Nybörjarhjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    Nybörjarhjälp.

    Hej!

    Har nu ännu en gång gjort ett försök att få ett akvarium med balans i. Har misslyckats så många gånger förr att jag kanske borde gett upp vid det här laget.

    Har nu köpt ett nytt Juwel Rio 125 liter.
    i det bor nu:
    15 Kardinaltetror
    6 Kopparbarb
    6 Sorgmanteltetra (Vita)

    Varit igång ca 1 månad nu.

    Tvättade gruset, kokade stenar och rötter. Fyllde vatten och satte efter ett par dagar i växter. Hade i levande bakteriekultur och AquaSafe.

    Efter ca 1 vecka - Köpte 10 Kardinaltetror.
    Efter ca 1 vecka - Bytte 1/4 vatten.
    Efter några dagar - Teststicka - Allt bra.
    Köpte 5 Kardinaltetror och 6 Kopparbarb.
    Efter ca 1 vecka - Bytte 1/4 vatten.
    Efter några dagar - Teststicka - Allt bra.
    Köpte 2 Kopparbarb och 6 Sorgmanteltetra.

    Nu till mina frågor:

    1. Har fått en del alger. Som gröna trådar. Något fel eller dags för mal?

    2. Två Kopparbarb har dött. Alla såg friska ut på kvällen. På morgonen var en död. Låg på botten inga synliga skador eller tecken på sjukdom. Dagen efter så upprepades samma sak.

    Vad kan ha gått fel?
    Senast redigerad av SannaHahne; 14 January 2022, 21:12.
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    #2
    Trodde jag kunde ladda upp bilder men lyckas visst inte.

    Algerna är som sagt som trådar. Dels på lådan för filtret men också på blad och stenar. Inga mängder men litegrann. Har 24 grader i akvariet. Bytte även den vita ”svampen” i filtret båda gångerna jag städade.
    Senast redigerad av SannaHahne; 14 January 2022, 21:20.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Har du bytt något vatten ?
      Köp en dropptest för att mäta att nitrithalten inte är för hög det kan orsaka fiskdöd, du har haft för många fiskar så snabbt .

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av SannaHahne
        Trodde jag kunde ladda upp bilder men lyckas visst inte.

        Algerna är som sagt som trådar. Dels på lådan för filtret men också på blad och stenar. Inga mängder men litegrann. Har 24 grader i akvariet. Bytte även den vita ”svampen” i filtret båda gångerna jag städade.
        Alger är aldrig dåligt för fisken, alger uppkommer alltid när ett akvarium etableras så tänk gärna att algerna är dina vänner och förbrukar överskott av ämnen i vattnet och gör det bättre för fiskar Fiskar är ganska känsliga och kan ibland inte klara av flytten till ett nytt akvarium. Det bästa du kan göra nu är att mata otroligt sparsamt några veckor och gör inte rent filtret för ofta och noggrant, det är maten som gör vattnet dåligt och bakterierna i filtret som ska rena vattnet, gör du rent filtret för ofta och noga dödar du bakterier i filtret och då gör det ingen nytta. Det räcker att du gör rent det när du ser att vattenflödet från det har minskat avsevärt.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #5
          Låter som att du har haft i för mycket fisk för fort, akvariumhobbyn är väl i regel lite av en träning i tålamod. Själv är jag nog inne på att man bör cykla akvariet utan fisk trots allt, även om jag själv inte gjort det tidigare, jag håller dock på att göra det i ett akvarium jag sätter upp nu.

          Som påpekat ovan så är det väldigt sparsam matning som gäller inom närmsta tiden, jag skulle kombinera detta med vattenbyte varannan dag(om inte oftare men svårt att veta utan att mäta värden). Kan rekommendera att försöka få ett hum om hur kvävecykeln fungerar.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #6
            Ursprungligen postat av SannaHahne
            Trodde jag kunde ladda upp bilder men lyckas visst inte.

            Algerna är som sagt som trådar. Dels på lådan för filtret men också på blad och stenar. Inga mängder men litegrann. Har 24 grader i akvariet. Bytte även den vita ”svampen” i filtret båda gångerna jag städade.
            Du behöver bli Goldmedlem för att kunna ladda upp bilder. Men du kan ladda upp på extern tjänst som denna: https://www.bildtagg.se/ och lägga in länkar.

            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • SannaHahne
              • August 2013
              • 68

              #7
              Ursprungligen postat av Christer5
              Har du bytt något vatten ?
              Köp en dropptest för att mäta att nitrithalten inte är för hög det kan orsaka fiskdöd, du har haft för många fiskar så snabbt .
              Som jag skrev jag jag bytt 1/4 två gånger och tagit teststicka två gånger. Båda gångerna har nitrithalten varit bra.

              Kommentar

              • SannaHahne
                • August 2013
                • 68

                #8
                Ursprungligen postat av Munin
                Låter som att du har haft i för mycket fisk för fort, akvariumhobbyn är väl i regel lite av en träning i tålamod. Själv är jag nog inne på att man bör cykla akvariet utan fisk trots allt, även om jag själv inte gjort det tidigare, jag håller dock på att göra det i ett akvarium jag sätter upp nu.

