Dorsigera simmar snett!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killis75
    • September 2013
    • 118

    Dorsigera simmar snett!

    Hej!

    I söndags kväll upptäckte jag att han var lite off och låg snett i vattnet! Jag kan inte se ngt annat på han ihäller utan han ser helt normal ut!

    Alla vatten värden och temperatur såg ut som vanligt! Alla andra fiska verkar att vara som vanligt! Jag testade att byta vatten i måndags
    För att se om det skulle hjälpa!

    Men tyvärr inte, dock började honan att leka och hanen försökte väl hänga på så smått men det verkar inte till att gå:-(!

    Vad göra?
    Akvariehuset på 112L
  • Killis75
    • September 2013
    • 118

    #2
    Dorsigera simmar snett!

    Efter lite letande har jag kommit fram till att jag just nu kör ett litet saltbad till honom, ser jag att det inte blir bättra tänkte jag bada/doppa honom i ett aquafuran bad imorgon!

    Eller har ngn en bättre ide?
    Akvariehuset på 112L

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Börja med att salta och så avvakta nån dag ovh se om det blir bättre eller så saltar du hela karet om det funkar bättre så får det verka lite längre?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Killis75
        • September 2013
        • 118

        #4
        Dorsigera simmar snett!

        Jag tog 10l från akvariet och saltade 1dl i det och i med honom där 20min sen hällde jag tillbaka det i akvariet, vilket är på 100l!

        Det är bara så synd honan är ju i lektagen och han mäktar inte med det:-(, trots att hon e duktigt på hela tiden!!
        Akvariehuset på 112L

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Killis75
          Jag tog 10l från akvariet och saltade 1dl i det och i med honom där 20min sen hällde jag tillbaka det i akvariet, vilket är på 100l!

          Det är bara så synd honan är ju i lektagen och han mäktar inte med det:-(, trots att hon e duktigt på hela tiden!!
          Får du bara hanen frisk, så kommer dom att leka om och om igen .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Killis75
            • September 2013
            • 118

            #6
            Dorsigera simmar snett!

            Ja det kommer dom säkert:-) men nu är det full fokus på hanen!

            Om och när kan man börja ana förbättring? När ska man ta beslutet att han bör vandra vidare det är dom tankarna som gnager mest just nu...man vill ju inte att stackarn ska lida ihäller!
            Akvariehuset på 112L

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Vänta någon dag nu när du har gjort en kur med salt, så hade jag gjort iallafall
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Självklart ska du fokusera på din hane nu, håller tummarna att han bättrar på sig! Tyvärr så hjälper inte salt mot allt...

                /Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Killis75
                  • September 2013
                  • 118

                  #9
                  Dorsigera simmar snett!

                  Tyvärr var det mkt sämre idag, stackarn snurrade okontrollerat och jag kunde inte låta han lida mer.

                  Nu vet jag att detta låter konstigt kanske men...
                  Han fick ett slag i huvudet och sen ett klipp med sax. Detta bör väl va det " humanaste" sättet att döda dom på, men jag tycker det känns så himla ovärdigt på ngt sätt!
                  Finns där inget annat bra sätt?
                  Akvariehuset på 112L

                  Kommentar

                  Arbetssätt...