Plötslig död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Becca
    • July 2010
    • 20

    Plötslig död

    Jag köpte neontetror, guppy och en mal igår och alla har dött. Dem flesta dog redan efter några timmar, är det någon som vet vad anledningen kan vara? Jag hade fiskar för några år sedan och min mamma med sambo har haft fiskar i omgångar under årens lopp, men ingen av oss har varit med om nåt liknande. Kan det vara nåt fel på vattnet så man behöver tillsätta nåt extra för att stabilisera ph-värdena och allt vad det kan vara? Vore väldigt tacksam för svar då fiskarna var en present till min son..
  • uncleban
    • March 2008
    • 69

    #2
    Om akvariet är helt nystartat så beror det förmodligen på nitrit eller dålig syresättning. Finns info om detta ifall du tittar på avdelningen "Mitt första akvarium"

    Kommentar

    • Becca
      • July 2010
      • 20

      #3
      Jag läste avdelningen om "mitt första akvarium" men jag kanske är lite trög men jag förstod inte riktigt vad man kan göra åt dålig syrsesättning? Nitrit finns det säkert pulver eller nåt annat man kan tillsätta för att få det bra, men pumpen rensar bara vattnet och syresätter inte något?

      Kommentar

      • Grothras
        • July 2009
        • 401

        #4
        Pumpen syresätter vattnet om den gör så att du får ytrörelse på vattnet, lite småvågor och så är alltid bra. Är ditt akvarium helt nytt? Hur stort är det? Vad har ni för sand, pump och växter och liknande?

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Om du inte har haft fiskar i det innan du släppte ner de du köpte igår, så finns ingen nitrit i vattnet som kan ha dödat dem. Nitriten kommer när fiskarna har bajsat och innan bakterierna i filtret vuxit till så att de kan bryta ner bajset. Det kommer alltså efter en tid och inte direkt vid första fiskköpet. Det är därför också viktigt att mata sparsamt i början så bakterierna får en chans att växa till, liksom att inte köpa alla fiskar på en gång. Man börjar med två-tre stycken och fyller sedan på vartefter med flera veckors mellanrum.

          Nitrit kan för övrigt inte botas med "pulver" utan med filter och vattenbyten.

          Många kallar filtret lite slarvigt för pump, men det är skillnad på luftpump som man har utanför akvariet och ett filter som har någon typ av filtermassa i sig. Det är i filtermassan som bakterierna sitter och när vattnet passerar igenom bryter de ner nitriten. Om man riktar utblåset från filtret mot vattenytan så att den rör sig så syresätter det vattnet. Att ha en pump utanför, men slang och syresten i vattnet ger ingen syrsättning i vattnet att tala om, det kan man möjligen ha som dekoration.

          Hur tog du hem fiskarna? Fick de ligga i bilen så att vattnet blev varmt? Hällde ni ner dem eller vande ni dem sakta? Gå tillbaks till affären och reklamera fiskarna.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Ett klassiskt nybörjarfel är att man släpper i fiskarna i karet när vattnet bara har stått några timmar. Man ska i regel vänta några dagar eller en vecka så att akvarier blir lite inkört.

            Men som Mumin säger, så ska påsen ligga ett tag i akvariet med fiskarna i innan dom släpps i, och under tiden släpper man in lite vatten i påsen från akvariet, då vänjer sig fiskarna sig till just ditt akvarievatten lite bättre än om du bara häver i dom på en gång.

            Kommentar

            • Becca
              • July 2010
              • 20

              #7
              Akvariumet är inte nytt, jag hade fiskar i det för några år sedan, men det har stått i ett förråd några år. Jag fyllde på vatten, satte i pumpen o doppvärmaren i måndags, och släppte ner fiskarna i tisdags. Dem fick ligga i påsen ett tag innan dem fick plumsa ner.
              Fiskarna fick åka bil från djuraffären och hem och den resan tar max 10 minuter.
              Pumpen/filtret som vi har sitter inne i akvariumet, akvariumet är ca 60 liter.
              Jag har som sagt haft fiskar förut, men jag har aldrig varit med om nåt liknande, ingen annan jag känner heller.

              Kommentar

              • Cyruz10
                • February 2010
                • 235

                #8
                Om karet har stått tomt i ett förråd i några så är det väl ändå en ny uppstart? Förstår du väl själv att det är totalt irrelevant om själva akvariet är gammalt eller nytt, det är ju vattnet och filtermassan man syftar på...

                Det finns en jättebra mall som du kan fylla i för att ge folk den info som krävs för att ens kunna börja ge dig vettiga råd.

