tetror dör i nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    tetror dör i nystartat kar

    Jag har nyligen köpt ett 63 liters akvarium.
    Startade upp akvariumet för nästan två veckor sedan och då var allt nytt. (pump, doppvärmare, sand m.m.) Jag satte direkt i växter (ganska många) och satte igång pump och doppvärmare. Använde inget vattenberedningsmedel, då jag aldrig har använt sånt tidigare.

    Igår, efter att akvariet fått stå i 12 dagar, köpte jag fiskar.
    Köpte 6st kolglödstetror och 5st svarta fantomtetror. Introducerade dem långsamt genom att först låta påsarna ligga i akvariet och sen med jämna mellanrum hälla i lite av akvariets vatten i påsarna innan jag släppte ut fiskarna.

    Nu har redan en kolglödstetra dött, fast den verkade hängig nästan från början. Nyligen såg jag att två stycken var uppe och snappade luft vid ytan. 20min senare ligger en på botten och ser döende ut och en annan andas ganska hastigt. De övriga verkar pigga och simmar runt.
    Alla fantomtetrorna verkar må bra och ser pigga ut.

    Kan tillägga att jag även köpte en termometer igår men tror den är trasig. Den visar på 15-16 grader. Men doppvärmaren står på 26 grader och vattnet känns inte kallt! Dessutom borde det väl knappast kunna bli 15 grader i ett akvarium som står i en varm lägenhet?

    Någon som har tips på vad som kan vara fel och vad jag kan göra för att försöka rädda tetrorna? Borde jag göra ett mindre vattenbyte? Tacksam för svar!
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Ojoj, det var mycket fisk på en gång i ett nystartat kar! Köp först en 2 eller 3 fiskar MAX, som sen får gå in karet i en 3-4 veckor innan du långsamt kan börja introducera fler fiskar!
    Läs den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287, mycket bra läsning för nybörjare!
    Om du inte har, så skaffa genast dropptest för åtminstone nitrit och ph och var väääldigt noga med värdena!
    Mata sparsamt!

    Och till sist, välkommen hit

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Jag har läst alla artiklar jag har hittat (bland annat de på zoopet) men tydligen missat att jag släppte i för mycket fisk.
      Men problemet kan väl knappast vara för mycket fisk när de bara har varit i ett dygn, har inte änns börjat mata dem!?
      Men valde tydligen en lite för känslig fisk till att börja med eller kan det vara så att mina vattenvärden är katastrofala?

      En till fråga, borde jag trots allt tillsätta vattenberedningsmedel?

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Har du hemma hade det ju knappast skadat...
        Vet inte direkt hur känsliga tetror är men skulle jag vara du hade jag kollat ph-värdet. Skiljer det sig mycket från karet de gick i innan blir det ganska chockartat för dem.

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Sen kan du ju ha råkat då redan dåliga fiskar från affären... och är de stressade efter flytten och dina vattenvärden skiljer sig mycket från de i affären så...
          Kolla också vad du egentligen har för temp på vattnet!

          Kommentar

          • marcus85
            • September 2010
            • 55

            #6
            vet inte riktigt om nitriten kan bli så pass hög på bara ett dygn men det låter helt klart som att det blivit för hög nitrit i ditt kar då dem är uppe o snappar luft samt andas häftigt är tecken på att nitriten är för hög, kliar dem sig mycket också? det är för mycket med att lägga i 11 fiskar på samma gång.. att du har haft det igång i 12 dagar innan kan kvitta då du måste ha nån fisk i för att få bakterier som du behöver, angående temperaturen så har jag svårt att tänka mig att det är pga det, har varit med om fiskar som varit i alldeles för kallt vatten o mina blev helt bleka o låg nästan döda på botten ganska fort, även ett så litet kar borde varmas upp fort om du nu har en varmare anpassad för detta kar, men har du det inte så tror jag absolut att ditt kar kan gå ner under 20grader speciellt på natten när vi inte har det så varmt, men skaffa dig en ny sådan i vilket fall som för det låter konstigt.. testa dina vattenvärden, är det för hög nitrit så gör vattenbyten ofta och mata väldigt lite

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Nu har tre av kolglödstetrotna dött och en fjärde håller sig stilla och ser ut att flämta. Allt detta på bara ett par timmar!
              De övriga två ser fortfarande pigga ut. Däremot tycker jag en fantomtetra ser hängig ut också, den håller sig för sig själv.

              Finns det inget jag kan göra?

              Självklart ska jag köpa ny termometer snarast. Verkar även aktuellt att kolla upp vattenvärdena.
              Kan ju hoppas att jag kan skylla dödsfallen på affären, men misstänker att felet är mitt då karet är nystartat.

              Har haft akvarium större delen av mitt liv och aldrig varit med om liknande!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                du kanske skulla använt vattenberedningsmedel och bakteriekultur. beredningsmedlet binder klor o tungmetaller o det låter ju som att det kan vara det som är boven här. nitrit tror jag inte på. gick alldeles för snabbt för att det skulle kunna vara det.

                Kommentar

                • LS10
                  • November 2010
                  • 258

                  #9
                  Marcus85: nitrit kommer väl inte förrän det finns fiskar i akvariet som äter och bajsar, eller har jag fel?
                  Har inte sett några fiskar snappa efter luft längre, det var bara två som gjorde det en kortare stund, de kliar sig inte alls.

                  Tror inte temperaturen i vattnet är så låg, bara att termometern är paj. Känns inte speciellt kallt när jag sticker ner handen i vattnet, jämför med vad jag minns när jag hade fiskar tidigare.

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Lyssna på hannesc, han är chef

                    Kommentar

                    • Narien
                      • August 2010
                      • 181

                      #11
                      Bästa åtgärderna är nog att kolla tempen, använd en mattermometer om du måste samt tillsätta vattenberedningsmedel om du inte gjort det överhuvudtaget.

                      Kommentar

                      • LS10
                        • November 2010
                        • 258

                        #12
                        Nu har jag iaf kollat temperaturen med mattermometern (tack narjen!), den visar på 24,5grader. Någon grad under vad jag ville ha, men borde väl inte vara något problem för fiskarna?

                        Funderar på att göra ett mindre vattenbyte, eller är det en riktigt dålig idé?

                        Tack alla snälla för alla goda råd förresten!

                        Kommentar

                        • Narien
                          • August 2010
                          • 181

                          #13
                          ingen fara och angående vattenbytet beror det nog på, har du såntdär vattenberedningsmedel? Ifall du inte har det kan det vara som Hannesc sa, att det är klor och tungmetaller som spökar, då tillför du ju bara fler sådana med ett vattenbyte, om du har beredningsmedel tror jag inte ett vattenbyte kan skada.

                          Temperaturen borde iaf inte vara problemet, även om det är lite lågt tvivlar jag på att det skulle kunna döda dina fiskar, framförallt inte på så kort tid.

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #14
                            De är inte så att den trasiga termometern har läckt ut något i karet då?

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Lyssna på hannesc, han är chef
                              facebook-gilla

                              Kommentar

                              Arbetssätt...