Nematod?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    #31
    Haloåhallå!

    "Live2Ride": Vi tömde ur vårt "sjuka 310L ramakvarium. Skrubbade, skrubbade, klorinbehandlade, rotborstade, klorinbehandlade och startade upp med nytt ytterfilter, bottenmaterial, inredning och ett 20 tal svindyra Malawifiskar. Nu hoppas jag verkligen skiten är stendött. All "sjuk" utrustning är klorinbehandlad likaså allt filtermedia, torkat och undanstuvat för framtiden men jag är osäker på om jag vågar använda det.... Dock är det ju många sköna tusenlappar. Du har rätt när du säger att det är en stor arbetsinsats... Suck....

    "ansjo": Vi har haft 4 drabbade Fjärilciklider. Dom var mycket värre åtgångna med mask, en var så illa därann att den såg nästan vit ut. Och det gick fort, som jag minns det på mindre än en vecka. Men det är ju något år sedan nu, så minnet kan svika.



    Styfv, Karlstad

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #32
      Ansjo: jag känner mig också tveksam till alger som medicin. Varför jag funderar i de banorna är att jag inte upplevde att ngn medicin hade fungerat och att de var sjuka när rutorna blev gröna och insynen försvann.

      Styfv: testade du medicinen Nematol? Fick du reda på vad det var för foder du fick tag på?

      //Lars
      /Lars

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #33
        Den enda medicin som jag testat är den jag berättat om här och jag vet inget mer om den. Tyvärr....



        Styfv, Karlstad

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #34
          O jag som blev sur över att jag fick vitaprick utbrott i mitt akvarie.. fy vad jobbiga dessa maskar verkar vara, Är det ingen som lyckats få bort dessa maskar permanent från sitt kar?

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #35
            Det verkar inte bättre blaze. Jag har helt klart lyckats bota ett gäng kardinaler men inte fått bort skiten ur mitt stora kar. Då har jag å andra sidan inte testat medicinera i det stora heller men vill liksom känna mig rätt säker på att det fungerar innan jag lastar i medicin i mitt 720l. Men alternativen börjar ta slut så jag funderar på att testa nematol (som jag misstänker är det som fungerat på tetrorna i medicinkaret) i mitt 720l. Alternativet är ju att göra som styfv beskrev några inlägg ovan men då kan jag lika gärna testa medicinera först.
            /Lars

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #36
              Tänkte mig en uppdatering i ämnet.... Har idag stoppat i 2a kuren av nematol enl bruksanvisning i mitt 720l (3 veckor efter första kuren).
              Peppar peppar ta i trä... Jag fick väldigt gott resultat efter första kuren med sera nematol. Alla symptom som blåsor, maskar mm på kardinaltetrorna försvann inom ca 1 vecka efter behandling. Kvar syns vissa mindre ärr-bildningar på de som haft största angreppen men alla mår bra. Nu hoppas jag bara att malarna och vanliga fiskarna överlever 2a kuren. Jag hade 1 par mosaikguramis i karet men de dog båda 2 vid första behandlingen så nematol verkar inte vara helt hälsosamt. Men å andra sidan om det botar alla kardinaler och dessutom får bort skiten ur mitt kar så har jag inga problem med att 2 guramis fick vika in årorna.
              hoppas denna info kan hjälpa andra som fått dessa symptom.
              /Lars

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Ja, Nematol verkar lite lurigt, använde det mot Camallanus för ett tag se'n, och vid andra medicineringen började scalarerna (och endast scalarerna) dö som flugor... Men det är en effektiv medicin mot Camallanus i alla fall.

                Mot de där maskarna som satt på kejsartetrorna använde jag som sagt Parazin.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  #38
                  Ja det verkar onekligen inte vara helt hälsosamt. Men fungerar det och i princip alla fiskar överlever(speciellt torpedbarberna och malarna) så är jag nöjd :-).

                  jag testade Parazin i mitt medicinkar men fick ingen effekt på maskar, blåsor mm på kardinalerna. Jag har för mig att det togs bort ngn ingrediens i Parazin för ett tag sedan... Typ ett år eller nåt och efter det aka det inte fungera lika bra men kan ha blandat ihop Parazin med någon annan medicin.
                  /Lars

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #39
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Ja, Nematol verkar lite lurigt, använde det mot Camallanus för ett tag se'n, och vid andra medicineringen började scalarerna (och endast scalarerna) dö som flugor... ...
                    Och jag har kört tredubbel dos utan att ens sandsnäckorna dog! Visserligen tappade jag en liten L181, men det utlovades ju att malar skulle vara känsliga mot skiten...

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      #40
                      Precis Johan. Det står att malar är känsliga mot aktiva ämnet. Mina överlevde iaf första behandlingen och de lever fortfarande när halva tiden av andra behandlingen pågått så jag håller tummarna. Men känns väldigt hoppfullt att jag hittat en lösning på detta problem som vissa har med kardinaler.
                      /Lars

                      Kommentar

                      • Axman
                        • January 2013
                        • 188

                        #41
                        Använde Nematol mot Camallanus själv och det var effektivt, dock så dog alla räkor jag inte fått tag i, alla platy, och alla dvärggurami.

                        Ancistrus och svart neontetra överlevde utan märkbar påverkan. Och malajerna i bottnen verkar ha överlevt tillräckligt av för att fortsätta leva efteråt.

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          #42
                          Tänkte en liten uppdatering.....
                          Nematol tog inte bort problemen.
                          har nu kört en kur sterazin vilket inte heller gett resultat.
                          multicura har inte fungerat för andra enl vad jag läst på forum så det har jag inte testat.
                          Jag har däremot börjat fundera om verksamma ämnet Fenbendazol kan fungera.... I Sverige finns det nog bara i Axilur Vet. Detta är avmaskningsmedel för hund och katt men har läst att folk använt det i akvarium mot div maskar.
                          Ngn skrev att Parazin fungerat men har ej testat detta. Verkar bara finnas som Parazin P( för dammar) men borde ju fungera i vanligt akvarium också.
                          /Lars

                          Kommentar

                          • Live2Ride
                            • January 2014
                            • 312

                            #43
                            Vet inte om det är ngn annan än jag som är intresserad av detta men skriver ännu ett inlägg ang detta då jag tror att jag har fått fram ett namn på denna parasit. Dermosporidia ska den heta. Finns tydligen inget känt botemedel.
                            /Lars

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Ursprungligen postat av Live2Ride
                              Vet inte om det är ngn annan än jag som är intresserad av detta men skriver ännu ett inlägg ang detta då jag tror att jag har fått fram ett namn på denna parasit. Dermosporidia ska den heta. Finns tydligen inget känt botemedel.
                              Det sista har jag sagt länge utan att bli trodd, lite gott att få det verifierat.....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #45
                                Parazin P verkade som sagt hjälpa i mitt fall, masken försvann, och tetrorna överlevde. Om det var samma maskelände ska jag låta vara osagt.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...