Camallanus cotti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #16
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Den smittar snabbt och skoningslöst, jag tappade runt 15 fiskar innan nematol löste saken. Testade med axilur först men det verkade bara högst lindra. Märkte inte heller någon påverkan på filterbakterierna utan körde hela karet enligt instruktionen.
    Klarar sig filtret så låter det väldigt smidigt att köra med Nematol Har ju kollat in lite andra preparat med de var krångliga grejer där man skulle blanda nån pasta (ej makaroner) med maten och ge dem, men hur sjutton löser man det när de matvägrar... ko ko
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #17
      5/4 Har drattat i nematolen idag så får vi se... Jag la i en lång syresten och den har iallafall mitt fjärilspar lagt beslag på, de gillar den skarpt och ligger och smuttar på bubblorna. De två riktigt drabbade svarta neonerna är väldigt avmagrade och det liksom fattas en del av analpartiet...det var så jag upptäckte att det var nåt fel. Tveksamt att de två överlever men övriga är pigga.



      ... 10 timmar senare så ser jag att maskarna fortfarande är röda och slingrar sig. Nu blir jag irriterad och det får det bära eller brista och jag drog i en dos till, nu har de alltså fått en dubbeldos och en stund senare tycker jag masken ser mer bleka och livlösa ut men fisken verkar inte må dåligt av dubbeldosen, än så länge! Snäckorna trodde jag skulle tvärdö men icke sa nicke.

      7/4 gjort ett 80%igt vattenbyte som man ska efter 2dgr och inga synliga maskar på någon fisk! Håller tummarna nu och om 3v. ska man köra en andra kur för att ta de ägg som kan ha funnits kvar och som nu är utvecklade maskar för att minimera risken för återfall.
      Senast redigerad av åheim; 07 April 2013, 19:02.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • tazzrat

        • July 2012
        • 211

        #18
        Sera Nematol verkar ha haft effekt i mitt fall. Blev dock av med fiskar både före, under och efter behandlingen; ALLA vuxna guppy faktiskt. Jag upplevde att guppys tycktes ha svårt för medicinen - antagligen då de redan var i dåligt skick pga masksmittan - medan ancistrus och malaysier inte brydde sig nämnvärt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          Ursprungligen postat av tazzrat
          Sera Nematol verkar ha haft effekt i mitt fall. Blev dock av med fiskar både före, under och efter behandlingen; ALLA vuxna guppy faktiskt. Jag upplevde att guppys tycktes ha svårt för medicinen - antagligen då de redan var i dåligt skick pga masksmittan - medan ancistrus och malaysier inte brydde sig nämnvärt.
          Jag tror generellt att nematol är en ganska harmlös medicin i det stora hela, men visst om vissa fiskar är kraftigt försvagade.... sen kan det iofs uppstå komplikationer om fisken blir full med döda maskar som den inte kan få ut och som trängt sig in i vävnaden. Mina uppvisade inget obehag utan närmare en lättnadskänsla tyckte jag och jag gamblade ju dessutom och körde dubbel dos Det gav bättre effekt tyckte jag men jag var ändå beredd att snabbt dra ur massa vatten ifall de skulle reagera negativt på dubbeldosen. Även de två svårt märka vars liv hängde på en skör tråd klarade kuren med bravur, en av dessa två kommer sannolikt bli återställd men den andra tror jag har blivit alltför tunn...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #20
            Jag hade lite farhågor eftersom jag läst om att det kan uppstå problem om camallanusmaskarna har trängt in i bukvävnaden och blir kvar där efter de dött av avmaskningsmedlet och fisken inte kunnat bajsa ut den, de kan då orsaka infektioner i buken om fisken har haft ett kraftigt angrepp. Min fjärilsciklikhona insjuknade hastigt (synligt dålig iallafall) för 2gdr sen, alltså en vecka efter avslutat behandling. Buken svullnade upp och hon la sig att vila ovanpå en rot och hennes hane stod hela tiden vid hennes sida intill slutet... Nu dagen efter verkar sorgearbetet vara avklarat iallafall och han jagar en annan hane med stor intensitet! Jag har nu 3st fjärilar men 1 till kommer tyvärr stryka med på samma sätt som honan men de övriga 2 är helt med i matchen än så länge Ingen av de svarta neonerna har checkat ut.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • tazzrat

              • July 2012
              • 211

              #21
              Så skönt att det verkar ha gått någorlunda bra då. §:o) Det är dyrt och vidrigt med parasiter; jag hoppas att vi slipper se fler såna! §xo|

              Kommentar

              • jexa
                • November 2014
                • 1

                #22
                Jag fick med mig camallanus cotti via butiksköpta fiskar. Behandlade med zera nematol I 3 dagar, gjorde ett stort vattenbyte o väntade i 3 veckor och upprepade behandlingen en gång till för att ta död på eventuella avkommor.
                Behandlingen var framgångsrik men tyvärr så dog mängder av mina fiskar pga att deras små kroppar inte klarade av att absorbera de döda maskarna, medicinen tålde de annars hur bra som helst. Kan varmt rekommendera zera nematol till detta, det kan vara väldigt svårt att bli av med den här parasiten men med denna medicinen gick det både snabbt och enkelt.

                Kommentar

                Arbetssätt...