Malarna tynar bort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Malarna tynar bort

    För några dagar sedan dog en av mina ancistrus sp., den åt ingenting vad jag kunde se under en vecka. Nu verkar även de andra två matvägra, eller de är åtminstone inte alls lika aktiva att äta alger som tidigare. De ligger mest på botten.

    Akvariet är ett 280 liters hörnakvarium.
    Fiskar: 11 Rosentetra, 10 tigerbarb, 8 guldbarb, 4 pakistanbotior och just nu 2 ancistrus.
    Växter: 4 Echinodorus bleherir och cirka 15-20 Bacopa caroliniana samt någon bladväxt som växer på en rot.
    Foder: Aquatic Nature Tropical Energy (huvudfoder), artemia, gröna ärtor, Novo tab (JBL).
    Akvariet har varit igång i 3 månader, och efter en månad av okunnighet och felaktiga råd har jag börjat fått ordning på vattenvärden m.m. Alla fiskar verkar må bra, utom just malarna.

    De senaste 2 månaderna har jag haft bra, stabila vattenvärden, igår hade jag följande:
    Nitrat: 10-25 (mätsticka)
    Nitrit: 0 (dropptest)
    KH: 4-5 (mätsticka)
    PH: 7 (dropptest)

    Jag har försökt att hitta förklaringar, och har kommit fram till följande lista:
    · Det svarta gruset, som inte alls är lika svart längre (färgat?). Tror att det heter Black från Haquoss köpt på Bromma Zoomarknad. Malarna äter ofta alger på botten. Giftigt grus?
    · För en och en halv vecka sedan byte jag ut biobollarna (som var för stora för innerfiltret) mot makaroner. Har testat vattnet varannan dag efter det, bra vattenvärden.
    · Plastbergen (en kompromiss eftersom det är ett familjeakvarium), har haft dom sedan starten, borde inte avsöndra något giftigit ämne, men malarna älskar att äta alger från dom.
    · Novo tab (JBL), för en månad sedan började jag mata med dessa tabletter då jag köpte pakistanbotior, men malarna brukar kasta sig över tabletterna.
    · Har en rot i akvariet med växter på för att malarna ska ha något att gnaga på, men det är sällan jag ser någon av malarna på roten. Fel typ av rot? För hård?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0289[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 222,4 KB
ID: 2181114
    //Stefan Lindgren
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kolla malarna om de har insjunkna magar, ser de ut att vara "normala" så behöver du inte oroa dig.
    Du kan även komplettera med algtabletter och grönsaker till fiskarna, broccoli, zuccini, gurka och ärtor brukar vara poppis efter de har lärt sig vad det är som serveras.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Malen som dog såg väldigt mager ut innan den dog. Jag fick rådet att inte stödmata malarna för då slutar de äta alger. Jag kör ändå med gröna ärtor och det verkade dom uppskatta, åtminstone tidigare. Ska prova med gurka och broccoli. Tack för snabbt svar.
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nystartat akvarium innehåller inte så mycket alger, sedan äter de inte alla sorters alger heller så det är mer eller mindre nödvändigt att stödmata dem. Att de sedan skulle bli lata pga detta är kanske lite sanning, men det är ändå större risk att de svälter...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Sant, jag har mest trådalger och det äter dom inte. Jag försöker dock spara alger och gör bara rent den välvda framrutan. De har växt från cirka 3-4 cm till 5-6 cm på 3 månader, så jag har utgått från att de har haft tillräckligt med mat. Men jag ska börja stödmata dom.
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det låter som en bra idé!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #7
              Gurka var poppis bland malarna och för en gångs skull fick de ha maten ifred. Tack ansjo.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Gott att höra.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Steff777
                  Gurka var poppis bland malarna och för en gångs skull fick de ha maten ifred. Tack ansjo.

                  gurka är bra, men jag tycker att zucchini (den gröna) är bättre.

                  en skiva då och då,,,,,,,äter man inte det själv, så köp en, skiva upp den, in i frysen,

                  sedan som anjso säger....en liten ärta ibland (skala den först bara),,,,,,kanske nästa gång du handlar
                  broccoli så kan du köpa en bukett med en stor stock, skiva upp den i lämplig storlek, in i frysen.....

                  variation är bra.......



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Steff777
                    • August 2010
                    • 295

                    #10
                    Gröna ärtor kör jag redan med, men tigerbarberna och guldbarberna hugger på allt så malarna brukar inte få mycket, även när matar när lyset är släckt. Så gurka var bra eftersom de fick ha den ifred. Men jag ska testa både zucchini och broccoli, tack för tipset.
                    //Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Fick din gurka vara i fred för tigrarna?! :O Jag har aldrig sett någon så tokig i gurka som mina tigrar

                      Kommentar

                      • Steff777
                        • August 2010
                        • 295

                        #12
                        Dom var nyfikna i början, men lät den vara ifred.
                        //Stefan Lindgren

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          gurka innehåller väldigt mkt vatten, så det blir inte så mkt mat...
                          Broccoli är en mirakelgrönsak enligt mej. Alla fiskar verkar gilla det och så är det lite matigare också.
                          pröva med det också
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Steff777
                            • August 2010
                            • 295

                            #14
                            Just nu är jag bara glad att malarna äter, även om det bara är gurka som inte innehåller så mycket mer än vatten. Men jag ska givetvis testa andra grönsker också, och förhoppningsvis tycker dom även om det
                            //Stefan Lindgren

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13134

                              #15
                              Ge malarna fodertabletter så att malens näringskrav uppfylls!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...