                Att reklamera fiskarna är det dummaste jag hört på länge. Med 99,99% sannolikhet så är fiskdöden orsakad av något Becca gjort fel. Om butikens alla egna fiskar har dött på samma sätt ligger felet hos dom. Om bara hennes fiskar har dött ligger felet hos henne.

                En plötslig fiskdöd i ett nytt kar kan troligtvis inte bero på något annat än att det har funnits för fiskarna giftiga ämnen. Har du tvättat rent karet med något medel? Har du gjort om silikonet? Har du köpt ny filtermassa eller använder du samma som stått i flera år? Förvarar du saker i förrådet som kan avdunsta gifter? Har du haft tvålrester på händerna när du gjorde iordning karet? Har du en termometer så att du kan se att doppvärmaren fungerar?

                Finns tusentals möjligheter men med största sannolikhet har något giftigt kommit in i karet. Tänk igenom om det finns en möjlighet att något sådant kommit in i vattnet/karet.

                Kommentar

                • askungen
                  • June 2010
                  • 107

                  #9
                  Tvättade du akvariet, pumpen,doppvärmaren, sand/gruset ordentligt innan (obs bara med vatten, inge tvål el diskmedel)? Hade du i vattenberedningsmedel och bakteriekultur? Bytte du filterpatronen el vad du nu har som sitter i filtret, alltså köpte nytt sådant innan du installera detta i akvariet? Om du inte gjorde detta så förstår ja att fiskarna dog.
                  Anki
                  220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                  60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Jag hade reklamerat fiskarna, kan ju vara en sådan där affär med mycket "fiskproblem", t.ex om djurhandlaren slarvat med vattenbyte så kan även rent vatten vara dödligt.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Becca
                      • July 2010
                      • 20

                      #11
                      Jag tvättade ur akvariumet och sanden med enbart varmt vatten ordentligt, har aldrig haft några kemikalier i det. Pumpen/filtret och doppvärmaren är helt nytt, skulle aldrig använda nåt sånt som har stått i flera år. Jag har haft fiskar förr och aldrig haft detta problem förut, har aldrig använt något annat än rent vatten och filter och då har fiskarna levt länge. Det är ca 25 grader i vattnet. Våran hyresvärd bytte rören för en månad sen, har funderat på om det har kommit in nåt skit genom dem, men jag har gjort på exakt samma sätt denna gången som jag har gjort alla andra gånger jag har skaffat fisk, och detta är första gången dem dör.

                      Kommentar

                      • askungen
                        • June 2010
                        • 107

                        #12
                        Förlåt om du tog illa upp, det var inte meningen, men när ja läste dina inlägg lät det som "ja plocka upp akvariet från förrådet, hällde i vatten, stoppa ner tillbehören och sen dagen efter kasta i massa fiskar". Men det där med byte av rören lät oroväckande, känns som det kommit nåt skit med där. Mitt tips om vattenberedningsmedel och bakeriekultur kvarstår dock. Vet du, ja skulle blivit skitförbannad, gjort om allt men då tillsatt dem medel du bör ha i som ja tipsa om, sen skulle ja låta akvariet stå i, säg 4-5 dar, sen hade ja köpt säg 3 st fiskar och avvaktat minst 1 v. Lever alla då skulle ja försiktigt utöka men bara med ett par åt gången. Dör dem däremot, ja då vete fasen, du kan ju köpa dropptest och kolla värden i kranvattnet, det kan ju vara så att du har annorlunda värden som måste stabiliseras innan du kan ha fiskar i. Men ja tror att du ska fråga vidare här på zoopet finns jättemånga som e jätteduktiga på det här,själv e ja absout inget proffs. Och så hoppas ja verkligen det ordnar sig för er så din son kan njuta av sina fiskar. lycka till.
                        Anki
                        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Hmm, nya rör brukar betyda koppar i vattnet, använd något vattenberedningsmedel som tar väck koppar.
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • Becca
                            • July 2010
                            • 20

                            #14
                            Som sagt, så har jag aldrig använt nåt stabiliseringsmedel och allt vad det heter andra gånger jag har haft fiskar och dem gångerna har det aldrig varit några problem. Men jag ska ta ett vattenprov imorgon och ta med till djuraffären och se om dem kan testa det där så jag vet vad jag behöver tillsätta, sen blir det bara ett par fiskar till att börja med och utöka efter hand. Det här är det konstigaste jag har varit med om nångång

                            Kommentar

                            • askungen
                              • June 2010
                              • 107

                              #15
                              Du får gärna uppdatera och berätta hur det går, alltid lär man sig nåt nytt.
                              Anki
                              220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                              60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...