Drag ger vitaprick sjukan??????????????????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Drag ger vitaprick sjukan??????????????????

    Har länge funderat på detta för när jag varit i min akvarieaffär och dom har haft vita prick i något kar(ibland kar längst inne i butiken) så brukar dom säga att det är för att det blir sånt kalldrag från dörren när folk går ut och in, jag har lite svårt att tro på detta men om jag har fel eller rätt så säg gärna det så jag slipper fundera på om det är min eller deras tänkande eller kunskap det är fel på.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Det tycker jag låter otroligt då vatten ä rejält trögt att ändra temperaturen på och en doppvärmare borde lätt ta hand om ett eventuellt fall. Nu står även jag frågande?!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Visst kyls akvarierna ner om det är drag och vissa arter är känsligare för kallare vatten och får då lätt vita prick.
      Har man också akvarierna i system så kan det bli jäkligt dyrt att värma upp alla akvarier - men som sagt det är ju vinter och då får man räkna med högre elkostnader. Blir det kallare hemma hos oss så skruvar vi ju upp värmen för att vi skall må bra (även om det kostar) och samma borde väl gälla för en akvarieaffär
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Självklart är det relativt till inomhusmiljön, jag tänkte mera på om det var varmt i resten av lokalen och endast en vindpust kom när man öppnade dörren.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Tänkte det samma som vd, dom menade på när folk kom och gick, då hinner det ju inte kyla ned lokalen något nämnvärt, den ena sorten jag kommer ihåg som hade det var silverhajar men det var i sommras.
          Det andra karet var i vintras men står väldigt långt in i lokalen mitt bland alla karen och förbi en hörna så det karet stod ganska skyddat.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Men självklart blir det kallare i en lokal där dörren öppnas och stängs hela tiden - testa själv genom att öppna hemma under en hel dag med några minuters mellanrum.
            De flesta arter tål utan någar som helst probelm att temperaturen sänks några grader, medan andra är mycket känsliga så det kan mycket väl vara så att bara någon viss art drabbas om tempen sänks generellt.

            Dock som jag skrev så får man väl i så fall se till att kompensera temperatursänkningen genom att dra på ytterliggare med värme
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Jag har faktiskt inte stött på någon akvariebutik som drabbats av några större problem att hålla uppe temperaturen och undvika svängningar. Tror inte alla de går så dåligt at dörren aldrig öppnas.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Jag har faktiskt inte stött på någon akvariebutik som drabbats av några större problem att hålla uppe temperaturen och undvika svängningar. Tror inte alla de går så dåligt at dörren aldrig öppnas.
                Uppriktigt sagt så tror jag att de flesta akvariebutiker förbrukar bra mycket mer ström när det är kallt än när det är varmt.
                På den tiden jag hade affär så var säkert elförbrukningen minst 3-dubbel på vintern.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Det tror jag också, men att inte kompensera för utetempen och åka på vitaprick tycker jag låter konstigt. Om jag vore dem skulle jag köra tåliga kallvattenlevande närmast dörren om det var ett problem. Men du är betydligt kunnigare än mig i ämnet Kjell.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    ...eller använda en doppvärmare i de drabbade karen...skylla på drag från dörren låter lite lustigt i mina öron iaf.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Om jag sätter det lilla draget i relation till temperaturförändringen här hemma lär det inte vara farligt. Om ingen är hemma på en dag eller två så går det ner till kanske 17-18grader (kan bli lägre i mitt rum med stängd dörr) och om vi eldar i kaminen drar det upp mot kanske 23grader för stunden, med karen är stabila.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        ...eller använda en doppvärmare i de drabbade karen...skylla på drag från dörren låter lite lustigt i mina öron iaf.
                        Doppvärmare är svindyrt att köra i en affär med många akvarier (speciellt i ett seriekopplat system) så det är helt ohållbart i längden. Akut kan det självklart funka men inte i längden. Just nu kostar t.ex. mitt stora akvarium ca. 1.500 kr i månaden i uppvärmning och då står det ändå inte på ett ställe där dörren öppnas stup i kvarten - i så fall hade det kostat mycket mer.

                        Har man kontinuerliga problem med kylan i en affär måste man åtgärda det mer långsiktigt med sådant som bättre isolering av lokalen, ny entré med sluss, bygga in akvarierna etc. etc.

                        Så jag håller som sagt med om att man generellt kan skylla på att kylan släpps in - utan har man problem med detta så måste man ju åtgärda det. Annars blir ju affärens budskap - handla inte hos oss vintertid för då går våra fiskar i för kallt vatten och löper stor risk att bli sjuka.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Om jag sätter det lilla draget i relation till temperaturförändringen här hemma lär det inte vara farligt. Om ingen är hemma på en dag eller två så går det ner till kanske 17-18grader (kan bli lägre i mitt rum med stängd dörr) och om vi eldar i kaminen drar det upp mot kanske 23grader för stunden, med karen är stabila.
                          Jo men, hemma hos dig och går det inte folk ut och in genom dörrarna hela tiden.
                          Hemma hos mig så trycker katterna upp dörren till mitt kontor/akvarierum när de har varit ute och vill in det märks direkt att det är mycket kallare när de har knuffat upp dörren.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Jag håller med till alla procent i hela världen, vad jag syftade på med doppvärmare är ifall bara ett par av karen behöver värmas upp under de kallaste dagarna, så är drag från ytterdörren ett dåligt alternativ att skylla på.
                            Vitaprickmedicin kostar några kronor det med, och inte minst att en affär med vita prick kan förlora kunder i långa loppet, gör att det blir troligen bra mycket dyrare...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Jag håller med till alla procent i hela världen, vad jag syftade på med doppvärmare är ifall bara ett par av karen behöver värmas upp under de kallaste dagarna, så är drag från ytterdörren ett dåligt alternativ att skylla på.
                              Vitaprickmedicin kostar några kronor det med, och inte minst att en affär med vita prick kan förlora kunder i långa loppet, gör att det blir troligen bra mycket dyrare...
                              Jag håller med om att det inte duger att skylla på (även om det inte räcker med doppvärmare i ett par akvarium om det är ett centralsystem).
                              Vad jag reagerade mot var inställningen att

                              en ytterdörr som öppnas titt som tätt inte skulle sänka temperaturen.
                              samt att det var konstigt att bara vissa av fiskarna blev sjuka.

                              Detta är helt naturligt - men om en affär har upprepade problem med detta så måste de naturligtvis åtgärda det
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...