Plötslig död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Becca
    • July 2010
    • 20

    #31
    Jag vet att många försäljare lurar kunder, men dem förlorar ju kunder om kunderna kommer på dem med att luras. Jag bor i Oskarshamn, finns 2 djuraffären här, Djurkompaniet och Djurproffsen, någon "ren" fisk affär tror jag inte det finns här omkring. Vet att det har funnits nere i Kalmar, men det är 7 mil dit och det blir en lång resa för fiskarna i denna värme, då dör de av den anledningen.

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #32
      Jag kör 6 mil till Kristianstad, även om det finns djuraffärer här i Karlshamn.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • Becca
        • July 2010
        • 20

        #33
        Blir det inte för varmt för fisken att ligga i bilen så länge?

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #34
          Äsch! Sju mil går ju på 40 min/en timme. Be dem slå in firrarna i ett par lager tidningspapper och lägg dem där det är som svalast i bilen.. om ni inte har AC, då finns ingen anledning till oro så länge du inte placerar påsen mitt i solgasset. ^^
          Eventuellt kan du haka på det där goda rådet med kylbag/kylbox om du ändå är orolig.
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Avendesora
            • October 2004
            • 179

            #35
            Om jag vore du skulle jag köra till guldfisken i Kalmar, de är trevliga och kan en hel del om fiskar och akvarium.
            /Cattis

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #36
              Finns hundra trådar minst om okunnigheten hos de flesta zoohandlare. De går för det mesta inte att lita på.
              Vad fick du betala för Ektozonen och vad kostar vanligt salt i affären? Klart hon vill sälja.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Becca
                • July 2010
                • 20

                #37
                Jag gjorde iordning akvariet igår igen, tvättade av allt med varmt vatten och fyllde på nytt kallt vatten, hällde i aqua safe och ektozon och har låtit pumpen/filtret och doppvärmaren vara igång. Men jag tycker vattnet är grumligt, vad kan det vara då?

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #38
                  Om det är som en mjölkaktig grumling så kan det helt enkelt vara syre som bildar små bubblor. Brukar försvinna på en dag eller två.
                  Är det en smutsig grumling så är det oftast just smuts.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Becca
                    • July 2010
                    • 20

                    #39
                    Det är inte smutsgrumligt. Från vissa vinklar så ser det lite blå aktigt ut så jag funderar på om det är aqua safen som gör att det blir så. Sen själva baksidan på akvariet är en spegel så jag vet inte om den kan förstärka på nåt sätt.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #40
                      Aqua safe blåfärgar vattnet, det är helt normalt så pytsa du i en fisk eller två.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Becca
                        • July 2010
                        • 20

                        #41
                        Ok, tack för det! Då ska vi åka och hämta en fisk eller 2 senare

                        Kommentar

                        • Becca
                          • July 2010
                          • 20

                          #42
                          Hmm nu vet jag inte vad som hände, skrev ju men det kom inte med...

                          Tack för svaret! Ska åka och hämta en fisk eller två senare

                          Kommentar

                          • Becca
                            • July 2010
                            • 20

                            #43
                            Nu har jag pytsat i 3 guppysar och än så länge så trivs dem och ser ut att må bra

                            Nu till ett annat problem när jag ändå är i farten, passar inte riktigt in i denna kategori men det skiter jag i Vad jag har fattat det som och läst nånstans (kommer inte ihåg var och när) så är det inte fiskarna som behöver lyse, utan det är mest växterna, eller är jag ute och cyklar? Till mitt akvarium så hade jag en vanlig sladd med en behåller som satt i locket där man skruvade dit en vanlig glödlampa, men nu är den väck. Försökte lysa upp det med en bordslampa brevid, men det gick inget bra och sen frågade jag om dem har nåt sånt i reserv man kan köpa, men det har dem ju inte. Däremot så har dem ett akvarium som är lite större för ett bra pris med lampa och andra tillbehör så överlever fiskarna helgen så funderar jag på att byta ut akvariumet helt och hållet, trist när man har köpt ny pump och doppvärmare till detta, men jag vill ju kunna köpa lite växter och lite mer fisk och ha det lite mysigt där i. Men jag funderar på vattnet. Ska man fylla det nya med helt nytt vatten eller ska man blanda nytt och gammalt? Eller finns det nåt annat bra sätt man kan lysa upp akvariumet på? Än så länge finns det inga växter i utan det tänkte jag ta när jag ser att fisken mår bra och överlever.

                            Kommentar

                            • Mumin
                              • October 2007
                              • 3837

                              #44
                              Fiskarna behöver inte ljus utan det är växterna. Be affären beställa hem em ramp eller kolla hellre runt på nätet. Det är rent skitsnack att de inte kan fixa en ramp till ditt akvarium. De vill helt enkelt försöka pracka på dig så mycket som möjligt!
                              glödlampor ger inte särskilt bra ljus för växterna utan de behöver lysrörsljus. Det finns iof energisparlampor som kan passa, kolla efter trådar om det.

                              Skit inte för mycket i var dina frågor ställs för blandar du för mycket hej vilt så blir tråden stängd!
                              För mycket är inte nog!
                              Jag VILL ha en Elefantofon!!

                              Kommentar

                              • askungen
                                • June 2010
                                • 107

                                #45
                                ´Du kan beställa en ramp till det akvariet du har nu, om du hellre vill ha det kvar, bara mäta längden och sen gå in o googla på lysrörsramper, e o jobbar och kommer inte direkt på nån adress till hemsida där du kan beställa, sorry, men det var så ja gjorde, köpte ett 112 l med värdelös lysrörsramp,, så ja beställde en ny svart med dubbla lysrör och det blev jättefint, ok ja fick ju såklart köpa nya rör oxå med det var det värt. Håller med Mumin, affären vill bara tjäna pengar på dig.
                                Anki
                                220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                                60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...