                Som påpekat ovan så är det väldigt sparsam matning som gäller inom närmsta tiden, jag skulle kombinera detta med vattenbyte varannan dag(om inte oftare men svårt att veta utan att mäta värden). Kan rekommendera att försöka få ett hum om hur kvävecykeln fungerar.
                Behöver jag börja byta vatten så extremt även om alla teststickor visar att värdena är bra? Matat sparsamt hela tiden. Trodde nästan jag svält ihjäl de två som dog för att jag matat så lite.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Som jag skrivit tidigare köp en dropptest för Nitrit för att få säkert värde.Om du tror att du matar för lite så öka något om nitritvärdet är stabilt, mät ofta för att vara säker.Det behöver inte vara av för hög nitrithalt som dina fiskar dog men det är det första man tänker på med ett nystartat akvarium med hög fisklast.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av SannaHahne

                    Behöver jag börja byta vatten så extremt även om alla teststickor visar att värdena är bra? Matat sparsamt hela tiden. Trodde nästan jag svält ihjäl de två som dog för att jag matat så lite.
                    Det finns risk att man rubbar balancen i karet om man byter väldigt mycket vatten och sen beror det på hur bra vatten man har i kranen?
                    Jag har ett kar med mycket fisk och där byter jag ca 40% varje vecka ungefär och i ett annat där jag matar mycket mindre så byter jag ca 20% per månad...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #11
                      Min åsikt är att om man startar ett akvarium utan att cykla det innan och dessutom har i förhållandevis mycket fisk så bör man byta mer eller mindre varje dag inom överskådlig framtid. En spik kan ju uppstå lite när som helst på dygnet och det är inte säkert att dina mätstickor visar det i efterhand(men det kan likväl ha varit, och det är troligt att det var, dåligt vatten som ledde till fiskarnas död) Det är åtminstone vad jag gjorde och jag hade inga dödsfall med den metoden, något vattenberedningsmedel använde jag inte heller(även om jag har börjat med det på senare tid hos några fiskar jag haft problem med).

                      Antar att det är ett ämne där folk mest baserar åsikter och råd på egna erfarenheter, i min mening är det sällan dåligt att byta vatten(så länge vattnet man byter med inte innehåller skadliga halter av någonting såklart). Du pratar om nitrit men har du mätt ammoniak?

                      I det långa loppet tror jag ett akvarium kan må bra med såväl minimala vattenbyten som automatiserat system som byter 100% varje dag det jag menar på är att om man är i en situation där fiskarna, eventuellt, far illa för att akvariet inte är i balans så är det bättre att vara proaktiv än reaktiv.

                      Är själv lite sugen på att testa ett Walstad akvarium exempelvis men då är det nog läsa på och planera som gäller, åtminstone om man som mig saknar erfarenhet.
                      Senast redigerad av Munin; 15 January 2022, 18:34.

                      Kommentar

                      • Braxfan
                        • September 2021
                        • 65

                        #12
                        Hej!

                        Jag är rätt ny med akvarium med men jag har läst, ställt frågor och kollat troligtvis 100+h youtube om akvarium och det har hjälpt mig väldigt mycket. När jag började lära mig om kvävecykeln så kändes det lite överväldigande men efter hand så blir det enklare. Exempel på saker jag insåg tidigt är bl.a. att mätstickor inte har så bra precision så jag gick över till drop test och rekommenderar att du gör det med.

                        Med dropptestet kan man se när t.e.x. Nitriten börjar stiga innan det blir allvarligt. På dropp testet går skalan från <0,01 till 1,0 PPM men på stickan markerar den först vid 10 PPM.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0674[1].jpg
Visningar: 199
Storlek: 146,1 KB
ID: 2434428
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0673[1].jpg
Visningar: 216
Storlek: 137,6 KB
ID: 2434430

                        Här är en tabell som visar ungefär hur tidigt det börjar bli dåligt. Som du ser så kommer inte mätstickan markera för ens långt efter att det har gått för långt.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmklipp.jpg
Visningar: 194
Storlek: 13,8 KB
ID: 2434429

                        Här länkar jag fyra youtube klipp som beskriver hur man kan åtgärda Ammonium, Nitrit och nitrat samt en som beskriver kvävecykeln i detalj.

                        Ammonium: https://youtu.be/5l-POiCc0dI
                        Nitrit: https://youtu.be/3t8yq-ydOaE
                        Nitrat: https://youtu.be/rTdjjZRBIDU
                        Kvävecykeln: https://www.youtube.com/watch?v=dFpN4wXgmfI

                        Hoppas det löser sig.


                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • SannaHahne
                          • August 2013
                          • 68

                          #13
                          Ursprungligen postat av Braxfan
                          Hej!

                          Jag är rätt ny med akvarium med men jag har läst, ställt frågor och kollat troligtvis 100+h youtube om akvarium och det har hjälpt mig väldigt mycket. När jag började lära mig om kvävecykeln så kändes det lite överväldigande men efter hand så blir det enklare. Exempel på saker jag insåg tidigt är bl.a. att mätstickor inte har så bra precision så jag gick över till drop test och rekommenderar att du gör det med.

                          Med dropptestet kan man se när t.e.x. Nitriten börjar stiga innan det blir allvarligt. På dropp testet går skalan från <0,01 till 1,0 PPM men på stickan markerar den först vid 10 PPM.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0674[1].jpg
Visningar: 199
Storlek: 146,1 KB
ID: 2434428
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0673[1].jpg
Visningar: 216
Storlek: 137,6 KB
ID: 2434430

                          Här är en tabell som visar ungefär hur tidigt det börjar bli dåligt. Som du ser så kommer inte mätstickan markera för ens långt efter att det har gått för långt.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmklipp.jpg
Visningar: 194
Storlek: 13,8 KB
ID: 2434429

                          Här länkar jag fyra youtube klipp som beskriver hur man kan åtgärda Ammonium, Nitrit och nitrat samt en som beskriver kvävecykeln i detalj.

                          Ammonium: https://youtu.be/5l-POiCc0dI
                          Nitrit: https://youtu.be/3t8yq-ydOaE
                          Nitrat: https://youtu.be/rTdjjZRBIDU
                          Kvävecykeln: https://www.youtube.com/watch?v=dFpN4wXgmfI

                          Hoppas det löser sig.

                          Tack så jättemycket! Ska kolla på klippen direkt!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...