Nematod?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    #16
    Hallå!

    Firrarna fortsatte att utveckla symptom (få maskar i kroppen). Alla 4 Fjärilsciklider har dött. Vi tog med en infekterad fisk till lokala djuraffären och fick med oss någon form av mat som skulle döda all slags maskar. Detta var 4 månader sedan och vi har inte sett några nya maskar i fiskarna. De maskar som suttit på/i fenorna har försvunnit, antagligen har de dött och stötts bort av kroppen. Tyvärr vet vi inte vad vi medicinerade med då det var ett preparat försäljaren fått från en leverantör.
    Nu kanske vi kan köpa lite nya fisk och fortsätta vår hobby på ett utvecklande sätt.



    Styfv, Karlstad

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #17
      Ursprungligen postat av Styfv
      Hallå!

      Firrarna fortsatte att utveckla symptom (få maskar i kroppen). Alla 4 Fjärilsciklider har dött. Vi tog med en infekterad fisk till lokala djuraffären och fick med oss någon form av mat som skulle döda all slags maskar. Detta var 4 månader sedan och vi har inte sett några nya maskar i fiskarna. De maskar som suttit på/i fenorna har försvunnit, antagligen har de dött och stötts bort av kroppen. Tyvärr vet vi inte vad vi medicinerade med då det var ett preparat försäljaren fått från en leverantör.
      Nu kanske vi kan köpa lite nya fisk och fortsätta vår hobby på ett utvecklande sätt.



      Styfv, Karlstad
      Men det är inga problem att ta reda på! Förmodar att det var Stefan på Pets som hjälpte dig?
      Kan höra med honom nästa gång vad det va för något du fick med dig hem!

      Kommentar

      • Styfv
        • November 2012
        • 176

        #18
        Hej!

        Vi vet inte va han heter, men det är en av de kunniga killarna på Pets ja. Han sa att det va nåt han fått med en leverans med fiskar. Det lät inte som han visste riktigt vad det var. Nu har vi ju genom den här tråden fått mer tips på bla medicin. Dock känns det lite osäkert att fortsätta köpa och planera akvariet innan vi vet säkert. Det har fått stå i träda nästan ett år nu och det börjar bli lite tunt på fisk......



        Styfv, Karlstad

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #19
          Okej... Ska höra med honom nästa gång jag är där vad det va för foder/medicin du fick.
          Men har det stått ett år utan fler sjuka så tror jag nog att du kan köpa lite ny fisk nu!

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #20
            Hej

            Första fisken insjuknade för snart ett år sedan, vi har inte sett några nya maskar på ca 4 mån och de fiskar som varit infekterade har varit maskfria i snart 2 månader.



            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #21
              Okej... Du har alltså fiskar som har haft mask och överlevt skiten?

              Kommentar

              • Styfv
                • November 2012
                • 176

                #22
                Ja det stämmer, helt plötsligt är masken där. Sen sitter den där den sitter och verkar död. Men inte förrän vi medicinerade försvann de ut ur fisken så förmodligen levde de väl och tog näring från fisken. Fjärilcikliderna blev hårdast drabbade, ett tiotal maskar var vilket gjorde att de såg riktigt eländiga ut. En del tetror har överlevt masken men alla cikliderna dog.


                Styfv, Karlstad

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #23
                  Fy fan.... Som sagt... Det kan ju vara väldigt intressant att veta vad det va för foder/medicin du fick?
                  Fick alla fiskar sjukdomen eller bara vissa?
                  Ska som sagt höra med Stefan vad det var för något?

                  Kommentar

                  • Helene&Andreas
                    • January 2009
                    • 1336

                    #24
                    Okej... Såhär ligger det till. Fodret du har fått är en special blandning precis som du säger, blandat och tillverkat i Danmark. Därför finns det tyvärr inget specifikt namn på detta foder men det funkar väldigt bra! Speciellt mot lite diverse maskangrepp på fisken.
                    I övrigt är det bara att köra på med ny fisk nu om du vill, dina gamla fiskar som har haft symtom är nu "immuna" mot den sjukdomen i cirka 4 år!

