praktbotia konstig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anorexia_nervosa
    • July 2004
    • 5

    praktbotia konstig?

    hejsan!
    jag har precis köpt en praktbotia som till en början verkade trivas..men efter ett par dagar så började den simma och gömma sig bakom en stor sten..de var inte de konstiga utan ,de konstiga är att han lägger sig på rygg med magen mot ytan (han ligger på botten)

    så ja ringde till akvarieaffären där jag köpte honom och frågade varför han gjorde som han gjorde...och dom svarade att han var ensam..så jag köpte en till..

    den andra praktbotian trivs jätte bra men min första är fortfarande lika konstig och vägrar att äta...


    snälla hjälp mig!!
  • EaQuA
    • August 2004
    • 22

    #2
    vilket kön var den andra praktbotian utav? dom trivs när det är bara honor tillsammans med möjligtvis 1 hane. har man ett stort akvarium kan man ha en massa honor och kanske 2-5 hanar om dom klarar att inte bråka. det finns en massa olika saker som kan få en fisk att bete sig så som din praktbotia gör jag har upplevt att några utav mina neontetror har betett sig så trots ett stort stim att simma i och en kampfisk hane har också gjort likadant
    Jag är en person som svarar på så många ämnen som jag kan men kräver nog en del svar själv

    Kommentar

    • anorexia_nervosa
      • July 2004
      • 5

      #3
      båda är honor..vad kan jag göra som får den att sluta, eller ja i alla fall att äta igen eller kommer den att dö?

      Kommentar

      • Chippen
        • July 2004
        • 12

        #4
        Mina 2 praktbotioe lägger sig på rygg också men dom äter och simmar frame vid rutan osv
        Tjo frääääääs

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Det är vanligt att praktbotior lägger sig på rygg eller på sidan och "vilar". Varför vet jag inte, men antar att de tycker det är skönt. Så länge de äter som de ska och inte uppvisar några andra sjukdomstecken är det som det ska vara.
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #6
            varifrån kommer teorin om antalet hanar och honor?
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            • brylepudding
              • August 2004
              • 38

              #7
              Tänk på att det är en stimfisk också. Det kan vara för att den känner sig otrygg
              3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

              54l
              7 guppy + yngel
              1 plecostomus
              2 ancistrus
              1 kuhlii

              130l
              8 leoparddanio
              20 neontetra
              2 mosaikgurami
              4 praktbotia

              Kommentar

              • anorexia_nervosa
                • July 2004
                • 5

                #8
                jo ja vet att de är en stimfisk men de sa där ja köpte dom att dom klarar av att vara ensama också även fast ja på peka att de va en stimfisk..

                Kommentar

                • klara
                  • September 2002
                  • 1112

                  #9
                  Ursprungligen skickat av anorexia_nervosa
                  båda är honor..vad kan jag göra som får den att sluta, eller ja i alla fall att äta igen eller kommer den att dö?
                  Nu blir jag nyfiken - hur ser du att det är honor? Mina börjar bli rejält stora nu och jag har inte lyckats utröna vilket kön det är på dem än.
                  /Klara
                  ------------------------
                  Min hemsida
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #10
                    Jag har funderat detsamma som Klara. Min största e typ 20cm och sedan har jag alla storlekarna neråt på dom övriga ca 16. Men inte tusan ser jag skillnad på könen på dom!

                    Kommentar

                    • kung_royne
                      • May 2003
                      • 78

                      #11
                      bra fråga.. enligt "akvariets lexikon" (Rüdiger Riehl och Hans A. Baensch) så är hanens stjärtfena formad som en "klo" (spetsana pekar innåt) medans honans är mer "V"-formad. Svårt att förklara utan bild.. :/
                      *
                      **** *
                      * * *
                      * (HANE) * (HONA)
                      * *
                      * * *
                      *** *

                      (heh, vet inte om det blev så mkt tydligare men det ska iaf föreställa stjärtfenor )

                      Kommentar

                      • kung_royne
                        • May 2003
                        • 78

                        #12
                        glöm det förresten!!! >>>>>_<<<<<
                        Forumet fixade visst till det ¤%"#&¤%&"%¤/...

                        Kommentar

                        • kung_royne
                          • May 2003
                          • 78

                          #13
                          *snyft* jag som hade gjort så fint...

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            hej.. nu snor jag denna tråd lite... jag har haft 2 praktbotior i något år (vid inköp av större akvarium köper jag flera då det är stimfiskar..) och den ena är säkert dubbelt så stor som den minsta. den minsta är ungefär lika stor som den var när jag köpte den. jag har haft funderingar på om den kanske är missbildad då dennes kroppsform (främst ryggens) inte är likadan som den andra praktbotians.. något som vet vad detta kan vara?!
                            tacksam för svar


                            Lena Maria
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Qwerty
                              • December 2003
                              • 526

                              #15
                              jag har 8 pramt botior i mittt akvarium men dom vägrar ju och stimma >(
                              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                              Kommentar

                              Arbetssätt...