Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_B
    • September 2013
    • 96

Ursprungligen postat av Bluewing
    Fick inte tag i SERA Nematol. Så jag testar nu med JBL Nedol som ska ha samma effekt. Från dag 1 tills behandlingen är helt avslutad så tar det 30 dagar med detta preparat.
    Dag 1 medicinering, vänta 9 dagar. Dag 10 Delvattenbyte 80% och ny medicinering, vänta 9 dagar, Dag 20 Delvattenbyte 80% och ny medicinering, Dag 30 Delvattenbyte 30% och filtrera med aktivt kol i 24 timmar. Släng sedan aktiva kolet. Klart!
    Det är ju bra att det till slut kommer "patentmediciner" som tar Camallanus. Dyrt och mycket meck med vattenbyten verkar det dock vara. Står det någonstans vad medicinen innehåller? Jag gillar inte att hälla i något i akvariet utan att man får veta vad det är för verksamma substanser.

Kolla här istället, väl beprövat, enklare, billigare och säkert mycket snällare mot allt i akvariet:

plymouthdiscus.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, plymouthdiscus.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Titta i deras webshop efter "Wormer Plus". En påse kostar 9 pund och räcker till 500 gallon, c:a 2 250 liter, finns även i större ekonomipaket. Instruktion: Dosera och blanda ut pulvret i lite akvarievatten. Häll långsamt ut på ytan. Klart. Gör om efter en månad. Efter det är behandlingen avslutad. Kolla in videon hur det går till:

Jag har själv handlat där utan problem, frakten är lite dyr bara, men det är ju patentmedicinerna med.

Kommentar

• Bluewing
      • August 2012
      • 10522

TB: Ja det blir en del pyssel. Skjuter bl.a. upp min semester ett par dagar så jag kan fixa med VB och ny medicinering.
      Det verkar vara benzimidazole som är den aktiva ingrediensen.

Hade jag haft lite mer tid hade jag valt din lösning du nämnde förut. Ska kolla på YT filmen och läsa in mig mer. Ju mindre kemikalier desto bättre.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

Kommentar

• T_B
        • September 2013
        • 96

Det kommer nog fungera bra med din lösning också. Ska följa tråden för att se hur det utvecklar sig. Får hålla tummarna att du blir av med eländet.

Kommentar

• Bluewing
          • August 2012
          • 10522

Nu kan jag säga att min lösning funkade inte. Efter matningen idag och inner filtret var avstängt så startade jag det. Då flyger en fullt vuxen Camallanus ur filtrets utblås och säkert 40 st. små larver eller om de varit på bakre väggen alldeles invid utblåste och nu träffades av vattenstrålen. När jag såg dem så tänkte jag att: åh de har dött ..... men sedan såg jag den stora masken som säkert var 25 mm kröka sig och röra sig. Och alla de små larverna som såg ut som jättesmå kommatecken rörde på sig också. De trögfattade fiskarna åt upp några av larverna Jag fick ett litet spel så att säga, så jag stack ner handen snabbt och fick tag i den stora masken med fingrarna. Lade den på ett papper och hittade en bild på nätet som visar eländet:
          Klicka på bilden för större version

Namn: camallanus cotti.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,6 KB
ID: 2155302
          Så mitt JBL Nedol har inte gjort ett smack än. Såg dessutom att medicinen jag köpt gick ut i oktober i år trots att jag köpte den i veckan. Så jag kommer att skifta 80% av vattnet när jag får SERA Nematol och köra med den medicinen som verkar ha fungerat hos andra . Så jag byter medicin snarast.
          Även om det är naturligt så är det ganska äckligt att se de små larverna spridas i karet.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

Kommentar

• Inger H
            • December 2008
            • 11248

Ja jag säger då det, kanske medicinen är för gammal eftersom den inte verkar fungera. Nu har det gått en massa dagar till spillo också.
            Verkligen äckliga småkryp .

//Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

Kommentar

• Shepard
              • March 2003
              • 13992

Hmm, jag undrar om maskarna som sitter i filtret är Camallanus. Har själv sett röda maskar krypa i filtret när jag har gjort rent det, utan att fiskarna haft några Camallanus. Tror de vuxna Camallanus alltid sitter i fisken. Tror de röda maskarna i filtret är för stora för att vara Camallanus, tror det är en annan, icke parasitisk mask, kanske Tubifex.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

Kommentar

• MonkanS
                • December 2011
                • 861

Om medicinen som du köpte var för gammal redan vid köpet. Då måste du väl kunna reklamera den? För inte får de väl sälja utgångna produkter!
                Iaf.. inte trevligt alls med de där parasiterna..
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

Kommentar

• Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

Medicinen gör ju att asen släpper från värddjuret, jag vräkte ju på en dryg dubbel dos nematol som också gått ut datum, men jag har svårt att se varför det skulle spela någon roll om den passerat med några månader...
                  Jag tycker i alla fall masken på bilden ser ut som Camallanus, lägg märke till den spetsiga baken (den delen som sticker ut ur anus).

Kommentar

• Bluewing
                    • August 2012
                    • 10522

Ursprungligen postat av Animaniac
                    Hmm, jag undrar om maskarna som sitter i filtret är Camallanus. Har själv sett röda maskar krypa i filtret när jag har gjort rent det, utan att fiskarna haft några Camallanus. Tror de vuxna Camallanus alltid sitter i fisken. Tror de röda maskarna i filtret är för stora för att vara Camallanus, tror det är en annan, icke parasitisk mask, kanske Tubifex.
                    Camallanus kan finnas i botten, filter etc. Det är därför du måste medicinera hela karet och inte fisken. Letar du på nätet efter Camallanus Cotti så ser du att bilderna ser exakt ut som den på bilden (som inte är min utan hittats på nätet). Skälet till att masken varit utanför fisken kan bero på att den har släppt pga den medicinering som gjorts i karet. Tubifex har jag haft genom åren och den ser inte ut som denna alls.
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• Shepard
                      • March 2003
                      • 13992

Ursprungligen postat av Bluewing
                      Camallanus kan finnas i botten, filter etc. Det är därför du måste medicinera hela karet och inte fisken. Letar du på nätet efter Camallanus Cotti så ser du att bilderna ser exakt ut som den på bilden (som inte är min utan hittats på nätet). Skälet till att masken varit utanför fisken kan bero på att den har släppt pga den medicinering som gjorts i karet. Tubifex har jag haft genom åren och den ser inte ut som denna alls.
                      Ok, de jag hittade i mitt filter var nog inte Camallanus hur som helst, de såg för tjocka ut, har jag för mig, och har heller inte sett några sticka ut ur fiskarna se'n jag medicinerade.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

Kommentar

• Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

Om du vill kan jag lägga min flaska på posten imorgon, det är 25-30ml kvar och det räcker gott och väl för ditt 180L!

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Medicinen gör ju att asen släpper från värddjuret, jag vräkte ju på en dryg dubbel dos nematol som också gått ut datum, men jag har svårt att se varför det skulle spela någon roll om den passerat med några månader...
                          Jag tycker i alla fall masken på bilden ser ut som Camallanus, lägg märke till den spetsiga baken (den delen som sticker ut ur anus).
                          Ok. Då kanske jag missuppfattat det hela lite. Hur länge tar det innan de dör då? Nematol som du körde med ska ju verka på 3 dygn. JBL Nedol har jag haft i karet sedan 5 dagar och detta skedde ju idag?
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• Shepard
                            • March 2003
                            • 13992

Vad jag förstår. så måste man göra en andra behandling efter ett par veckor.
                            Min profil
                            Mitt galleri

Kommentar

• Bluewing
                              • August 2012
                              • 10522

Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Om du vill kan jag lägga min flaska på posten imorgon, det är 25-30ml kvar och det räcker gott och väl för ditt 180L!
                              Ok. Du är allt en riktig kompis du Woods (och ni andra engagerade också förstås)
                              Affären är oskyldiga till detta eftersom denna medicin kom i samma beställning som flera andra JBL preparat. De andra preparaten går ut 2015. Så det måste ha gått snett hos generalagenten. Men handlarn beställde SERA Nematol som jag ska få kostnadsfritt när det kommer. Är det så Woods att SERA inte inkommer förrän i slutet av veckan skriver jag till dig i morgon. Ok?
                              Juwel Lido 120

Kommentar

• Bluewing
                                • August 2012
                                • 10522

Ursprungligen postat av Animaniac
                                Vad jag förstår. så måste man göra en andra behandling efter ett par veckor.
                                När det gäller JBL som jag har nu är det 10 dagar. Gällande SERA tre veckor är det jag hittat på nätet om man söker på "SERA Nematol instruktions"
                                Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...