                    Kommentar

                    • Styfv
                      • November 2012
                      • 176

                      #25
                      Hej!

                      OK!
                      Nu har det gått ett år och en månad sen sist. Här kommer en uppdatering......:

                      Fiskarna blev inte immuna av fodret trots att så vitt vi kunde se alla åt, men det är ju så klart svårt att avgöra med 70 tetror.

                      En gång per kvartal kommer ett utbrott av maskar, och vi tar direkt bort och dödar drabbade fiskar.

                      Vi har inte vågat köpa vare sig nya växter eller fiskar, väldigt tråkigt då det hela påverkar vår akvariehobby negativt. Malarna verkar opåverkade men det är bara 10 stackars kardinaler och 10 vinkeltetror kvar som knappt aldrig stimmar längre. Men nu skiter vi i det och har startat upp ett malavikar och låter SA karet stå som det gör tills alla fiskar är döda. Vi orkar inte med att slå ihjäl siamesisk algätare och ancistrus som alla är bortåt 15cm.



                      Styfv, Karlstad

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Det ser ut som samma skit som jag fick på ett gäng kejsartetror för ett antal år se'n, förmodligen kom det med tetrorna när jag köpte dem, och jag såg det aldrig på nå'n annan fisk än just kejsartetrorna. Fick några tabletter (Parazin från Waterlife, om jag inte minns fel), och det hjälpte, tetran som jag först upptäckte masken på blev frisk, och man kunde se att det var samma fisk, för den hade ett ärr i fenan, där masken hade suttit.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Styfv
                          • November 2012
                          • 176

                          #27
                          Hallo!

                          OJ!
                          Intressant!

                          Ska kolla efter det preparatet vid nästa utbrott. Borde vara ca 2 månader tills dess nu. Tack för infon!!!



                          Styfv, Karlstad

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Jag ska inte svära på det, men tror i alla fall att det var Parazin, det var ett tag se'n.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Live2Ride
                              • January 2014
                              • 312

                              #29
                              Har läst och följt trådar om detta fenomen en tid. Jag har själv kardinaltetror i ett 720l kar som fick detta(maskar och blåsor). Jag flyttade över dessa till ett annat kar för medicinering. Har testat flertalet mediciner utan resultat och hade till slut gett upp. Observera att ingen tetra dött för mig. För ca 1.5 mån sedan när jag gav upp så blev medicinakvariet ståendes med tetrorna i och det blommade igen av alger. Fick igår upp suget att testa multicura mot sjukdomen och rengjorde då medicinakvariet(tog bort alla alger, bytte vatten, rengjorde filter mm). Döm om min förvåning när jag efter rengöringen upptäcker att alla tetrorna är friska. Inte en mask, inte en blåsa, inte någonting förutom ett litet ärr på en tetra. Jag tror att den senaste medicinen jag testade var nematol men är inte helt säker. Eller kan det vara en kraftig algblomning som botat detta?
                              Vidare så testade jag köpa nya kardinaler till mitt 720 efter att det varit utan kardinaler i ca 3 månader och inte sett någon symptom på övriga fiskar (rödmunnar, torpedbarber, malar, pansarmalar och mosaikguramis) men det gick bara en kort tid så började de nya kardinalerna få sjukdomen. Detta tolkar jag som att det är något i akvariet som lever vidare även om det saknar en värd att bo på. Detta skulle isf innebära att jag antingen måste helt starta om mitt 720(städa ur ordentligt, nytt bottenmaterial, nya växter, nya fiskar, nya stenar mm mm) vilket skulle vara krävande både ekonomiskt och arbetsmässigt eller testa medicinera hela stora karet. Någon reflektion över detta? Ansjo? Styf? Helena? Eller någon annan?
                              /Lars

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Den största frågan är varför det bara är tetror som drabbas (mig veterligt)? Sedan kan ju någon ny tetra haft med sig skiten när du köpte den, eller någon av de gamla haft kvar skiten.
                                Jag är tveksam att algblomningen har någon positiv effekt, men större under har ju hänt.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...