Snälla hjälp mig! Mina fiskar mår inte bra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • charlie.svensson
    • April 2013
    • 12

    Snälla hjälp mig! Mina fiskar mår inte bra!

    Hej. Är ganska ny på detta med akvarium.
    Såg på min platty för några dagar sen att den hade en vit prick på kroppen. Väntade en dag och de blev fler. Så jag stack till djuraffären och köpte EXIT. Har nu behandlat med detta i 5 dagar eftersom sjukdomen inte försvann. Värdfisken har blivit bättre men den andra plattyn har fått jättemånga vita prickar och typ "samet" över kroppen och den simmar helt konstigt.

    En av mina guppys ligger hela tiden vid ytan och simmar bara ner när man sätter fingret vid glaset. Två andra guppys ligger ibland vid ytan också.

    Jag tog och gjorde en storstädning idag där jag tog ut fiskarna tömde all sand etc. Hällde kokande vatten på sanden för att försöka döda bakterierna som låg där i. Och sen inredde jag akvariet igen...


    Men snälla hjälp mig! Mina fiskar verkar inte må bra och jag vet verkligen inte varför! Kan EXIT ha som biverkning att de andra fiskarna simmar vid ytan? Vad ska jag göra nu? Läste något om att hälla i salt också? Är det vanligt salt vi snackar om då???

    Tacksam för snabbt svar!!
    Mvh
    Charlie
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Dina fiskar är drabbade av vitaprick och Exit borde ha tagit kål på det. Sen kanske det är någon annan sjukdom där också "som sammet" på kroppen.

    Lite frågor då... Hur stort kar har du?
    Hur länge har du haft det igång?
    Vad för fiskar och hur många?
    Mat, hur ofta och hur mycket?
    Bild? Du kan lägga in bilder i annat fotoalbum och länka hit.
    Syresättning? "Fiskarna simmar vid ytan".
    Vattenvärden? Nitrit, mm..

    Jag ska inte skälla på dig. Men att du gjorde storrengöring i karet gjorde det inte bättre precis. Alla de goda bakterier som du byggt upp är nu borta. Det blir en nystart av karet igen. Jag rekommenderar dig att läsa på i nybörjarguiderna här.

    Salt.. ja det duger bra med vanligt salt. Men tror knappast att det löser dina problem.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • charlie.svensson
      • April 2013
      • 12

      #3
      Jag har ett kar på 20 liter, men har inte mer än 20 cm fisk. För jag vet att man ska ha en liter vatten/en cm fisk.Det har varit igång i drygt en månad.
      Jag har fyra guppy och två platty.
      Har ingen varken aning om hur man lägger upp en bild eller länkar hit. Tog mig två timmar innan jag hittade vart jag postade nytt ämne
      Jag har en syrepump som är gjord för 50 liter så tror i tror inte det är någon fara.
      Har ingen aning om vattemvärde, har de aldrig sagt något om till mig i djuraffären...


      Fick panik att fiskarna skulle dö så trodde att det skulle hjälpa med en storstädning så jag fick bort bakterierna som låg i sanden... Visste inte. Sorry


      Har du några tips?

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Tog du något nitrittest innan du tömde akvariet?
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Glömde skriva att du borde köpa ett större kar och starta allt på nytt i om du vill rädda fiskarna. 20 liter är för litet för fisk.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • charlie.svensson
            • April 2013
            • 12

            #6
            Nä som sagt inget de sa till mig i djuraffären när jag skaffade akvariet eller när jag köpte EXIT att man ska göra. Jag är ganska ny på detta med akvarium så visste inte något om det...

            Kommentar

            • charlie.svensson
              • April 2013
              • 12

              #7
              Men varför sa de i djuraffären att det var okej. De sa bara att det inte skulle vara en "guldfiskskål"...? Jag har tyvärr inte råd eller plats med ett större akvarie. Jag går på gymnasiet och har liksom inte så mycket pengar...
              Men varför är det inte okej? DÄr är ju en liter vatten/cm fisk...

              oj lät lite arrogant, inte alls min mening, men vet inte hur jag ska formulera om det

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Oki

                Så nu har du ett helt rengjort 20 liters akvarium med 6 fiskar i? Med nytt vatten. Gjorde du rent filtret?
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  För att det är djur som faller under djurskyddslagen. Och då är vi skyldiga att ta hand om dem på bästa sätt.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • charlie.svensson
                    • April 2013
                    • 12

                    #10
                    Stämmer.
                    har inget filter. Har bara em luftpump. Brukar istället städa akvariet ofta

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11


                      läs där, klokt skrivet.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • charlie.svensson
                        • April 2013
                        • 12

                        #12
                        Ja jag vill inte plåga dem! Absolut inte! Bara frågade varför det inte var okej, eftersom jag har följt reglen med vatten/cm

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Du har i princip 2 val:

                          1. Skaffa större kar ( finns 55 liters plastbaljor på jula för under en hundring, jag har fisk i en sådan just nu för jag väntar på akvarium)
                          2. Ge bort fisken
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Även om man vill väl blir det ibland fel
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Grejen är att pengar inte behöver vara problem, bara du är lite påhittig och vill dina fiskar väl. Du har ju betalat för dem.

                              Känner du någon med akvarium?
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...