Kan fiskar ha sorg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • suze
    • November 2003
    • 54

    Kan fiskar ha sorg?

    Konstig fråga kanske...

    Under mitt inlägg "Överskrida medicineringstiden" fick jag ett svar att Costia bara kan sprida sig ohämmat om fisken är stressad och jag började fundera lite på detta...

    Min lilla tank har varit i gång i flera år och det har inte hänt så mycket saker i det, livet har haft sin gilla gång, alla värden är stabila och jag sköter den noga. Så i slutet på februari dog en av mina två slöjstjärtar helt plötsligt av att en liten släkting till mig i ett obevakat ögonblick fick tag i matburken och matade. Den åt i hjäl sig.

    Jag gjorde omgående en noggrann rengörning av tanken, slamsög gruset och skrubbade alla rötter och stenar. Mätte värdena efter en dag och de var bra, så det är inget fel på vattnet, trots övermatningen.

    Mina två slöjstjärtar har varit ett par sedan starten men nu blev alltså den ena ensam kvar (Förutom fyra Zebrafiska och två otosar som hon inte "pratar med" alls.) Det märktes på henne att hon blev "deppig", hon var inte alls lika aktiv som innan. Och efter detta bröt Costian ut.

    Kan det vara så märkligt att hon hade sorg? Att det är det som var stressfaktorn som fick henne att bli sjuk? Jag kan faktiskt inte se någon annan orsak till att hon skulle bli stressad...
    Förutom möjligen en som är lika flummig den; den sjuka slöjstjärten låg skyddad av en yngelkasse i akvariet i ett och et halv dygn innan den dog. Kan den ha sänt ut någon form av hjälprop eller paniksignaler när den låg så? Den friska slöjstjärten verkade vara bekymrad när den andra var sjuk och simmade runt yngelkassen mest hela tiden och kollade.

    Har fiskar känslor?
    Eller är det jag som är löjig?
    Jag kanske bara överför mänskliga känslor till fiskarna...
    Mitt mycket ödmjuka akvarium...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=129863
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Just slöjstjärtar brukar folk hävda kan känna sorg när dess partner dör. Även en del andra djur kan göra det så varför inte fiskar. Har inte läst något vetenskapligt om att fiskar kan känna sorg.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Visst kan nog en del fiskar känna sorg, men det kan ju också vara så att vattenkvaliten kraftigt försämrades när matburken föll ner i akvariet och att fisken då blev sjuk.
      En fisk smittar ju också som mest precis efter att den har dött - därför är det viktigt att alltid ta bort döda fiskar så snabbt som möjligt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Jag såg ett inslag på TV för ett tag se´n, där de visade två slöjstjärtar som hade lämnats in i en affär, tror det var i Sydafrika. Den ena var en svart teleskopslöjstjärt, och den andra var en vanlig röd. Slöjstjärtar är ju inga bra simmare, men den här svarta kunde inte simma alls, utan låg på botten. Vid varje matning tog den röda slöjstjärten den svarta på ryggen, och tog upp den till ytan så den kunde äta, och se´n släppte den ner den igen. Mamman till en av mina kompisar berättade att hon hade sett nå´t liknande i deras damm, där en av guldfiskarna hade svårt att simma, och en av de andra simmade under den och försökte räta upp den.

        Likaså läste jag om en påfågelsciklid som blev inlämnad till en zooaffär, och började matvägra, den bara låg och deppade. Tills den förra ägaren kom in i affären, då levde den upp, och åt när han gav den mat!

        Fiskar begriper nog mer än vad vi tror, och vad vi än tror, så är vi inte skapelsens krona, och de enda varelser som kan känna.

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • abborrmaster
          • March 2005
          • 101

          #5
          wow... En riktig godhjärtad firre =) Ingen sådan som käkar upp sina ungar -sneglar mot det egna akvariet-

          /Simon
          Killing Is My Business... And Business is good!

          Kommentar

          • ztaffe
            • December 2004
            • 49

            #6
            Kanske kan de känna sorg, jag har en guppyhanne som blivit änkling (är nog ganska ensam om det). Jag har inte märkt någon matvägran, men däremot har han lagt till med att simma bort till ett hörn där det är lite strömmmt och ligger nära botten, sen "rusar" han upp till ytan så fort han bara kan. Ibland gör han detta flera gånger innan han tröttnar. Ser ganska kul ut, det är den högsta hastighet som uppnåtts i mitt akvarium.
            "Ett akvarium i hemmet är bättre än tio i affären"

            Kommentar

            • martal
              • May 2004
              • 618

              #7
              Hej
              Ja det tror jag faktiskt.
              Hade två slöjstjärtar som köptes samtidigt.En tog jag bort eftersom den fick (förmodligen) simblåseproblem.Hade haft dom i ungefär 8-10 månader.
              Jag tog upp den i ett hörn av akvariet och satte den i ett mindre akvarium strax snett ovanför.
              Eftersom den fortfarande hade simproblem tog jag bort den efter 1-2 dagar.
              Den kvarlämnade slöjstjärten kvar i hörnet i säkert 3-4 dagar efteråt!!
              Hade dessutom en slöjstjärt som jag hittade mellan filtret och glaset.Jag flyttade filtret men den stod fortfarande kvar(upp och ner).
              Efter ungefär 5 min var det en av dom andra slöjstjärtarna(den minsta) som simmade fram och förbi nära och då började den simma efter!
              Marta
              Det här behöver du veta
              www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

              Kommentar

              Arbetssätt...