Camallus cotti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Det är honan bara du har där i kroppen på fisken. Skulle själv byta akvarieaffär om jag inte visste att de medicinerat själva. Hona föder en ny larv var 3:e timme så har han inte medicinerat så kan dessa larver följa med håvar, slangar och annat. Larven är som en lite rosa mask som krumbuktar sig.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Tappa inte sugen nu!
      Jag har också tappat fisk (dyra malar) när jag medicinerat mot Camallanus.
      Det är bara till att bryta ihop och gå vidare!
      Om det nu skulle gå så illa att all er fisk dör, så gör ändå klart behandlingen. Vräk i så fall på med tredubbel dos vid nästa behandlingstillfälle. Koka sedan alla håvar, slangar, allt, allt, allt, så kan du vara helt på säkra sidan!
      Till sist gör du ett >90% vattenbyte, så är det inga problem. Mina malajsiska sandsnäckor överlevde nog varenda en tror jag!

      Sedan meddelar du naturligtvis butiken vilket djävla elände du haft, så att de förhoppningsvis behandlar sina burkar!

      Många här på forumet har haft problem med nematoden, företrädelsevis hos boliviansk fjärilsciklid från en viss grosist. Det har gått så långt att de som är mest försiktiga, har behandlat sina bolivianer med Nematol i förebyggande syfte, i karantän, innan de släppts i akvariet. Mina gick med skiten i flera månader innan det syntes, så förebyggande behandling anbefalles!

      Mitt råd blir tveklöst att skaffa en karantänsburk. Den behöver inte ens vara stor.
      Senast redigerad av Mr Woods; 26 May 2016, 20:27.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #18
        Härikring där jag bor har det varit ett större utbrott av camallanus och det har varit svårt att få tag i Nematol så det verkar vara problem med detta på många håll.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #19
          Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Härikring där jag bor har det varit ett större utbrott av camallanus och det har varit svårt att få tag i Nematol så det verkar vara problem med detta på många håll.
          På några forum här i Västernorrland varnas också för denna skit! Förmodligen så har inte våra grossister någon som helst koll på fiskar som skickas vidare! Vet fasiken om jag törs beställa framöver.
          Har inte det minsta lust att gå igenom denna procedur med medicinering och allt som följer med en gång till.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Ursprungligen postat av Inger H
            Förmodligen så har inte våra grossister någon som helst koll på fiskar som skickas vidare...
            Å andra sidan; hur skall de kunna ha det, när det tar månader innan helvetet gör sig gällande!?
            Visst är det väl som så att detta hade kunnat undvikas med ordentlig karantän och förebyggande medicinering hos grossisterna, men hur intresserade är de av det tror du...

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #21
              Mina scalarer fick det fastän jag inte hade köpt nån ny fisk på flera månader så det är nog som sagt väldigt svårt att upptäcka hos grossisterna. Jag har ingen aning alls om vad det kom från och tyvärr strök mina ungfödare och två kakaduor med under medicineringen. Scalarehanen hämtade sej aldrig riktigt och dog efter fem månader.

              Det kan ju kännas tröstlöst när sånt händer men som sagt man ska inte tappa sugen På sätt och vis så hör det väl till att det ska hända trista grejer ibland.

              Kommentar

              • Gargamella
                • May 2016
                • 12

                #22
                Den jättesjuka guppyhonan fick 6 yngel igår!

                Kommentar

                • Gargamella
                  • May 2016
                  • 12

                  #23
                  Hur ska det gå med ynglena när jag medicinerar dos två om tre veckor....??? Suck. Tror honan är död i morgon. Ena guramin har dock repat sig, den andra dog ju...

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #24
                    Egentligen så spelar det ju ingen roll hur det går för ynglen. Medicinera kommer du ändå att behöva göra, såvida du inte vill slå ihjäl alla djuren, kasta samtliga växter, koka bottensubstratet och desinficera hela akvariet med tillhörande utrustning istället...

                    Kan ju tillägga att mina fiskar (förutom två L-malar) överlevde och blev helt återställda efter behandlingen.
                    Ett par av bolivianerna lever, vad jag vet än idag och bor hemma hos Pia Johansson i Borås!
                    Senast redigerad av Mr Woods; 29 May 2016, 12:42.

                    Kommentar

                    • Gargamella
                      • May 2016
                      • 12

                      #25
                      Guppyhonan pigg igen. I går fladdrade hon runt uppochner vid ytan. Kunde inte hålla sig på rätt köl så att säga. Försökte simma rätt men välte runt hela tiden. Låg sen upp å ner under en sten. Var säker på att det var kört, hon har ju varit konstig i flera dar... Sen kom ynglena i samma veva som hon var riktigt vissen... och idag pigg?! Konstigt. Trodde hon blivit förgiftad...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...