Sjuka fiskar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madelajn
    • March 2011
    • 34

    Sjuka fiskar!!!

    Hej!

    Mina fiskar har börjat bete sig konstigt. Ingen har dött än men det är något som är fel..

    Kardinaltetrorna "tappar" ibland sin röda färg och det ser ut som de har vita prickar på sig och någon guppy håller på att gnida sig mot växterna.

    Har hällt i extozon-salt och precis kört en medimor-kur.
    Kan man hälla i för mycket salt- kanske därför det inte mår bra.

    Vad är det för fel på mitt akvarium och mina fiskar???


    1/ Hur stort är akvariet?
    200l

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Eheim 2224 ytterfilter

    3/ När startade du akvariet?
    5 veckor sen.

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Köpte det begagnat och då ingick nästan alla fiskarna. Köpte några bl. molly för två veckor sen och en skalar för 2 dagar sen .

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    6 Kardinaltetror
    1 skäggmunsmal 15cm
    1 skäggmunsmal 5cm
    2 pansarmalar
    4 skalarer 2st L, 2st XL
    2 kuhliålar
    6 guppy
    5 black molly
    5 platy

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    2 svärdplantor, 4 Gälört-klumpar, 4 låga växter som jag inte vet vad det är för några

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    -
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH 6,8
    KH 4

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    30% ca 60 liter i veckan uppdelat på två dagar (30l två ggr i veckan)

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    I fredags- 30 l

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    1 skalar som vandes i på det vanliga sättet först

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Röda mygglarver och flingfoder 2 ggr om dagen.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    2 dagar sen. Kardinaltetrorna tappade den röda färgen och guppysarna kliar sig mot växterna.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Nej

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    nej

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Små små små vita prickar på kardinaltetrorna.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja med medimor, blev bättre men vet inte om jag ska dosera en gång till.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter som nitrit. har du kollat värdena för nitrit?

    troligt eftersom du startade upp det med rätt mycket fisk

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      De vita prickarna kan ju också vara vita pricksjukan, eller Ichthyophthirius multifilis. En bild på de drabbade fiskarna är ju alltid bra, du kan lägga upp en bild någon annanstans och sedan länka hit.

      Kommentar

      • dreas
        • August 2005
        • 264

        #4
        Hur lång tid tog det från det du köpte karet tills du satte upp det hemma och körde igång pumpen/filtret? Filterbakterierna är ganska känsliga och behöver syre för att överleva. Om det nu är så att den förre ägaren tvättade ur filtret innan du fick det alt. att filtret inte blev igångsatt igen efter en halvtimme/timme så börjar de dö ut. Om du då sätter igång filtret efter någon timme så har du minimerat antalet bakterier vilket då gör att du inte har en bra biologisk rening från nitriten. Fiskarnas slemmhinnor kan då reagera på nitriten och fisken blir mer mottaglig för sjukdomar och kan börja klia sig mot föremål i akvariet. De döda bakterierna kan också förorena akvariet, när de förmultnar förbrukar de syre i karet vilket gör att dina fiskar kan stå vid ytan och kippa efter luft.

        Gör så att du inhandlar ett Nitrit test, gärna dropptest och inte stickor, och mät nitrithalten i karet, precis som hannesc skriver ovan. Återkom sedan med testsvaret och ta gärna en bild på dina fiskar.

        Lycka till!

        Kommentar

        • madelajn
          • March 2011
          • 34

          #5
          Var i akvarieaffären idag med några av de sjuka fiskarna och det konstaterades att det var vita-prick sjukan... De testade också mitt vatten och det var bra..

          Ingen nitrit men dock lite högt pH-värde (mina tester har inte visat samma)

          Köpte med mig en hög medicin och preparat för att ändra pH-värdet hem så nu ska de behandlas...

          Kommentar

          Arbetssätt...