Vita pricken - igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tintomara
    • November 2005
    • 47

    Vita pricken - igen...

    Har ett litet akvarium, 63 liter, som vi startade för några månader sedan. Allt var frid och fröjd tills vi köpte hem 5 black molly som förutom att de stressade alla andra stackars fiskar också fick vita pricksjukan och smittade i stort sett alla andra fiskar. Nybörjare som man är insåg man inte vad som hände förrän det nästan var försent. Efter avslutad behandling med Faunamor stod vi med 3 fiskar kvar plus en massa yngel som "döingarna" lyckats få innan de försvann.

    Trist trist, så vi köpte lite efterhand lite nya guppy, platty, ett par gurami och lite neontetra. Är nu mycket misstänksam mot allt som ser ut som små vita prickar på fenor. Har kört en omgång Faunamor till då jag tyckte det såg ut som en del hade enstaka prickar på fenorna igen.

    Och nu till frågan: Små enstaka vita prickar på en stjärtfena, är det alltid vita pricksjukan? Hur snabb ska man vara med att behandla? För behandlingen i sig är väl egentligen inte så nyttig för fisken?
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Själv höjer jag temp till 30-31C efter en eller två dagar är alla fiskar prick fria fast det har händt nån enstaka gång. Byt 30% var 3e dag och tillsätt medecin å ha 30C i vattent kolla på hur fiskarna beter sig vid denna temp.

    Lycka till !
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • Lissie
      • June 2005
      • 123

      #3
      Har oxå vita prick nu. Höjde igår till 30 grader plus dag 5 med medicin idag. Börjar bli bättre. När kan man sänka tempen igen?

      Lissie

      Kommentar

      • Lissie
        • June 2005
        • 123

        #4
        Dessutom är jag heldeppig nu för jag upptäckte att det även spritt sig till mitt yngel akvarie, där jag har typ 50 platy och svärdbäraryngel som jag pysslat med i flera månaders tid.
        Samma dag jag upptäckte det i guppiakvariet hade jag precis flyttat en växt därifrån till yngelakvariet- hoppades så innerligt att det inte skulle smitta. Men det gjorde det. Suck. varför till alla de små. Har jag tur så kanske jag kan lyckas stoppa det innan det blir för jävligt- men är inte lätt att se på de små små ynglena. Dessutom har jag inte ngn doppvärmare till det akvariet....


        Lissie

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #5
          Aha då kommer nog alla yngel att dö. Sänk temp när alla fiskar är borta .
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • Lissie
            • June 2005
            • 123

            #6
            Tror du inte ynglena klarar medicinen?
            Är yngel bland guppisarna oxå o de har inte dött än
            Lissie

            Kommentar

            • platy5
              • May 2005
              • 1087

              #7
              Yngel klarar inte medecin. Får dom de i kroppen får dom för lite syre och slutar simma till slut så dränks dom om du har en yngel kasse eller två så lägg dom i ditt andra kar . Och höj tmp där.
              __________________________________________
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

              Kommentar

              • DadoSwe
                • September 2005
                • 19

                #8
                Jag behandlade mina fiskar mot vitapricksjukan med Tera Medica. Och det gjorde jag med max rekomenderade dosen. I karet hade jag 4 veckors och ny föda Platy yngel. Höjde temperaturen till 29 grader och alla fiskar överlevde.

                Kommentar

                • Lissie
                  • June 2005
                  • 123

                  #9
                  Fast nu har ju ynglena prickar o då vill jag ju inte blanda in dem i det tredje karet som än så länge är friskt (och absolut inte varit i kontakt med något från de andra- så där ska inte vara nån risk för vita prick) Har provat att medicinera. Får se om de klarar sig. De är mellan 2-3 mån gamla. Men som sagt i guppy karet är där alltifrån nyföda till större yngel o de verkar klara medicinen bra

                  Kommentar

                  • platy5
                    • May 2005
                    • 1087

                    #10
                    Men om dom är 2-3mån gammla så är dom väll nästan fullvuxna lr ? Ajja men iaf det funkar att medicinera .
                    __________________________________________
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                    Kommentar

                    • Tintomara
                      • November 2005
                      • 47

                      #11
                      Jag har medicinerat sammanlagt 3 gånger och ynglen har klarat sig varje gång. När sjukan härjade som värst klarade dem sig bäst.

                      Kommentar

                      • anna7607
                        • November 2005
                        • 1440

                        #12
                        Hejsan... satt och läste ditt inlägg sen ringde telen, satte mig vid akvariumet och titta... till min fasa hade 2 fiskar fått prickar, fick dom i söndags =(. Åkte fort som f-n ner till topikhuset och köpte medel, fixa nya hinkar, hem med ilfart, bytte 1/3 vatten, hällde i medel och höjde temperaturen... Nu är de bara att hålla tummarna. Tur att jag kollar så mycke som jag gör. Hade vita pricksjukan i akvariumet när jag bodde hemma, men fiskarna klarade sig varje gång, fanns inte en prick igår , de går fort.
                        lev livet medans de är värt att levas

                        Kommentar

                        • anna.b
                          • March 2005
                          • 163

                          #13
                          Går det alltid fort med vitapricksjukan? en av mina molly har varit dålig i snart två dygn (smal, simmat lite konstigt, och vad som ser ut nästan som en grå missfärgning på ryggen) men hon har inte blivit värre och ingen annan fisk har börjat visa symtom...

                          kan det vara vitapricken ändå?

                          Kommentar

                          • Grus
                            • December 2004
                            • 24

                            #14
                            Jag var hemma på lunchen och matade mina diskusar.... allt så bra ut. Nu 3 timmar senare så är alla helt nerlusade med prickar.

                            Kommentar

                            • Liinda
                              • January 2007
                              • 177

                              #15
                              Nu har även mina fiskar fått vitaprickar suck... Dom hade inga igår och idag när jag kollade så var mollyhanen bakdel full med vita prickar. Så det var direkt till affären och köpte medicin så nu får jag hoppas att han klarar sig.
                              // Djurgalningen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...