Camallus cotti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gargamella
    • May 2016
    • 12

    Camallus cotti

    Har ett 110 liters akvarium som vi behandlat med Nedol då vi upptäckte att en guppy hade röda maskar som stack ut som en kvast ur analen. Vi har behandlat exakt enligt föreskrift och medicinerade för sista gången i torsdags. Upptäckte igår ännu en guppy med kvast i analen!!! (Så tråkigt, synd om fiskarna och deppigt för sonen...) Den ser inte kry ut - har ett alltmer påverkat allmäntillstånd. Den första guppyn som fick masken blev dödssjuk så jag avlivade den. Under medicineringstiden har tre av fem bottenätare dött, har dock ej kunnat se maskar hos dem eller någon av de andra fiskarna. Börjar kännas hopplöst. Någon som har tips på vad vi ska ta oss till härnäst??? Vill bara få slut på eländet...
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Köp Sera Nematol, behandla enl. anvisningarna men med dubbel dos. Detta har fungerat för mig och andra på forumet!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Köp Sera Nematol, behandla enl. anvisningarna men med dubbel dos. Detta har fungerat för mig och andra på forumet!

      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Gargamella
        • May 2016
        • 12

        #4
        Tack! Har beställt hem det nu. Bra tips med dubbel dos! Dödar medicinen även de maskarna som är synliga i fisken? Så himla äckliga...

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Gargamella
          Tack! Har beställt hem det nu. Bra tips med dubbel dos! Dödar medicinen även de maskarna som är synliga i fisken? Så himla äckliga...
          Alla stadier av nematoden dör, men tyvärr lär även en del fisk göra det om den är svårt angripen. Det kan bli för mycket död vävnad för fisken att hantera, men likväl är du tvungen att behandla akvariet och allting däri, annars kommer eländet att fortsätta. Koka allt som varit i kontakt med akvarievattnet också!
          Senast redigerad av Mr Woods; 18 May 2016, 08:22.

          Kommentar

          • Gargamella
            • May 2016
            • 12

            #6
            Sera Nematol har anlänt. Hur gör jag nu rent praktiskt... Ska jag "bara" medicinera? Eller måste jag ta ut all inredning och koka..?
            Har just avslutat behandling med Nedol vilket ju inte alls fungerade. Är det bara att köra Nematol direkt?

            Kommentar

            • Gargamella
              • May 2016
              • 12

              #7
              Ännu en fråga: Ska jag ha pumpen (den med olika filter i) igång eller ska jag bara använda luftstenen? Står i beskrivningen att man ej ska filtrera genom aktivt kol under behandlingen. Men ska jag bara ta bort just det filtret och låta de andra vara kvar och köra pumpen som vanligt...? Hjälp säger nybörjaren, nu får inget gå fel!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #8
                Du kan få fel råd om du frågar så gå efter den bifogade behandlingsbeskrivningen istället, den uppger hur du ska gå tillväga med allt
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Hur går det?
                  Nu har du väl kommit i gång med första dosen?

                  Kommentar

                  • Gargamella
                    • May 2016
                    • 12

                    #10
                    Gjorde klart förra behandlingen med annat medel. Vattenbyte och 24 h filtrering genom aktivt kol. Så nu har vi ikväll medicinerat m sera nematol. Dubbel dos. Hoppas firrarna (de få som är kvar) överlever. Alla fem bottenätare dog under förra medicineringen. Barnen är väldigt oroade för vårt enda guppy-yngel ;-)

                    Kommentar

                    • Gargamella
                      • May 2016
                      • 12

                      #11
                      Gick ju inte så bra... Ena guramin ligger och kippar på botten. Jag kommer avliva den. Sista guppyn kippar runt uppe vid ytan - kommer ju oxå att dö. Enda guppy-ynglet var dött redan morgonen efter medicinering. Den enda som alltså egentligen är kvar är EN gurami. Den dör säkert också. Suck.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Tyvärr så har alltid mina levandefödare dött efter Camallanus Cotti-medicinering. Det kan bero på att det bli inre förgiftning om masken dör invärtes. På något sätt verkar guppy/svärdbärare/platy ha svårt att göra sig av med parasiten om masken dör, men också ha svårt med medicineringen. Att Guramin reagerade på samma sätt var överraskande. Men trots att du Gargavmella fått detta olyckliga slut så måste du ändå medicinera karet så att parasiten dör. Annars kan du inte tillsätta nya fiskar i karet då masken kan finnas i filter, botten etc.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Gargamella
                          • May 2016
                          • 12

                          #13
                          Ja vi hade ju inget alternativ...
                          Kan de ha camallanus cotti utan att det syns? Alltså utan att det är maskar som sticker ut...
                          Om alla fiskar dör, ska jag göra nåt mer med karet då? Koka sand, byta växter etc...? Eller räcker det måntro att jag medicinerat allt... Man vågar ju knappt köpa nya fiskar sen

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Japp det kan de ha. Om fisken har en larv så syns inget alls. Det är först när honan är vuxen som du ser stråna. Och fiskar kan gå infekterade i år innan de dör beroende hur masken sätter sig. Har du medicinerat två gånger (även om karet är tomt) så är karet grönt för ny fisk som om det vore nytt efter sista vattenbytet. Men det kan vara farligt för snäckor och räkor i månader efteråt. Fisk däremot fungerar hur bra som helst, om du nu inte köper infekterad fisk igen. Då börjar det förstås om.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Gargamella
                              • May 2016
                              • 12

                              #15
                              Är hanlarv också inne i kroppen? Men utan att skicka ut "strån?

                              Tack för ditt svar! Känns bra trots allt. Fast vågar man köpa fisk från samma ställe... nja...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...