Guldfisken simmar upp och ner, HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlamMan
    • January 2004
    • 9

    Guldfisken simmar upp och ner, HJÄLP!

    Hjälp!

    Min guldfisk har haft svårt att dyka under en tid. Det är som den är fylld med mkt luft så den flyter bara upp till ytan och får kämpa jättemkt för att kommer mot botten.

    Detta går i vågor men nu är det värre än ngnsin, nu simmar den ibland "upp och ner" för det verkar som buken är fylld med luft. Den har jättesvårt att vända på sig och kan det knappt, ännu mindre dyka.

    Ngn som stött på ngt liknannde, vad kan man göra?

  • JR
    • April 2003
    • 2112

    #2
    mata den inte på ett par dagar & se om det blir bättre...
    matar du med torrfoder? kanske får den i sig luft då när den äter?
    blöt fodret så det sjunker innan du matar, kanske kan hjälpa?
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

    Kommentar

    • SlamMan
      • January 2004
      • 9

      #3
      Hur länge kan en guldfisk klara sig utan mat då?

      Kommentar

      • Linn.c
        • July 2003
        • 128

        #4
        Den klarar sig minst en vecka utan mat. Min klarade sig fint när vi var bortresta en vecka.
        Besök gärna min zoon:

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

        Kommentar

        • SlamMan
          • January 2004
          • 9

          #5
          Trots att jag ej matat guldfisken ett par dar så simmer den upp och ner då och då under längre stunder. Vad kan det vara för fel?!?

          Kommentar

          • Elliegirl
            • August 2003
            • 18

            #6
            Hej!
            En av mina två guldfiskar fick samma sak för ett år sedan. Den låg bara och flöt på ytan ibland när den ätit. Detta gick dock över efter ca ett dygn. Jag började mata mer med fryst foder som sjunker, men skadan var nog redan skedd.
            För ett par veckor sedan började han att magra och igår slogs balanssinnet ut helt och hållet, han simmade upp och ner och krockade med allt och kunde inte ta sej till ytan. Han är i himlen nu...
            Som jag förstått så är det illa ifall simblåsan är skadad, men prova absolut med sjunkande foder.
            /Elin
            MVH Elliegirl

            Kommentar

            • andersalhbin
              • January 2004
              • 65

              #7
              Satt precis och läste om något som heter "simblåsförlamning" i en fiskbok ("Goda råd om dina akvariefiskar/Gina Sandford").

              Start citat:

              "Symptom: Fisken förlorar balansen - den simmar med buken uppåt eller på sida.
              Kommentar: Orsaken kan vara dålig vattenkvalitet som underlättar bakterieangrepp eller att simblåsan skadats pga hårdhänt hantering eller slagsmål mellan rivaler.
              Behandling: Misstänker du vattenkvaliten bör du försöka förbättra den och ge antibiotika mot bakterieinfektionen. Vid misstanke om andra orsaker är det bäst att isolera fisken i ett akvarium med lite vatten. Om ingen förbättring sker inom en vecka bör fisken avlivas."

              Slut citat.

              Kommentar

              • Solo
                • December 2003
                • 142

                #8
                Mina guldisar fick samma sak vid ett syrefall. Dom blev bra efter att jag hållit dom på "rätt köl" med fingrarna i ca en halv timme. Detta är det enda råd jag kan ge dig och jag vet inte varför det hjälpte mina fiskar... bara att det hjälpte .Lycka till!!!
                Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9

                  Har de några andra symptom, ex utåtstående fjäll. Mina såg ut så när de hade bukvattensot. Provade med 1 dl salt/100 liter vatten och medicinerade även med "Octozin" tror jag det hette. Hur som helst så blev de bättre en tid och efter en vecka så blev de så kassa så jag "slaktade" dem. De gav lite taskiga vibbar att bara titta till fiskarna för att se om de fortfarande levde. Tror de led en del åxå så jag har inget direkt dåligt samvete för att jag gjorde pinan kort för dem.

