ett rätt sätt att avliva fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #16
    Ursprungligen postat av Kapten Zoom
    Och perfetto, antag för vetenskapens, skull att din sprattlande lilla firre som du försöker hålla ordning på samtidigt som du siktar febrilt med hammaren, inte ligger still. Du sopar på för kung och fosterland. Däm, en svansträff. Påt igen, litet bättre, mitt på kroppen. Sista försöket, ja en huvudträff.

    I rest my case.
    - Jag har inte pratat om hammare.
    Lägger man fisken i dubbla påsar av valfri storlek och drämmer den i stenhårt underlag ska det mycket till för att missa golvet.
    Och som jag sade innan - skulle du MOT FÖRMODAN inte lyckas döda en fisk på det viset i första försöket så är den åtminstone medvetslös och utan smärta inför nästa försök.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      håller med om ovanstående talare som skiljer på en liten firre på 2,5 cm och en feteciklid på 15 cm.

      smått "yngelliknande" kan jag inte för livet tro att de överlever mer än 0,1 sek i störtkokande vatten.

      en scalar med 28 cm mellan fenspetsarna är en annan story......
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Artikel i ämnet http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=72&Itemid=57
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman


          artikeln anger att småfisk förmodligen dör direkt i kokande vatten.

          vilket mer än en i tråden har sagt.

          men, observant skall man vara, så att det inte blir slentrian och man glömmer bort att ens 30 cm skalar
          inte skall kokas.

          själv har jag på de fåtal större fiskar jag har varit tvungen att avliva använt mig av kniven,
          på skärbrädan med firren, kviv tvärs över nacken, färdigt på 2 sek.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #20
            Jag såg också det. Vilket ger oss alla litet rätt. Skönt!

            Mitt kortsiktiga mål är att inte behöva avliva en fisk det närmsta året. Om någon fisk inte hör hemma i akvariet finns det ju nästan alltid någon zoo-butik som kan ta den. I Stockholm Simbi, Akvrielagret mfl. Funkade när min största guldfisk fick hormonfnatt och blev typ 4ggr så stor som övriga guldfiskar. Jag lämnade även in ett helt bestånd svart neontetra. Funkade hur bra som helst, dessa simmar troligen omkring hos någon annan nu.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #21
              Artikeln på ciklidsidan utgår från gamla regler från 1986. Det här kan man läsa nu i EG-regler om försöksdjur:

              4.7 Human avlivning

              De flesta fiskarter bör avlivas på något av följande sätt:

              - En överdos bedövningsmedel. Typen av preparat och administrationssättet bör anpassas efter fiskarnas art och storlek. Om fiskarna avlivas genom immersion bör de få ligga kvar i bedövningslösningen i minst 5 minuter efter det att gällockens rörelser eller den vestibulo-okulära reflexen (VOR) upphört.

              - Hjärnskakning förorsakad av ett slag mot kraniet.

              Man bör säkerställa att fiskarna dör genom att fysiskt förstöra hjärnan eller genom avblodning.


              När det gäller nejlikolja så fanns det ju onekligen lite mer material i det som Azur länkade till. Dock knappast entydigt positivt. Det handlar dessutom om användning av icke godkänt läkemedel utom veterinär kontroll. Inte särskilt lagligt alltså.


              När det gäller kokningen så är det i och för sig så att ju mindre djuret är, ju fortare går det. Det att det går fortare med ett mindre djur innebär dock absolut inte att det går tillräckligt fort. Man kan jämföra med nedsänkning i flytande kväve, det handlar då om en temperaturskillnad som är två - tre gånger så stor som vid nedsänkning i kokande vatten. Det man funnit angående den metoden är att den inte är acceptabel då det tar 10 - 90 sekunder innan de djupa strukturerna i hjärnan frysts, detta eftersom vävnaderna som omger hjärnan leder värme dåligt (samma ref som tidigare).

