snäll död?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreff
    • September 2004
    • 48

    #16
    Ursprungligen skickat av erikthur
    Visst lever väl potatisen till att börja med i alla fall...
    EDIT: Den ställer dock inte till ett herrans liv...
    det beror nog på att potatisen är lite mjukare än en hummer.

    Ursprungligen skickat av Poseidon
    Dreff...Skulle du hellre föredra att du kokades till döds å plågades dessa korta sekunder än att nån tog ett skott i pannan på`re!!!??? i stället!!!
    Det skulle Jag helst av allt föredra!!!
    svar ja. då vet jag i alla fall att jag är garanterat död. skulle nog ändra mig om dom skulle skjuta med en 75mm:s artillerikanon.

    Kommentar

    • Mazi
      • January 2004
      • 868

      #17
      Vi kokar kräftor varje år. De dör så fort de hamnar i kastrullen...

      MVH Mazi

      Kommentar

      • jarinen
        • February 2003
        • 801

        #18
        Alltid detta tjafs om bästa sätt att döda Skippa blödigheten, ursäkterna och diskussionerna att inte döda på det enda riktigt bra sättet. Avlägsna huvudet från kroppen på snabbast, distinkta och ickefumlande sätt!
        Går inte det, be någon bekant som klarar av det.
        Förslagsvis kraftig kockkniv.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #19
          Ursprungligen skickat av jarinen
          Alltid detta tjafs om bästa sätt att döda Skippa blödigheten, ursäkterna och diskussionerna att inte döda på det enda riktigt bra sättet. Avlägsna huvudet från kroppen på snabbast, distinkta och ickefumlande sätt!
          Går inte det, be någon bekant som klarar av det.
          Förslagsvis kraftig kockkniv.

          Mvh Jari
          MMMmmmm visst snabbt...håller fullständigt mä!!!
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #20
            mm jo men det är inte lätt om man aldrig gjort det förut. särskilt svårt med småfiskar är det ju också, hur lätt är det att få tag på en sprattlig sebrafisk?
            tidigare har pappsen fått agera bödel då större fiskar behövts avlivas, men så småningom vet jag att jag måste ta tag i den biten själv. inte kul, men det är ett ansvar man har som djurägare, att se till att djuren får ett humant slut.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Norpan
              • December 2003
              • 679

              #21
              Vi kanske ska fundera lite på varför qinen:s fiskar dör i stället, verkar ju lite mysko att de dras till pumputblåset, låter som det är för lite drag i pumpen? hur stort kar och vilken filtrering. Nitritvärden? Något är fel om flera fiskar dör på kort tid..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

              Grodor..lite trevligare, lite bättre

              Kommentar

              • swetrot
                • April 2003
                • 966

                #22
                Har funderat lite på detta med transporter och flyttningar av fiskar. En fisk som man köper i affären kan i och med ditt köp kanske få den tredje stora flytten på bara en eller ett par veckor. Först från en odlare någonstans i världen till en grossist i Sverige. Den transporten innebär att de får stå ut med en lång transport med flyg, tätt sammanpackade i påsar. Jag tror att en vanlig sardinask på ICA har mindre fisk i sig än motsvarande volym fisktransport. Men de brukar klara av det bra, de flesta importörer har väldigt lågt bortfall vid flygtransporter. Fiskarna är ju pigga och krya när de lastas.

                Hos grossisten blir de dock inte länge. Snart skall fisken vidare till Zoo-affären. Återigen en heldagstripp. Inte lika tätt packade, men syrgas i påsen och en rätt så påfrestande procedur med en inkoppning till ännu ett nytt akvarium som redan innehåller andra fiskar (och alla fiskar har en egen bakterieflora).

                I Zoo-affären kommer dessutom håven med jämna mellanrum ned i karet och jagar runt, och en massa näsor trycks mot glaset dagarna i ända. Och inte heller där får fiskarna slå sig till ro. Snart håvas de in och skickas med dig hem i en påse där de återigen skall koppas in i ännu ett nytt vatten, tillsammans med andra fiskar. (Och deras unika bakteriefloror)

                Utöver transporterna i sig så utsätts fiskarna för nya bakteriekulturer i varje ny miljö. Precis som vi människor brukar få en förkylning när skolorna börjar därför att vi utsätts för nya bakterier. En stressad fisk som, precis som vi människor efter omtumlande upplevelser, känner sig slut har ett nedsatt immunförsvar. De är mycket mer mottagliga för virus, bakterier, svampsjukdomar eller andra parasiter.

                Naturligtvis riskerar fiskarna att fara illa även av om man själv flyttar akvariet ofta, och därmed byter vattenkvalitet, får nitrit-toppar och kanske har svårt att hitta temperaturer och "rytmen" i akvariet med belysning, matning och "lugn och ro".

                När det gäller den kommersiella sidan så visst finns det lösningar på sådant här. Men det kommer ofelbart betyda att fiskarna börjar kosta mer pengar. Längre karantäntider hos grossist och butik, fler karantänkar och mindre påfrestande transporter kostar tillsammans en massa pengar. En guppy kanske helt plötsligt då kostar 50-60:- i butiken. Vill vi betala det?

                Och om vi sätter in detta i sammanhanget med "snäll död", vad tycker "panelen" då?

                Kommentar

                • favorita67
                  • September 2004
                  • 7

                  #23
                  Human död är väl o ge de små till de större så de kan äta upp dom. Gjorde det i dag. Gav ett yngel till de större för att den hade åkt in i pumpen o blev sjuk efter det.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Ursprungligen skickat av favorita67
                    Human död är väl o ge de små till de större så de kan äta upp dom. Gjorde det i dag. Gav ett yngel till de större för att den hade åkt in i pumpen o blev sjuk efter det.
                    Det är också ett väldigt bra sätt att sprida sjukdomar.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...