Hur avliva ni en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #46
    Johan 0201: Såg synen av en naken kille som står böjd över en fisk och slår ihjäl den. Min fantastiska kopplingsförmåga av låg men ändå kvalitét. Nacken var utan c och blir då ett annat ord....
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #47
      Ursprungligen postat av karrokaja
      hur avlivar man en 60cm gibbiceps??
      Ett järnrör i bakhuvudet och sen strupskärning alternativt förstöra hjärnan med en spik. Kanske inte så estetiskt tilltalande men snabbt och utan lidande för fisken.

      Metoden lär fungera för det som normalt finns i våra akvarier. Skulle sen nån sitta på en tremeters haj eller nåt i den stilen så kanske man får hitta på nåt annat, bultpistol kanske.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #48
        Ursprungligen postat av hult87
        hugga av huvudet med yxa?
        I vetskap om att hjärnan kan vara igång i 35 minuter? Det finns fler undersökningar, hos reptiler har man sett reaktioner typ blinkningar på olika stimuli i upp till 20 minuter efter halshuggning. Hjärnan hos växelvarma djur fungerar helt enkelt såpass länge utan blodtillförsel att det att bara kapa av huvudet måste fördömas som en alldeles för plågsam metod. För de djur som det finns specifika regler för är också halshuggning i princip förbjudet.

        Det man kanske kan fundera över är varför halshuggning skall vara en helt olämplig metod medan det skall vara ok att knäcka nacken, det handlar ju delvis om samma sak. Det man klart kan konstatera är att när det gäller halshuggning så vet vi att det är helt olämpligt. Motsvarande undersökningar på knäckt nacke har jag inte sett till men man kan ju tänka sig att skadorna blir av en annan typ när ryggmärgen slits av än när den skärs av. Troligen blir effekten därmed annorlunda. I vilket fall som helst så kan inte det att man kan sätta vissa frågetecken för en metod vara nån ursäkt för att använda en annan som är dokumenterat plågsam.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #49
          Ursprungligen postat av karrokaja
          hur avlivar man en 60cm gibbiceps??
          Man tar på sig brynjehandskar och klubbar huvudet med baksidan av yxan innan man växlar och hugger huvudet av monstret, mina är bara drygt 30 och jag hoppas att jag aldrig hamnar i den sitsen..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #50
            Ursprungligen postat av Bygert
            Ett järnrör i bakhuvudet och sen strupskärning alternativt förstöra hjärnan med en spik. Kanske inte så estetiskt tilltalande men snabbt och utan lidande för fisken.

            Metoden lär fungera för det som normalt finns i våra akvarier. Skulle sen nån sitta på en tremeters haj eller nåt i den stilen så kanske man får hitta på nåt annat, bultpistol kanske.
            men om man missar hjärnan blir det inte roligt

            Kommentar

            • Ia Lindgren
              • February 2010
              • 37

              #51
              Ursprungligen postat av Bygert
              Hur svårt det är att ha ihjäl en fisk? Uppenbarligen väldigt svårt eftersom metoder som bör fördömas som rent djurplågeri rekommenderas här.

              När det gäller att låta en fisk dö utan vatten så är det självklart helt oacceptabelt, det tar alldeles för lång tid.

              Och när det gäller att skära av huvudet, Vi tar det igen. Den här undersökningen då:

              Verheijen FJ, Flight WFG (1995) Commercial slaughter
              of eel: experimental tests show methods are
              unacceptable. Ecology of Freshwater Fish
              (submitted)

              Man fann alltså att avhuggna huvuden hade hjärnan igång i upp till 35 minuter.

              35 minuter.

              Försök inte påstå att den metoden är i närheten av att vara acceptabel när man sett såna forskningsresultat.
              Det här var ju inte så kul att läsa...har nämligen alltid använt mig av metoden att snabbt klippa av huvudet på mindre fiskar, o på större fiskar har jag tagit till "halshuggnings-metoden" med kniv.