                  /Ove
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Är Guldfisken typ Slöjstjärt är det du beskriver inget ovanligt, och ofta blir det så när de närmar sig 1 år men lika ofta tidigare.
                    Om du läser på utländska sidor så finns diagnos på några vanlig orsaker och det är i korthet:
                    Simblåseförlamning vilket är smärtsamt för fisken.
                    Felaktigt foder, det kan hjälpa att blötlägga fodret.
                    En medfödd defekt, Slöjstjärten är sönder avlad, i aveln skulle det skulle bli en annan typ av slöjstjärt, men blev en mer "vanlig".
                    För kallt vatten, förstoppning.
                    För varmt vatten och dåligt vatten med lite syre så fisken har snappat luft och fått luft/gaser i tarmen.
                    Den har för trångt utrymme och hämmas i växten, men de inre organen med simblåsa fortsätter att växa.

                    Är det en vanlig Guldfisk så är det troligen simblåsan.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • SlamMan
                      • January 2004
                      • 9

                      #11
                      Det är en guldfisk det gäller

                      En annan symptom är att den lägger sig på botten (när den inte flyter upp som en kork som oftast sker efter matning) och bara ligger där... hur vanligt är det då?!? Börjar misstänka simblåsan...

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Det jag skrivit om Slöjstjärt kan även gälla Guldfiskar, fast det är enligt min erfarenhet ovanligt.
                        Guldfisk med simblåse problem brukar simma på sned och i cirklar.
                        Koll om du har något av det som brukar orsaka problem för Slöjstjärtar.
                        Har du fler fiskar, hur stor är Guldfisken.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • SlamMan
                          • January 2004
                          • 9

                          #13
                          Bara guldfiskar i ett 20 liters akvarium (endast 2 nu) Och de är ca 3 cm stora...

                          Kommentar

                          • Brianna
                            • October 2006
                            • 24

                            #14
                            Ursprungligen postat av andersalhbin
                            Satt precis och läste om något som heter "simblåsförlamning" i en fiskbok ("Goda råd om dina akvariefiskar/Gina Sandford").

                            Start citat:

                            "Symptom: Fisken förlorar balansen - den simmar med buken uppåt eller på sida.
                            Kommentar: Orsaken kan vara dålig vattenkvalitet som underlättar bakterieangrepp eller att simblåsan skadats pga hårdhänt hantering eller slagsmål mellan rivaler.
                            Behandling: Misstänker du vattenkvaliten bör du försöka förbättra den och ge antibiotika mot bakterieinfektionen. Vid misstanke om andra orsaker är det bäst att isolera fisken i ett akvarium med lite vatten. Om ingen förbättring sker inom en vecka bör fisken avlivas."

                            Slut citat.
                            Drar upp en gammal tråd här då jag har en slöjstjärt simmar mycket på sidan. Han är ganska pigg och äter normalt, men har svårt med simningen och jag har sett nångång att han ligger under pumpen.
                            Jag misstänker att hans problem kan ha med vattenkvaliteten att göra, blev lite för långt uppehåll under semestern.
                            Vilken antiobiotika kan de mena i citatet?
                            Har några olika hemma, omnipur, oodinopur och bakopur direct.
                            Det är ju svårt att veta vad som biter på en ev infektion....

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av Brianna
                              Drar upp en gammal tråd här då jag har en slöjstjärt simmar mycket på sidan. Han är ganska pigg och äter normalt, men har svårt med simningen och jag har sett nångång att han ligger under pumpen.
                              Jag misstänker att hans problem kan ha med vattenkvaliteten att göra, blev lite för långt uppehåll under semestern.
                              Vilken antiobiotika kan de mena i citatet?
                              Har några olika hemma, omnipur, oodinopur och bakopur direct.
                              Det är ju svårt att veta vad som biter på en ev infektion....
                              Det har inte med att fisken har svalt lite luft då kan den få problem med simblåsan om man inte blötlägger maten innan.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...