Sjuka slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Sjuka slöjstjärtar

    Jag skrev nyss en väldigt lång redogörelse i detta ämne, men det försvann. Surt.

    I alla fall, jag har två sjuka slöjstjärtar och jag vet inte vad som är fel. Jag ska nu berätta hela historien om vårt akvarium så att ni vet allt och förhoppningsvis kan komma på något tips för vad det kan vara.

    Vi köpte ett 43 liters akvarium för ca 3 månader sedan. Till en början hade vi i stenar, snäckor och växter (snabbväxande med massa "taggar" utåt, vet inte vad den heter, men relativt vanlig växt om jag förstått det hela rätt, samt en java-liknande buske) och hade pumpen igång i nästan 3 veckor. De första fiskarna vi köpte var 2 slöjstjärtar, 2 metallpansarmalar och 5 zebrafiskar. Efter någon vecka fick vi ytterligare 3 slöjstjärtar. De kom från ett akvarium där andra fiskar hade tuggat på deras fenor så vi fick även med myxazin för att hälla i vattnet. Fenorna blev bättre och vi slutade droppa i medicin.

    Allt var frid och fröjd i kanske 2-3 veckor. Då började samtliga fem slöjor ligga vid ytan och snappa luft. Jag läste mig till att det troligtvis var nitritförgiftning och behandlade mot detta genom att byta vatten. Bytte vatten ofta och köpte stickprover och medel för att ha i. Hade efter ett tag fått bukt med nitraten och numera är värdena normala (var idag inne i djuraffären och testade vattnet med dropptest då vissa ju menar att stickor inte är tillförlitliga. Även dessa visade på normalt ph och nitrat).

    En av de två fiskarna vi hade från början började för tre veckor sedan bli hängig. Han låg mest under en sten. Kom ändå upp för att äta när det var matdags. Den sista dagen innan han dog låg han dock upp vid ytan på sidan, vilket får mig att tänka på att det kanske var något fel på simblåsan?

    Återigen var allt frid fram tills förra fredagen, tror jag det var. Ytterligare en av slöjorna (en av de nya den här gången) verkade hängig. Han låg mest under en sten. Vi åkte dessvärre bort sen från sön-ons. I onsdagskväll när vi kom hem var den hängiga fisken död och jag tror att han hade varit så ett tag då han var slemmig och ögonen vita. Även en av malarna låg död vid botten. Den var bara blekare än vanligt och pga detta gissar jag att han inte varit död så länge.

    Sen dess har två till slöjor varit hängiga. De har mest legat under en sten. Nu är de ute i akvariet, den ena ligger vid ytan och den andra på botten, men inte skyddat som när han ligger under t.ex. en sten. Den som ligger vid ytan låg tidigare bakom en sten och då såg han ut att ligga lite snett, men ändå inte helt på sidan. Nu när han är vid ytan ligger han rakt, men fenorna hänger på honom och han ligger mest stilla, men emellanåt simmar han snabbt framåt. Snabbare än vad som är normalt för de slöjor jag har sett. Jag ser akvariet härifrån där jag sitter och ser att han gör så emellanåt. Jag har inte sett honom göra så någonsin tidigare. Den andra fisken har konstigt färgade märken i pannan. De är liksom brun/grön/svarta och är större idag än det var igår.

    De andra fiskarna (1 slöja, 5 zebror och 1 mal) verkar må hur bra som helst. Malen är dock framme vid den grönfärgade slöjan emellanåt och ser ut som om han vill äta på den O.o


    De konstiga märkena fisken har


    Jag har försökt delge så mycket som möjligt som jag kan komma på och har utgått från mallen som fanns. Är det någon som vet vad det kan vara och vad jag ska göra? Vill gärna ha friska fiskar och slippa att fler dör, även om det kanske är försent att rädda de som är sjuka nu
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Alla de där fiskarna i 43l? Bara de där fem slöstjärtarna skulle börjat belasta mitt 180l fullt. Prio ett borde enligt mig vara att hitta nya hem till ett par av fiskarna då det bäddar för det ena och det andra i och med belastningen.


    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Vad ska man ha för fiskar i ett 43 liters då? I de böcker jag har läst verkar vi inte ha för mycket fiskar. Förresten så är det numera bara två slöjstjärtar då den tredje dog för ca 10 min sedan

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Du har skrivit en helt snurrig liten novell istället för att fokusera på det som är viktigt, klicka här, här och här och gör om och gör rätt!
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Hepzheba
          • June 2010
          • 104

          #5
          Jag tänkte att jag hade skrivit allt som var viktigt då jag utgick från mallen, men tydligen så var det fel. Istället för att påpeka allt jag gör fel, vore det inte lättare att säga vad jag kan göra för att göra rätt? Förutom köpa ett nytt akvarium alltså. Sälja/ge bort fiskarna? Jovisst, det kan jag ju göra, men vem vill ha en sjuk fisk? Skulle du ta emot den? Nej, jag tror inte det, alltså måste fisken bli frisk för att den ska kunnas ge bort. Jag vet att jag har gjort fel från början, jag har förstått det efter att ha läst här i forumet, men det jag vill ha hjälp med är den sjuka fisken. Men det är tydligen viktigare att påpeka att jag borde ha gjort rätt från början. Är det så svårt att bara försöka hjälpa mig istället? Säg att du inte vet vad det kan vara istället, om du nu inte vet, vilket du inte verkar göra då jag inte fått ett enda gott råd som hjälper mig nu.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Problemet är väl att även om du medicinerar bort symptomen kommer dålig biologisk balans och vattenkvalitet slå tillbaka lika snabbt igen. Mediciner kan försvaga fisken på lång sikt då det till en viss mån är stressande med behandlingar och dessutom så rubbar dessa även i de flesta fall floran i akvariet.

