Drag ger vitaprick sjukan??????????????????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #16
    Men doppvärmare lär ju inte vara någon oeffektiv energikälla då hela värmaren ofta täcks, sedan att det är ohållbart att ha så oeffektiv uppvärming av själva lokalen är en annan fråga.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Vi kan nog vara överens om att det är troligt att karen närmast dörren blir för kalla vintertid om det blir mycket drag, och många fiskar får lättare vitaprick pga detta.
      Vad som sedan ska göras åt saken är sedan upp till den som är drabbad.

      Men detta kan vara något för alla att tänka på, det är inget ovanligt att man har ett akvarium som står lite kallare tex för att det blir för varmt på sommaren, och det kan bli tvärtom nu på vintern...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Men doppvärmare lär ju inte vara någon oeffektiv energikälla då hela värmaren ofta täcks.
        Ha, ha - i min gamla affär så hade vi en 63 ampere säkring som small direkt när vi kopplade i doppvärmare i akvarierna. Inte nog med det - elsladden (som var rejält grov (ca. 20 mm om jag minns rätt) blev så varm att den smälte och det tog eld i proppskåpet.
        Nåväl det blev i alla fall varmt i proppskåpet

        Doppvärmare är Ok om man har några få akvarier - men värdelöst om man har många. Då måste man lösa uppvärmningen på annat sätt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Vi kan nog vara överens om att det är troligt att karen närmast dörren blir för kalla vintertid om det blir mycket drag, och många fiskar får lättare vitaprick pga detta.
          Vad som sedan ska göras åt saken är sedan upp till den som är drabbad.

          Men detta kan vara något för alla att tänka på, det är inget ovanligt att man har ett akvarium som står lite kallare tex för att det blir för varmt på sommaren, och det kan bli tvärtom nu på vintern...
          Dessutom så stiger värme och därför skall man alltid ha kallvattensfiskarna längst ner och de som behöver mest värme överst
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ha, ha - i min gamla affär så hade vi en 63 ampere säkring som small direkt när vi kopplade i doppvärmare i akvarierna. Inte nog med det - elsladden (som var rejält grov (ca. 20 mm om jag minns rätt) blev så varm att den smälte och det tog eld i proppskåpet.
            Nåväl det blev i alla fall varmt i proppskåpet

            Doppvärmare är Ok om man har några få akvarier - men värdelöst om man har många. Då måste man lösa uppvärmningen på annat sätt.
            Jadu, i teorin är de bra i alla fall!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #21
              Tack för alla svar och tankar här då har jag lite mer kunnskap och mer att bita i.

              Det som var i dessa fallen var att i sommras då var säkert dörren öppen för det mesta för det var så varmt och silverhajarna gick i ett kar ca 15 meter från dörren som hade vita prick, det som var för några veckor sen var ett kar som står ca 30 meter från dörren med flera karställningar och hyllor ivägen för dörren+ att detta är runt en hörna och karet står i mitten av den akvariedelen med kar runt om.
              Varför jag frågar är för att dom ger lite konstiga anledningar och konstiga namn på fiskar i den butiken och vill veta lite om hur kunniga dom egentligen är.
              Dom har ofta sjuka fiskar i denna butiken med och dom flesta jag känner vill inte handla där längre.
              Många har klagat på detta stället också.
              Men då vet jag ivarjefall att det kan ge vitaprick av drag.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Men det är knappast det som är anledningen till vita prick om karet står 15 eller 30 meter från dörren, då får man nog leta anledningen någon annanstans...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #23
                  Kan vara 10 och 20 med lite svårt att säga hur fågelvägen
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...