Salt anpassning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    Salt anpassning

    Raven m.fl. sa i denna tråd, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80418, att sjukdomar "anpassar sig till" salt så att det är negativt att ha i salt från början. Man ska alltså "bara" ha i salt om man väl har en sjukdom.

    Detta förstår jag absolut inte logiken i! Lite förenklat:

    Sjukdomar kan komma från tre vatten sorter:
    1 Sötvatten
    2. Bräckvatten
    3. Saltvatten

    För 3:an vet jag inte hur det skulle kunna hända så jag lämnar den för nu.

    I fall 2 är sjukdomer redan "van" vid salt och salt spelar ingen roll. Rätt?

    I fall 1 är sjukdomen inte van vid salt och hämmas när den hamnar i vatten typ 2.

    Det jag inte förstår är hur sjukdomen, jag antar härefter att sjukdomen kommer från sötvatten i affärn, skulle kunna "märka" någon skillnad mellan att först hamna i sötvatten som sedan blir bräckt. Eller att direkt hamna i bräckvatten.

    Är det sjukdomar som kommer från bräckvatten i affären som uppvisar denna egenskap? Först vänjer de sig vid sötvatten för att sen inte hinna anpassa sig när salt tillsätts?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det är nog en myt, salt dödar inte bakterier med så små mängder som 0,1-0,3 %.
    Om att de olika bakterier som finns i dammar och akvarievatten utvecklat resistens mot salt har jag inte funnit någon säker källa.
    Men vissa parasiter tex Japansk Trichodina har blivit resistenta mot salthalter under 0,5 %, den "stammen" av parasiten hittas nog inte i ett svenskt vatten eller på fisk.

    Att ha en salthalt på under 1 % kan göra att sjukdomsframkallande bakterier i ditt akvarium vänjer sig och för att få resultat av en behandling med salt får du ha saltvärden som inga sötvattenfiskar klararar att leva i.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • jaffehuff
      • October 2005
      • 541

      #3
      Har ingen aning om saltets verkan men det verkade ju som att ngn (Raven?) var inne på att sjukdommar-salt skulle fungera ungefär som sjukdommar-antibiotika. Dvs resistens uppstår vid för flitigt användande.

      Men alltså, använder ni salt?? I vattnet/ mot sjukdommar?

      Kommentar

      Arbetssätt...