Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

Ursprungligen postat av Moving Waves
    Ja nematol är outstanding, kul att du verkar klara majoriteten av fiskarna. Jag fick skiten då jag var rätt grön så först dröjde det innan jag upptäckte det och sen laborerade jag med avmaskingsmedel för hund och katt innan jag fick hem nematol så jag blev av med i princip alla ciklider.
    Det luriga med Camallanus är ju att det ofta går månader innan man ens ser att de blivit smittade. Hädanefter är det regelbunden koll på anus som gäller. Vill helst slippa se de smala röda trådarna igen. Har en extraflaska liggande om det kommer att behövas igen.
    Nu har jag ju själv en löpande veckokoll där jag iakttar samtliga fiskars kroppar. Går igenom dem vid veckans VB. Det var ju vid en sådan koll som jag såg detta.
    Detta är ju rutiner som jag haft med mina hundar att ständigt kolla igenom kroppen så allt är ok, så då har det blivit lika i mina akvarier. Men ni kanske alla kollar igenom era fiskar regelbundet?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

Kommentar

• eriahl
      • April 2004
      • 5681

Jo det jobbiga är ju att det inte måste synas när man kollar på fisken i affären. Har dålig koll nu men är det några s a s vanligaste arter som det visat sig på? Ett långsökt sätt att försöka kanske titta vad för fisk i akvarierna runt det man vill köpa ur?
      Kanske dax att börja köra Nematol i förebyggande på åtminstone vanligt utsatta arter i karantänburkar innan man släpper i vanliga akvariet?
      Kör själv aldrig utifall att men ibland kanske det är något att tänka på?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Bluewing
        • August 2012
        • 10522

Håller med dig, eriahl. Den fisken du ska köpa kan ju ha denna parasit utan att det syns alls. Larven syns ju inte på utsidan utan det är ju enbart den vuxna Camallanus-masken som syns. Från larv till synliga delar av vuxen mask tar det ju 2-3 månader. Den art du hittar mycket i inlägg om Camallanus just nu är Bolivianer. Det har varit så ofta runt den arten att jag själv skulle kunna tänka mig att köra en Nematol kur om jag skulle släppa in Bolivianer.
        Men annars så är den vanlig också bland levandefödare som t.ex. Guppy. Men så spridd är den inte. Vi är bara några få som fått den här i forumet.
        För egen del tror jag att jag fick jag den via privatodlade guldancistrus. 4 av fem dog. Den största överlevde.
        Men ärligt talat vet jag inte helt säkert. Har kanske haft den länge men inte haft koll på anusregionen så mycket.
        Funderar en del på det där med karantänburkar efter detta.
        Men kan också tycka att den kommer allt oftare. Så din idé är kanske vettig. En karantänburk i tre dygn kan ju vara en ganska enkel historia.
        Senast redigerad av Bluewing; 21 December 2013, 13:04.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

Kommentar

• tazzrat
          • July 2012
          • 211

När man väl vet vad man ska titta efter så är det kanske relativt lätt att hitta de flesta sjukdomar? Det svåra är väl att iom att det kommer i samband med att man introducerar nytt till karet - de flesta fall nya fiskar - så finns det ju tusen anledningar till att fiskarna verkar hängiga i början.

Jag hade ett nystartat kar till vilket jag hade köpt in en grupp guppy. De verkade lite småsega, men jag tänkte att det nog var omställningen bara. Ancistrusarna jag introducerade två veckor senare mådde finfint. Till slut hade jag en guppy som - mer eller mindre - krampade till döds. (När vi väl tog bort henne var hon redan så trött att hon inte brydde sig vad vi gjorde alls...)

Jag försökte hitta anledningar, men tog en stund innan jag snubblade över att Camallanus kan visa sig genom kramper i slutskedet och detta passade då också in på att enstaka firre var svullna kring analen och DÅ först började jag faktiskt SE maskarna. Alla hade inte synliga, och de som hade maskar hade så få (oftast bara en), så små och - för mig som inte hade haft akvarium på så många år - skulle jag nog misstolkat det som bara lite udda avföringsrester utan resten av symptomen. But now I know. Stackars fiskarna måste tro att jag är pervers så nog som jag synar dom och deras rumpor. §xo)

Kommentar

• Bluewing
            • August 2012
            • 10522

Du har ju rätt i att det blir lite lättare när man vet vad man ska titta efter. Att läsa om en sjukdom är ju inte samma som att se den live.
            Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
              • August 2012
              • 10522

Stor suck Skulle byta de där 80% vatten nu när maskarna var döda. Vad ser jag då? Jo, ur rumpan på min nyckelhål sitter det nya fräscha trådar!!! Maskdj-larna överlevde tydligen enkeldos. Så i all vänlighet vill jag bara säga att nu är det krig. Byter de 80% och kör sedan dubbeldos Nematol. Har ju hittat lite döda maskar på olika ställen. På något underligt sätt verkar Claddon vakna till liv av denna behandling. Så det dyker upp lite tofsar på olika ställen.....