              Vilken metod ska man ta till nu då?? Utan att få dåligt samvete

              Ia

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #52
                Ursprungligen postat av Auratusen
                men om man missar hjärnan blir det inte roligt
                Det är ju sant och hjärnan hos en fisk är rätt liten och det är inte självklart att man hamnar rätt om man gissar. Använder man spik eller bultpistol så är det ju därför klart att rekommendera att stämma av fiskanatomi först.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #53
                  Ursprungligen postat av Ia Lindgren
                  Det här var ju inte så kul att läsa...har nämligen alltid använt mig av metoden att snabbt klippa av huvudet på mindre fiskar, o på större fiskar har jag tagit till "halshuggnings-metoden" med kniv.

                  Vilken metod ska man ta till nu då?? Utan att få dåligt samvete

                  Ia
                  Det händer ju att det man trott vara bra visar sig vara barbariskt... och tyvärr kommer det säkert att dyka upp mer sånt. Även jag har en del på mitt samvete som jag utifrån det jag vet nu hellre skulle ha ogjort. Kul är det ju inte med sånt men det är nog inte så mycket mer att göra åt saken än att framåt hantera såna här saker på bästa sätt utifrån det vi vet nu. Att man gjort fel därför att varken man själv eller nån annan visste bättre hör knappast till de värre synderna.

                  Och som sagt tidigare, det som nu känns rimligt att rekommendera är att bryta nacken på fisken, att slå den i bakhuvudet med lämpligt hårt föremål och därefter säkerställa döden med t ex strupskärning eller, om man inte känner att man går i land med de två metoderna, så får man vända sig till veterinär som har tillgång till lämpliga kemikalier för avlivning.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Johan0201
                    • June 2007
                    • 708

                    #54
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Johan 0201: Såg synen av en naken kille som står böjd över en fisk och slår ihjäl den. Min fantastiska kopplingsförmåga av låg men ändå kvalitét. Nacken var utan c och blir då ett annat ord....
                    Aahhh! Och jag som brukar vara så noga med stavningen
                    1* 540 liter med SA/CA ciklider
                    9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                    www.tvspel.ifokus.se

                    Kommentar

                    • water drop
                      • April 2010
                      • 243

                      #55
                      det är ju rätt plågsamt för fisken om man bara tar upp den ur akvariet och väntar och ser på medans den dör, eller hur? kvävs den då... eller är det ungefär som när vi människor drunknar kanske....

                      Kommentar

                      • Hallon82
                        • February 2010
                        • 25

                        #56
                        Bryta nacken är väl det bästa oavsett storlek? (Dock lite svårare ju större de är)
                        Snabbt och effektivt...

                        en kompis till mig hade en 30-35cm stor påfågel som hon inte vågade döda med händer/kniv/yxa ja you name it...
                        Slutade med att hon lyckades fiska upp påfågeln med en handduk på något vänster för att sedan låta stackarn ligga där... DET är tasigt... att kväva fisken

                        Klarar man inte av att ta död på så stora fiskar (På rätt sätt) ska man heller inte ha såna... tycker jag

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #57
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • mrt
                            • December 2008
                            • 71

                            #58
                            Ursprungligen postat av water drop
                            om man ska välja mellan att låta fisken ha sjukdomen och dö i akvariet eller att ta upp den och låta den ligga, vilket är minst hemskast?
                            Om man skall köra mot rött ljus skall man köra över barnvagnen eller mamman då?

                            Dum jämförelse men varför välja mellan två dåliga saker när man kan välja något bättre...

                            Kommentar

                            • slemma
                              • June 2009
                              • 50

                              #59
                              Läste att man tar en skål med vatten coch lägger fisken i den och in i frysen. Fisken går då ner idvala av kyla och sen somnar den in.

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                #60
                                Ursprungligen postat av slemma
                                Läste att man tar en skål med vatten coch lägger fisken i den och in i frysen. Fisken går då ner idvala av kyla och sen somnar den in.
                                Det kanske funkar på fiskar som går i dvala vanligtvis... men tropiska fiskar går inte i dvala...så dom huttrar tills dom dör, detta är nog ett ganska plågsamt sätt.
                                Och även för fiskar som går i dvala...denna temperaturkylning sker inte på några timmar utan på några månader, så dom har LÅNG tid på sej att äta sej feta och att stänga ner vissa system, för att slutligen stänga ner i princip helt. men som sagt, några månader, inte timmar.

                                Sen förstår jag inte riktigt varför folk whinar så mkt om att döda fisk. Döda den bara, krossa den hugg/klipp av huvudet
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...