Kommentar

• Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

Normalt klarar fisk av många sjukdomsframkalland bakterier och parasiter genom sitt immunförsvar och slemhud.
                              Skalare är nog lite känsligare mot salt så jag skulle börja med 1 gram per liter i ett sjukakvarium.
                              Om du ska salta i akvariet på alla fiskar får någon annan råda dig till.
                              Jag är fortfarand inte riktigt övertygad om att dina fiskar är sjuka.

Kommentar

• Björken
                                • November 2005
                                • 1174

Skalare är nog lite känsligare mot salt så jag skulle börja med 1 gram per liter i ett sjukakvarium.
                                Om du ska salta i akvariet på alla fiskar får någon annan råda dig till.
                                Jag är fortfarand inte riktigt övertygad om att dina fiskar är sjuka.
                                Hur mycket är 1 g omräknat i tex teskedar eller kryddmått?

Varför tror du inte att mina fiskar är sjuka?

Kommentar

Arbetssätt...