Men istället för att köra ut karet till tippen (vilket just nu känns som en rationell lösning) så gör jag alltså så att jag byter 80% vatten. Ger sedan 9 ml Nematol (mot tidigare 4,5) och blänger ilsket på eventuella maskar och försöker sedan släppa det hela. Vill inte tänka på Camallanus när det är jul faktiskt.
              Hoppas bara att fiskarna överlever denna den 3:e kuren på 14 dagar.
              Juwel Lido 120

Kommentar

• Christer5

Det är ingen bra julklapp Bluewing,känner verkligen med dig och hoppas att det kommer att gå bra.

Kommentar

• Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

Uppenbarligen klarade både Hannes och mina fiskar nästan tredubbel dos, men se till att du är hemma och är beredd att dra ut en massa vatten ifall de skulle börja se väldigt trötta ut, eller om vattnet blir grumligt...

Kommentar

• Bluewing
                    • August 2012
                    • 10522

Dubbel-dos klaras utmärkt. Sett några döda maskar
                    Många döda Camallanus ungar glider runt i karet. Hoppas Nematol biter bättre med dubbeldos.
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

Får du död på dem eller?

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Jäkla oflyt ...
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Ja ett djäkla oflyt kan man väl säga att det är. Samtidigt så lär det väl bita eftersom. Blev ju ganska ställd när den nyckelhål som släppt ur sig en Camallanus 2 dagar senare hade en ny.
                          Men för mig är det helt klart att SERA Nematol behöver doseras minst dubbla dosen. Verkar som om ämnet tappar fart efter ett par tre dygn också.
                          Men även fiskar som jag inte sett dessa maskar på släppte ju ur sig maskar igår, som t.ex. Svärdbärarna. Det kan ju vara så att jag haft dessa maskar hur länge som helst egentligen. Just eftersom de inte syns mer än när de är helt vuxna.
                          Det svåra är mera att mentalt inte bli fixerad vid detta och som en följd av det bli lite trist i humöret gentemot omgivningen. När det krånglar med ett kar så fastnar man gärna vid det mentalt.
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ja ett djäkla oflyt kan man väl säga att det är. Samtidigt så lär det väl bita eftersom. Blev ju ganska ställd när den nyckelhål som släppt ur sig en Camallanus 2 dagar senare hade en ny.
                            Men för mig är det helt klart att SERA Nematol behöver doseras minst dubbla dosen. Verkar som om ämnet tappar fart efter ett par tre dygn också.
                            Men även fiskar som jag inte sett dessa maskar på släppte ju ur sig maskar igår, som t.ex. Svärdbärarna. Det kan ju vara så att jag haft dessa maskar hur länge som helst egentligen. Just eftersom de inte syns mer än när de är helt vuxna.
                            Det svåra är mera att mentalt inte bli fixerad vid detta och som en följd av det bli lite trist i humöret gentemot omgivningen. När det krånglar med ett kar så fastnar man gärna vid det mentalt.

Det är i utmaningarna man ska finna glöden Blåvingen allt ska inte vara lätt.

Mitt i allt så är det ju tur att det är stryktålig fisk som drabbats, det kunde ju ha varit plattfisken. Från och med nu kanske det kan vara en idé med ett karantänakvarium?
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• T_B
                              • September 2013
                              • 96

Alltså. Jag förstår inte varför du inte följer mitt råd... OM du läser den artikel du själv hänvisar till av Christina Ghiasvand så har du ju lösningen där. Flubenol tar skiten. Utan dramatik... Jag har varit ute för det här eländet flera gånger och hjälpt hur många som helst på gamla ciklid.se. Det var några år sedan men de gamla inläggen borde ju vara kvar nånstans. ALLA fixade sina firrar mej veterligt.
                              God Jul Blue Wing.

Kommentar

• Bluewing
                                • August 2012
                                • 10522

Ursprungligen postat av T_B
                                Alltså. Jag förstår inte varför du inte följer mitt råd... OM du läser den artikel du själv hänvisar till av Christina Ghiasvand så har du ju lösningen där. Flubenol tar skiten. Utan dramatik... Jag har varit ute för det här eländet flera gånger och hjälpt hur många som helst på gamla ciklid.se. Det var några år sedan men de gamla inläggen borde ju vara kvar nånstans. ALLA fixade sina firrar mej veterligt.
                                God Jul Blue Wing.
                                Jag förstår att du undrar och du har förstås helt rätt. Blev väldigt stressad av hela grejen och sökte en snabb och enkel lösning. När väl den lösningen fastnade i skallen så blir det liksom ett filter inkopplat och det blev svårt att ställa om även om dina råd är mer genomtänkta och bygger på mer genomarbetad erfarenhet. Den medicin du föreslagit Wormers Plus från Plymouth Discus, Flubenol finns ju vad jag förstår enbart i form av pasta numera. Om jag får problem igen kommer jag att följa din föreslagna linje med det brittiska preparatet som vad jag förstår innehåller även det verksamma ämne som ingår i Flubenol. SERA Nematol var stentufft för fiskarna och jag är osäker om någon av Svärdbärarna överlever detta. Men jag har noterat dina kloka tankar och är glad för att du engagerade dig.
                                Ha trevliga helger du också
                                Senast redigerad av Bluewing; 26 December 2013, 20:38.
                                Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...