praktbotia konstig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #16
    lenis3: Kanske finns någon bild på vad du menar? Eller kan du förklara lite tydligare?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #17
      Här kan ni läsa mer om könsskillnader på praktbotia

      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • Sess
        • March 2003
        • 49

        #18
        Har oxå praktbotior som ibland drar sej undan och lägger sej på sidan. Dom ser stendöda ut men dom verkar bara vila, för annars är dom pigga och matglada!

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #19
          lenita: hmmm har ingen bild.. svårt att ta bilder på den lilla rackarn!
          jo det är så här att fiskarna är kanske 2-3 år gamla och jag tycker inte att den ena har utvecklats storleksmässigt då den forfarande är liten, kanske hälften av den större praktbotian... jag tycker mig även se en krökt ryggrad, den har alltid varit så. båda fiskarna är skygga men de kommer fram nattetid.. alltså jag tror inte den är sjuk eller så men jag undrar om det kanske kan vara en medfödd missbildning eller något liknande.. ?

          uppskattningsvis är den största praktbotian ca 10 cm och den mindre kanske runt 5-6 cm.
          tacksam för svar
          Lena Maria
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #20
            Det låter onekligen som en stor skillnad om de är lika gamla, men praktbotior funkar så att de först får de stora firrarna äta (och blir därmed ännu större) och sedan de mindre (som blir mellanstora) och sist de som finns längst ner på rangskalan (som inte alls växer särskilt fort). I mitt stim finns det också skillnader på praktbotior som är lika gamla, men inte så stora som dina. Skulle tro att det skiljde kanske 2-3 cm på dem när de var två år. Det klickande ljudet man hör när de äter är ofta en liten varningssignal "det är mitt, mitt, mitt käk!".

            Men om fisken har en missbildning så kan ju det vara en bidragande orsak. Jag har sett missbildade fiskar bli ihjälmobbade, så din fisk kanske är en liten outsider som inte får äta ordentligt Annars får ju praktbotior en rundad rygg ju äldre de blir, men din lilla är nog för liten för att man ska kunna se det än.
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #21
              lenita: hej. tack för svaret. jag tror nog att det är en missbildning. hmm jag hoppas att den får äta ordentligt. när du nämner att de kan bli mobbade så får jag en tankeställare. från början hade jag 2 praktbotior då jag läst att de var parfiskar, sen köpte jag 2 till och då tyckte jag mig se att den lilla fisken inte fick "vara med" de övriga tre.. konstigt. hur som helst verkar han inte må dåligt.
              angående det där klickljudet har jag hört att den stora gjort sådant ljud, men inte den lilla. jag får helt enkelt hoppas på det bästa
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • anorexia_nervosa
                • July 2004
                • 5

                #22
                just nu vill inte min praktbotia röra på sig alls..jag kan till och med sticka ned fingret o peta på den och den rör sig inte för fem öre...fast helt plötsligt så simmar de iväg sakta o lägger sig helt stilla igen..

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #23
                  Jag tycker att det verkar som den är döende...
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • Firres
                    • July 2004
                    • 137

                    #24
                    Jag köpte tre st. och två av de var igång mycket och den tredje var lite skyggare och gömde sig mycket. Har nu köpt 2 till och nu är det rätt mycket fart på dem alla 5. Men fortfarande vill en av de första gärna gömma sig ibland men nu gärna med en utav de nya. De verkar trivad bättre som 5 än 3.
                    Killen på affären sa att praktbotior kan vara så att de gärna lämnar en utanför oavsett hur många de är. Dock ej alltid.

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #25
                      just nu vill inte min praktbotia röra på sig alls..jag kan till och med sticka ned fingret o peta på den och den rör sig inte för fem öre...fast helt plötsligt så simmar de iväg sakta o lägger sig helt stilla igen..
                      Det där låter inte alls bra! Låter definitivt som om den vore sjuk. Visar den några andra symptom förutom matvägran? Prickar, sår, bulor? Hur är vattenvärdena? Praktbotior är mycket känsliga för dåliga vattenvärden och syrenivåer.
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #26
                        lenis3, om den ena av dina proktbotior inte växer, så beror det på att den får för lite mat. De brukar vara duktiga på att skuffa undan de mindre när det inte finns tillräckligt med mat att dela. De äter MYCKET mat, om de får...
                        Jag ger mina räkmix (de får dela det med växande diskusar, så det finns mycket mat i akvariumet), och de växer på bra.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • jackson
                          • September 2003
                          • 1242

                          #27
                          anorexia_nevrosa, hur stort var akvariumet? Hur ofta gör du vattenbyten? Hur stora är dessa vattenbyten? Hur är nivå på Nitrit (NO2) i vattnet?
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                          Kommentar

                          • Lenita
                            • June 2003
                            • 850

                            #28
                            jackson: lite nyfiken - hur mycket matar du dina praktbotior och hur stora är de? Har lite svårt att mata mina tillräckligt känns det som. Har ständigt dåligt samvete för att de får för lite, men mina tigerbarber skulle äta ihjäl sig om de fick...
                            ____________________________________
                            Pax vobiscum!

                            Kommentar

                            • anorexia_nervosa
                              • July 2004
                              • 5

                              #29
                              ja må säga att de är en väldigt konstig firre jag har...jag ringde upp en annan affär som sa att jag skulle köpa fler eftersom det är en stimfisk...och vipps nu simmar han och trivs jätte fint..!

                              Kommentar

                              • Lenita
                                • June 2003
                                • 850

                                #30
                                Så bra!
                                ____________________________________
                                Pax vobiscum!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...