Snälla hjälp mig! Mina fiskar mår inte bra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • charlie.svensson
    • April 2013
    • 12

    #16
    Ja här verkar det ju blivit helt fel...
    känns tyvärr inte heller så kul att ha fiskarna i en plastbalja, varken för mig eller för fiskarna...
    Nä tyvärr känner jag ingen med akvarie som jag kan ge fiskarna till... Och tror väl heller inte någon skulle vilja ha sjuka fiskar...

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #17
      fiskarna väljer plastbaljan före 20 lite alla dagar. Men det är en tillfällig lösning. Men det kan få din fisk frisk om du inte har råd att köpa ett glasakvarium.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • charlie.svensson
        • April 2013
        • 12

        #18
        Jag vill inte låta sån nu, men det är ju en ganska tillfällig lösning... Har inte råd under min gymnasietid att köpa ett större akvarie så att göra så att fiskarna blir friska hade vsrit bra. Men vart gör jag av dem sen? Jag kan ju inte ha dem i mitt 20 liter kar...

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #19
          Man får liksom se plastbaljan som sjukhus.

          Kan du inte be dina föräldrar om pengar att låna? Eller kolla blocket om begagnat akvarium.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #20
            Ta det lite lugnt här nu.

            Du har alltså några sjuka fiskar som levert tillsammans i ett nyligen helt rengjort akvarium.

            Ta bort de fiskarna som ser ut att vara bortom räddning. Skaffa salt utan jod och häll i en dos salt motsvarande 0,5-1% salt. Jag själv använder "maldon sea salt" som jag väger upp på en digital hushållsvåg. Läs gärna om sjukdomar hos guppys på denna länken http://www.guppys.se/sjukdomar.html

            Guppys och platys är roliga och trevliga fiskar. Guppys kan du ha i lite mindre akvarium medans platies kräver lite mer simutrymme än 20l.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #21
              cm regeln för fiskar tycker jag inte man ska använda då de finns små fiskar som gärna vill ha mycket yta till att simma på och det finns större fiskar som kan ha lite mindre då de ej simmar så mycket. Ta dig gärna tid att gå igenom artbeskrivingarna med så slipper du framtida med val av fisk .

              Som sagts innan i tråden. Exit borde tagit kål på vita pricksjukan. Gör av dig med luftpumpen och skaffa dig ett innerfilter istället så kommer det hjälpa akvariemiljön mycket bättre och dina fiskar kommer må bra. Nu när du tog ur allt och gjorde en grundlig rengöring så blev det som en liten omstart för akvariet. Försök att göra så fiskarna mår bra och sen hade jag sålt/skänkt bort dem och skaffat räkor eller någon mindre fisk (finns mindre fiskar som kan gå i 25 liter).
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #22
                Ursprungligen postat av charlie.svensson
                Jag vill inte låta sån nu, men det är ju en ganska tillfällig lösning... Har inte råd under min gymnasietid att köpa ett större akvarie så att göra så att fiskarna blir friska hade vsrit bra. Men vart gör jag av dem sen? Jag kan ju inte ha dem i mitt 20 liter kar...
                Ursäkta om jag låter hård.
                Men det är fisk vi pratar om. Fisk som vi äter, fiskar för skojs skull osv. Det är inte hela världen att på ett snabbt och effektivt sätt döda dem.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #23
                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  cm regeln för fiskar tycker jag inte man ska använda då de finns små fiskar som gärna vill ha mycket yta till att simma på och det finns större fiskar som kan ha lite mindre då de ej simmar så mycket. Ta dig gärna tid att gå igenom artbeskrivingarna med så slipper du framtida med val av fisk .