              Man kan alltså inte bara titta på fisken och tycka att den ser kokt ut, det kan dröja mycket längre innan den effekten når hjärnan eftersom det tar tid att leda värme dit. När det gäller avlivning så bör man faktiskt ta till sig de undersökningar och rekommendationer som finns, det som verkar som sunt förnuft stämmer inte alltid med vad man får fram om man undersöker saken ordentligt. Jag trodde ju t ex att halshuggning var en metod som säkerställde omedelbar död men det har jag fått omvärdera ordentligt när jag läst på, det visar sig att hjärnan är igång lång tid efter en halshuggning.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                Ursprungligen postat av Bygert
                Jag trodde ju t ex att halshuggning var en metod som säkerställde omedelbar död men det har jag fått omvärdera ordentligt när jag läst på, det visar sig att hjärnan är igång lång tid efter en halshuggning.

                iofs sant, Mary Stuart som fick huvvet borttaget, låg och blinkade med ögonen i flera minuter efter halshuggningen.....


                så, egenligen, skall man alltså avvliva med bedövning, vilket ställer krav på att man har adekvat bedövningsmedel hemma....

                eller så skall man förstöra hjärnan med kniv, hammare, ståltråd, eller liknande........

                hävdar dock fortfarande att på småfisk, typ 2-3 cm, så går det lika bra att störtkoka dom,
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  iofs sant, Mary Stuart som fick huvvet borttaget, låg och blinkade med ögonen i flera minuter efter halshuggningen.....


                  så, egenligen, skall man alltså avvliva med bedövning, vilket ställer krav på att man har adekvat bedövningsmedel hemma....

                  eller så skall man förstöra hjärnan med kniv, hammare, ståltråd, eller liknande........

                  hävdar dock fortfarande att på småfisk, typ 2-3 cm, så går det lika bra att störtkoka dom,
                  - Om huvudet är avskiljt från övriga kroppen känner man dock ingen smärta då. För protokollet bara ; )

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    iofs sant, Mary Stuart som fick huvvet borttaget, låg och blinkade med ögonen i flera minuter efter halshuggningen.....


                    så, egenligen, skall man alltså avvliva med bedövning, vilket ställer krav på att man har adekvat bedövningsmedel hemma....

                    eller så skall man förstöra hjärnan med kniv, hammare, ståltråd, eller liknande........

                    hävdar dock fortfarande att på småfisk, typ 2-3 cm, så går det lika bra att störtkoka dom,
                    - Väldigt vad det var svårt att begripa att det inte behövs något att slå dem i huvudet med sålänge man har ett golv, en vägg, eller en väg utanför dörren.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #25
                      Ursprungligen postat av perfetto
                      - Om huvudet är avskiljt från övriga kroppen känner man dock ingen smärta då. För protokollet bara ; )
                      Och det vet du hur då? Blivit halshuggen själv eller?

                      I alla fall för växelvarma djur och fåglar finns det flera studier som visar att hjärnan är igång 20 - 30 minuter efter en halshuggning. Sett utifrån den kunskapen borde risken för smärta vara uppenbar.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #26
                        Ursprungligen postat av perfetto
                        - Väldigt vad det var svårt att begripa att det inte behövs något att slå dem i huvudet med sålänge man har ett golv, en vägg, eller en väg utanför dörren.
                        Nu är det ju bara det att för de djur där det finns klara regler, groddjur t ex, så anges det uttryckligen att avlivning med slag skall ske med precision genom ett slag i bakhuvudet. Att slänga hela djuret i golvet är förbjudet när det gäller de arter som det finns klara regler för och då är det knappast att rekommendera för andra arter heller.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          iofs sant, Mary Stuart som fick huvvet borttaget, låg och blinkade med ögonen i flera minuter efter halshuggningen.....


                          så, egenligen, skall man alltså avvliva med bedövning, vilket ställer krav på att man har adekvat bedövningsmedel hemma....

                          eller så skall man förstöra hjärnan med kniv, hammare, ståltråd, eller liknande........

                          hävdar dock fortfarande att på småfisk, typ 2-3 cm, så går det lika bra att störtkoka dom,
                          Och förutsättningen för att ha adekvat bedövningsmedel hemma är ju då snarast att man råkar vara veterinär. Den typen av medel får inte veterinär delegera.


