Hjälpt! Mina fiskar simmar neråt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guldarmband
    • March 2011
    • 4

    Hjälpt! Mina fiskar simmar neråt!

    Hej hej, i skrivande stund lite panik här, när jag kom hem från jobbet idag så simmar alla mina kardinaler med nosen neråt, liksom flämtande neråt och ser ut att flyta uppåt fort så snart de inte simmar...

    Någon som vet vad detta beror på? Vad jag kan göra?

    Akvariet har fungerat bra annars. För två dagar sedan stoppade jag i två nya malar.

    Jag har ett nystartat akvarium med, som startades i söndags, borde jag flytta över malarna (som ser friska ut) i det istället eller vore det en större risk för dem?

    1/ Hur stort är akvariet?
    86 liter
    2/ Vilken filtrering använder du?
    innerfilter
    3/ När startade du akvariet?
    detta akvariet startades för ca 2 veckor sedan, men då med gammalt vatten, gammal sand och inkört filter ifrån fiskarnas ordinarie hem. Detta är endast temporärt då jag startar upp deras vanliga hem, 222 liter, på nytt pga flytt.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Det är ca 20-40 kardinaltetror, 1 pansarmal, 1 svärdbärare som följde med sedan tidigare. För två dagar sedan la jag till två malar.
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Det är ca 20-40 kardinaltetror (ca 2 cm?), 1 pansarmal (dvärg?), 1 svärdbärare som följde med sedan tidigare. För två dagar sedan la jag till två malar.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? thailändska lökväxter, "andmat" och flytväxt med långa rötter
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    pH 7-7,5, KH ingen aning
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH 7-7,5, resten vet jag inte
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    ca 20-25%/vecka.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Bytte 20% för två dagar sedan.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Ja, hela akvariet med vatten, växter osv flyttades för ca 2 veckor sedan.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej, ingen karantän.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Ingen aning.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    En gång om dagen, oftast frysta röda mygglarver, ibland flingmat. Idag fick de flingmat
    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej.
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Idag, de simmar med nosen neråt och ser ut att flyta upp om de inte kämpar för att stötvis simma neråt
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Inte än vad jag kan se.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    de simmar med nosen neråt och ser ut att flyta upp om de inte kämpar för att stötvis simma neråt, stimmar inte direkt
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar),
    bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.

    nej
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    samtidigt verkar det som, två verkar ha det lite värre än de andra
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja, men ingen har som sagt dött än.
    Senast redigerad av guldarmband; 23 March 2011, 07:52.
    dont wish it was easier, wish you were better
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen.
    vi behöver mer info

    hur stort är karet?
    vad har du för fiskar och hur många av varje?
    nystartat säger du? la du i alla fiskar på en gång?

    vad har du för värden på vattnet? ph o kh o nitrit o temp?

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Efter vad jag förstår var det inte detta karet som var nystartat utan ett annat, som hon undrade om hon skulle flytta över malarna i

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        aaha dfär kom massa mer info ju. :P

        aha mli så var det nog.

        jag skuklle nog vänta o se. det kan vara så att de fått luft i magen eller nått från maten.

        Kommentar

        • guldarmband
          • March 2011
          • 4

          #5
          Hittade mallen precis när jag hade postat detta!

          Som sagt, 86 liters där fiskarna är i är nystartat (2 veckor sen) MEN allt vatten, filter, all sand, alla fiskar (förutom de två malarna) och alla växter är från gamla 220, innan det flyttades.

          Jag kunde inte transportera 220 liter vatten så därför fick det bli gamla lilla 86 liters istället, tanken är alltså att de ska flytta tillbaka till 220 när det har kört in sig, om de överlever?
          dont wish it was easier, wish you were better

          Kommentar

          • guldarmband
            • March 2011
            • 4

            #6
            Om det är luft de har fått i sig, hur lång tid kan det ta innan de har fått ur sig den igen då ungefär?
            dont wish it was easier, wish you were better

            Kommentar

            • Ellene
              • March 2011
              • 10

              #7
              Hej!

              Postade precis ett inlägg om samma sak, fast det är bara en av mina kardinaler som beter sig exakt som du beskriver.
              Den gör det varje gång jag matar i ca 1-2 timmar, det ser otroligt jobbigt ut men den dör inte av det. Den har hållt på såhär i flera veckor, eller tom månader utan att dö.
              Jag funderar på om det är att den är stressad och äter för mycket och för fort och får i sig massor av luft. den flyter som en kork efter varje matning, och efter ett tag kräks den upp mat. Nästan som om den har bulimi! Kanske ska sluta visa bilder på snygga och smala tetror för den

              Kommentar

              • guldarmband
                • March 2011
                • 4

                #8
                Okej, de simmar fortfarande konstigt, men inte riktigt lika konstigt som igår, hoppas det var luft helt enkelt då...
                dont wish it was easier, wish you were better

                Kommentar

                Arbetssätt...