            Därför kommer de flesta inte ens vilja hjälpa till innan själva orsakerna fixade då det inte kommer hjälpa fisken på lång sikt utan bara förlänga lidandet. Visst kan man lyckas med den fisklasten men fiskarnas immunförsvar lär stressas ner i botten och till följd av det åker de på det ena och det andra.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Hepzheba
              • June 2010
              • 104

              #7
              Hur många/vilka fiskar kan jag ha i det akvariet jag har nu då? Alternativt hur stort akvarium behöver fiskarna?

              Det är så svårt, vart jag än läser och vem jag än frågar så får man olika svar. I djuraffären sa de inget om att karet skulle vara för litet för den mängden fiskar/arterna. Det är sånt jag har läst mig till i efterhand då de jag pratat med tidigare om akvarier sa att det inte alls var särskilt svårt. Det är verkligen inte lätt att vara nybörjare i fiskvärlden. Det får mig nästa att önska att sälja hela skiten

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8

                Ställ in 0-40cm så får du mest upp fiskar som passar i 43l. Dock så behöver du guldmedlemskap för de flesta. Några jag kan rekommendera är Dina zebror, kampfiskar, någon slags rasbora och dyl. Det finns hur många som helst som går i ett sådant kar men man ska passa sig för att belasta för mycket då ett så litet kar lätt hamnar i obalans och blir instabilt.

                Så slöjan bör tas bort och sättas i ett annat kar som når upp till det som står i artbeskrivningen, ges bort eller avlivas. Zebrorna passar bra i det karet och har du tillräckligt med skydd åt yngel och rom kan du få yngel ganska lätt! Pansarmalen "går" i karet men de vill helst vara fler och karet är i underkant, men den kan som sagt vara kvar.

                Det viktiga med ett så litet kar (även i större) är en bra regelbunden skötsel. Blanda dock inte ihop det med att tvätta filter varje dag eller städa rent allt hela tiden då det snarare förstör balansen. Läs i länkarna du fick av Gaffel så går det bra.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Hepzheba
                  • June 2010
                  • 104

                  #9
                  Tack! Det är bra att få konkreta saker för hur man ska göra. Vi har pratat om att köpa en eller två malar till, men det kanske är en dum idé då?

                  Såhär i efterhand inser jag att vi borde ha köpt ett större kar från början. :/

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hepzheba
                    Tack! Det är bra att få konkreta saker för hur man ska göra. Vi har pratat om att köpa en eller två malar till, men det kanske är en dum idé då?

                    Såhär i efterhand inser jag att vi borde ha köpt ett större kar från början. :/
                    Malarna skulle nog tycka om att vara en 5+ men kanske inte karet. kör ni bara på zebrorna och två-tre pansarmalar kan det fungera även om de nog skulle komma bättre till sin rätt i ett större kar. Annars satsar ni på att leta upp ett 100+ liter på blocket eller här och flyttar över slöjan och malen. Låt de sedan gå själva (någon/några metallpansarmal till fungerar dock bra) som inkörsfiskar i en månad medans akvariet stabiliseras, medans zebrorna går kvar i 43l.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Hepzheba
                      • June 2010
                      • 104

                      #11
                      Nu har vi bara en slöja kvar och den ser fortfarande ut att må bra. Ursäkta om jag är dum och blond nu, men menar ni alltså att anledningen till att de andra dog var att vi hade för litet akvarium till dem? För det jag förstod från vår akvariebok så skulle de må bra bara värdena var bra, vilket de ju var O.o

                      Kommentar

                      • Cyruz10
                        • February 2010
                        • 235

                        #12
                        Det kanske viktigaste för att fiskarna ska må bra är att vattnet håller en hög kvalitet. Men det finns även andra faktorer som påverkar. Har dom för liten yta och för många andra fiskar runt omkring sig kan dom bli stressade, vilket det även leder till ett nedsatt immunförsvar och högre risk för att drabbas av sjukdom.

                        I ditt fall kan det lika gärna vara så att dom 3 slöjstjärtar som du fick kan ha dragit med sig något till ditt kar. Om andra fiskar hade tuggat på deras fenor kan man utgå ifrån att deras immunförsvar var nedsatt dels av stress och dels av den faktiska skadan. La du märke till vilka slöjstjärtar som visade symptom, och dog, först? Var det dom du fick från det andra karet?

                        Kommentar

                        • Hepzheba
                          • June 2010
                          • 104

                          #13
                          Okej, tack för en förklaring som jag förstod

                          Den som dog först var en av dem vi hade från början. Han var hängig först i säkert två-tre dagar och sista dagen innan han dog låg han på sidan uppe vid ytan, vilket fick mig att tro att det var något med simblåsan. Den andra som dog (som var en av de nya och den som hade blivit mest tuggad på) vet jag bara var hängig, vet inte om han också låg vid ytan på sidan innan han dog. De två sista (de som dog igår och som också var nya) var dock bara hängiga innan de dog.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...