                          När det då gäller de där små fiskarna. Det finns inga undantag i det som jag citerat om avlivning med kokning när det gäller mindre exemplar, mycket smärtsamt är vad som gäller där också. Det är ju också intressant att notera att det även diskuteras avlivning av nyfödda gnagare, som då ligger i samma storleksklass som småfisk, i flytande kväve (-196). Det anses oacceptabelt med risk för lidande. Det handlar då om mycket större temperaturskillnad och mindre utvecklat kranium mm. Är det inte acceptabelt att avliva en nyfödd mus i flytande kväve eftersom det går för långsamt så är det inte ok med en neontetra i kokande vatten heller.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

                            #28
                            Det där med att det ska vara smärtsamt med kokning av småfisk är jag litet fundersam till. Jämför att skjuta djur med hagelgevär, t.ex. vildsvin. De dör inte av förblödning som vid studsarskot i lungan på en älg, utan av schocken av att få typ 100 hagelkorn in i sidan samtidigt. Det ska tydligen bli överslag i nervsystemet eller något som gör att de dör knall/fall.

                            Detsamma borde rimligen gälla kokning av småfisk, då åtminstone mina erfarenheter är att det går synnerligen fort innan fisken ser stendöd ut. Det är inte fråga om en sekund utan tiondelar.

                            Det är möjligt att fisken ser död ut, men i själva verket ligger och funderar över hur otroligt plågsamt allting är. Jag tror nog dock på alternativ 1 dvs fisken knall och fall dör innan den fattade vad som hände. Vilket också bekräftas av expertisens utlåtande.

                            Men som sagt. Är det olagligt, spelar det ju ingen roll hur fisken upplever det hela. Man får ta till nåt annat helt enkelt.

                            Man kan ju altid donera till fiskbutiken. Tyvärr ger en del fiskbutiker inlämnad småfisk åt Pirayorna. Det känns ju mycket mer humant. Ett dygn av skräck innan firren blir av med bakkroppen. Sen någon timme senare förbarmar sig någon annan Piraya sig över resten...
                            Senast redigerad av Kapten Zoom; 05 June 2011, 13:44.
                            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                              Det där med att det ska vara smärtsamt med kokning av småfisk är jag litet fundersam till. Jämför att skjuta djur med hagelgevär, t.ex. vildsvin. De dör inte av förblödning som vid studsarskot i lungan på en älg, utan av schocken av att få typ 100 hagelkorn in i sidan samtidigt. Det ska tydligen bli överslag i nervsystemet eller något som gör att de dör knall/fall.

                              Detsamma borde rimligen gälla kokning av småfisk, då åtminstone mina erfarenheter är att det går synnerligen fort innan fisken ser stendöd ut. Det är inte fråga om en sekund utan tiondelar.

                              Du vet uppenbarligen inte vad du skriver om, det är i högsta grad förbjudet att jaga vildsvin med hagel av den enkla anledningen att djuret inte alls dör utan blir skadat och skadskjutna vildsvin kan bli lite vresiga.

                              Den s.k. knall och fall-effekten av hagel är dessutom ifrågasatt, med stor sannolikhet dör djuret av skador på vitala organ och inte av nervöverbelastning. Det kan möjligen vara så att hagelsvärmen ger en temporär medvetslöshet men effekten är osäker.

                              Tobbe
                              (som har rätt att utfärda jägarexamen)

                              Kommentar

                              • Kapten Zoom
                                • January 2011
                                • 814

                                #30
                                Ursprungligen postat av Tobbe R
                                Du vet uppenbarligen inte vad du skriver om, det är i högsta grad förbjudet att jaga vildsvin med hagel av den enkla anledningen att djuret inte alls dör utan blir skadat och skadskjutna vildsvin kan bli lite vresiga.

                                Den s.k. knall och fall-effekten av hagel är dessutom ifrågasatt, med stor sannolikhet dör djuret av skador på vitala organ och inte av nervöverbelastning. Det kan möjligen vara så att hagelsvärmen ger en temporär medvetslöshet men effekten är osäker.

                                Tobbe
                                (som har rätt att utfärda jägarexamen)
                                Trevlig ton (not). Det är därför man inte ska sitta på forum och diskutera. Det slutar alltid med att någon/några börjar idiotförklara andra skribenter. Jag släpper detta ämne nu, med förhoppning att inte behöva avliva en fisk de närmsta 5 åren.

                                Ha en fortsatt trevlig långledighet!
                                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...