Fläckiga black molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Fläckiga black molly

    Hej!

    Köpte lite nya fiskar för två veckor sen. En ny blackmolly blev efter nån dag prickig. Tänkte på vita prick men är ingen expert på att läsa av sjukdomar då jag haft så lite av det. Efter ytterligare några dagar blev de resterande 2 bm prickiga/fläckiga. Till slut kände jag att jag var tvungen att göra något och lyckades fånga in honorna och tog med dem till affären. Hanen fick jag inte tag i.

    När jag kom till butiken tog de vattenprover och det visade lite förhöjt nitrat. Frustrerande då jag annars har ordning på vattenkvaliteten.. Personalen i butiken s att det kunde vara ammoniak. Att detta inte gick att testa för. Då skulle fiskarna kunna bli dassiga i färgerna och man såg det tydligt på bm eftersom de är svarta.

    Tilläggas bör att de bm jag redan hade visar inga symtom. Blev rådd att göra vattenbyte, tillsätta 15ml happy life filtermedia/30l vatten. Vänta tills det var klart igen och upprepa. Detta har jag gjort.

    Nu är en av bm vit runt ögonen och de ser ut som att de står ut men de kanske är en synvilla..

    Har haft den andra honan isolerad då jag tyckte hon såg så dålig ut men tyckte hon såg bättre ut igen och släppte ut henne. Då syns fläckarna tydligare igen (än när jag haft henne för sig själv) och hon simmar konstigt med rygg och analfenorna som hopfällda. Så jag tog in henne igen och plockade då även in även hon med ögonen.

    Jag vet inte vad jag sk göra. De prickar hannen hade från början har gett med sig men han är fortfarande inte helt svart som när jag köpte honom.

    Vad ska jag göra?? Jag ser ingenting på resten av fiskarna.

    Det är ett 100l kar som varit igång i ca 15 år. Gott om växter. Har kanske mellan 15 och 20 fiskar varav hälften är olika tetror.

    Har tagit bilder och klippt ihop en film men jag vet inte hur jag ska kunna ladda upp dom. Någon som vet nån sån där sida som bara är till för uppladdning?
    Vänliga Hälsningar Frida
  • JoMa
    • January 2014
    • 25

    #2
    Hej.

    Ursprungligen postat av admin

    Du behöver bli Goldmedlem för att kunna ladda upp bilder. Men du kan ladda upp på extern tjänst som denna: https://www.bildtagg.se/ och lägga in länkar.

    Kommentar

    • Frida Fisk
      • April 2007
      • 114

      #3
      Tack!

      Här finns nu några bilder. Hade ju en film oxå men den vill inte funka att ladda
      upp.

      Visa bilder uppladdade med taggen fridafisk, eller ladda upp egen bild för delning på sociala medier, forum och communities. Välkommen!


      Hona 1 (vet inte om ni ser märkningarna) är hon som blivit vit runt ögonen också.

      Hona 2 är hon som simmar med infällda fenor. Stjärtfenan är som ett en rektangel och inte mer trekantig som den ska vara.

      Sista bilden är på hannen. Full med vita prickar.
      Vänliga Hälsningar Frida

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Epistylis möjligen, något är väldigt fel iaf. Skulle rekommendera antibakteriellt och salt(eventuellt saltbad) som första åtgärd.

        Kommentar

        • Frida Fisk
          • April 2007
          • 114

          #5
          Om det stämmer, är det smittsamt då? Vågar jag ha dem ihop med de andra?

          Någon som vet något om detta med ammoniak?? Har inte hört någonting alls om det i akvarievatten?
          Vänliga Hälsningar Frida

          Kommentar

          • MIL

            • August 2019
            • 86

            #6
            Det skulle kunna vara svamp de har fått. När fisken av någon anledning får sämre kondition, t ex flytt till ny miljö, passar svampen på att angripa den. Efter någon eller några dagar kommer det typiska vita luddet. Svamp finns överallt men dina gamla fiskar som är starka och friska blir inte smittade så lätt. Man kan behandla med en försiktig dos Ektozon https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...n-n-salt-125gr direkt i akvariet och hjälper inte det kan man bada fisken i ett annat akvarium med starkare dos. Ektozon är mest vanligt salt men det innehåller lite svampdödande medel också. Jag har använt det någon gång och fiskarna blev friska så det kan vara värt att prova. Använd inte i akvarium där det bor pansarmalar.