                  Som sagts innan i tråden. Exit borde tagit kål på vita pricksjukan. Gör av dig med luftpumpen och skaffa dig ett innerfilter istället så kommer det hjälpa akvariemiljön mycket bättre och dina fiskar kommer må bra. Nu när du tog ur allt och gjorde en grundlig rengöring så blev det som en liten omstart för akvariet. Försök att göra så fiskarna mår bra och sen hade jag sålt/skänkt bort dem och skaffat räkor eller någon mindre fisk (finns mindre fiskar som kan gå i 25 liter).
                  Ja, jag har http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225 i min räkvas.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13130

                    #24
                    Ursprungligen postat av charlie.svensson
                    Stämmer.
                    har inget filter. Har bara em luftpump. Brukar istället städa akvariet ofta
                    Du behöver samla på dig lite grundläggande kunskaper och om du går in under "artiklar" högst upp på sidan så kan du där gå in och läsa om uppstart och skötsel av akvarium och få lite kunskap om vikten av filtrering och delvattenbyten!
                    Jag tycker du ska lägga lite pengar på filtrering och den bästa och billigaste filtreringen till ett litet akvarium tycker jag ett ryggsäcksfilter är, det här är ett av de bästa för pengen http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1350&page=1!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #25
                      Nu har du fått en hel massa bra råd och tips ser jag. Alla är vi nån gång nybörjare. Så nu är det för dig bara att ta tag i det hela och se till att blir rätt. Läs och lär.. och våga fråga. Till slut blir det bra även dig och ditt lilla kar med dina fiskar.

                      Din akvariebutik är mest inriktade på att sälja och tjäna pengar på dig och din okunskap. Det finns kanske annan och bättre butik för dig att gå till med dina frågor. Eller ställ dina frågor här där det finns gott om kunnigt folk som gärna delar med sig av sin kunskap.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • charlie.svensson
                        • April 2013
                        • 12

                        #26
                        Tjena Joakim.
                        Så du menar att om jag "avlivar" mina sjuka fiskar så kan jag rädda de som ännu inte är sjuka? För det känns ju som det är bäst så att inte alla behöver dö, för nu ligger den ena plattyn still mest hela tiden.
                        och om jag bara har guppys så kan jag ha dem i mitt 20liters sålänge?

                        och hur menar du med 0,5-1%?
                        har skickat iväg min bror att köpa salt nu till mig så jag kan rädda mina guppys!

                        Tacksam för snabbt svar!

                        Kommentar

                        • charlie.svensson
                          • April 2013
                          • 12

                          #27
                          Tack till er alla som svarat!!
                          jag hoppas på att Joakim svarar snabbt så får jag testa hans förslag! Räddar hellre några fiskar och avlivar några än att alla fiskarna ska behöva dö. Då återstår det bara guppys pch de verkar jag kunna ha i mitt 20 liters sålänge tills jag hittar någon som kan ta de resterande fiskarna (när de är friska) eller till jag har tjänat ihop lite pengar så jag kan köpa den andra utrustningen som behövs

                          känns som att detta inte är det sista ni hör från mig här på denna sidan
                          #allaärnybörjaribörjanmenjagärhelny

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #28
                            Ja man kan bara göra sitt bästa och även om allt är perfekt så kan fiskar dö i alla fall.

                            Får du inte studiebidrag?
                            Lycka till!
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • charlie.svensson
                              • April 2013
                              • 12

                              #29
                              Ja gör mitt bästa och hoppas att det lyckas
                              jo 1050 i månaden mem det är extremt mycket det ska räcka till... Fasta abonnemangsavgifter etc. Men kan spara lite varje månad så kanske jag kan köpa ett 180 liters när jag fyller 80 skämt o sido, hoppas att Joakims tips hjälper mig och att jag sen hittar någon som kan tänka sig och ta de andra fiskarna när jag vet att de är friska

                              tack för hjälpen!

                              Kommentar

                              • Ryskbompa
                                • August 2012
                                • 930

                                #30
                                Frågan är ju varför djuraffären säljer en 20liters balja till dig om du ska ha fisk, räkor funkar men inte fisk. ev kanske nån liten rasbora men ändå! Utan filter bara en syrepump. Som gjort för att misslyckas. Vore jag dig och hade det tight med stålar skulle jag kika på blocket efter ett beggad kar i storleken 50-112 liter. Dom kostar inte många pengar på blocket. Dom tar heller inte upp sådär jätte mycket plats.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...