            Kommentar

            • MIL

              • August 2019
              • 86

              #7
              Förresten, det är bara det luddiga som kan vara svamp. Fläckarna kan vara en annan infektion eller en reaktion på något i vattnet. Har tyvärr inget tips om vad det kan vara.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Frida Fisk
                Tack!

                Här finns nu några bilder. Hade ju en film oxå men den vill inte funka att ladda
                upp.

                Visa bilder uppladdade med taggen fridafisk, eller ladda upp egen bild för delning på sociala medier, forum och communities. Välkommen!


                Hona 1 (vet inte om ni ser märkningarna) är hon som blivit vit runt ögonen också.

                Hona 2 är hon som simmar med infällda fenor. Stjärtfenan är som ett en rektangel och inte mer trekantig som den ska vara.

                Sista bilden är på hannen. Full med vita prickar.
                Prickarna kan troligvis vara parasiter och sen är det nog bakterier som orsakar det övriga symptomen på fisken!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Jag skulle bums ha i 1-2 dl salt, vanlig matsalt funkar! Om du vill lägga upp ett film klipp här så lägger du den på YT och länkar hit. Gör det tycker jag!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Frida Fisk
                    • April 2007
                    • 114

                    #10
                    Att ha i salt, jag har ju några pansarmalar. Ska man vara försiktig med allt salt?

                    Jag tror inte riktigt deras prickar och fläckar är luddiga. Det är nog dålig kvalitet på bilderna som gör att det ser ut så.

                    Nu har jag dem i andra bunkar eftersom jag är rädd att det smittar. Det gör det mycket svårare att titta på dem men jag tror inte att de är luddiga.
                    Vänliga Hälsningar Frida

                    Kommentar

                    • Frida Fisk
                      • April 2007
                      • 114

                      #11
                      Vad tror ni om smitta? Vågar jag släppa I dem med de andra?

                      Skulle kunna sätta en i yngelakvarie om de kan vara i samma vatten men jag har tyvärr bara ett ledigt. Hona 2 hackar på hona 1 när de är tillsammans.

                      Hanen har jag ju inte lyckats ta så han simmar fritt med de andra.

                      Någon som kan något om ammoniak?
                      Vänliga Hälsningar Frida

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        #12
                        Rekommenderar starkt att du läser på kring kvävecykeln men nu tror jag inte det beror på ammoniak, är fortfarande inne på att epistylis är en trolig diagnos(men jag är ingen expert). Vad det än är så smittar det säkert men om de redan var i akvariet med de andra från början så lär det redan vara för sent. Jag har aldrig haft mollys men de ska vad jag vet ha salt i vattnet och är kanske därför inte heller lämpliga att hålla med corydoras men jag har som sagt ingen egen erfarenhet och det är möjligt att de går bra att ha i vatten utan tillsatt salt åheim du kanske kan flika in?

                        Som sagt saltbad+någon antibakteriell medicin i ett akvarium(eller plastback) med pump, värmare och regelbundna vattenbyten är nog absolut minimum ifall de ska ha någon chans att repa sig.

                        https://seriouslyfishy.club/epistylis-fish-illness/ Här kan du läsa på om epistylis och bilda dig en egen uppfattning, till syvende och sist så är det trots allt du som får göra vad du tror är bäst.
                        Senast redigerad av Munin; 01 February 2022, 19:16.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Frida Fisk

                          Någon som kan något om ammoniak?
                          Ja får du ammoniak så far dem runt i panik eller tvärdör.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...