Hur avliva ni en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeanne
    • April 2010
    • 94

    Hur avliva ni en fisk?

    Ja det är min stora fråga, om en fisk är sjuk och man ska ta bort den hur gör ni? Vilket sätt är snabbast och bäst att avliva en fisk?
    Jag har svårt för att döda ett djur.. :-( Men om man måste så..
    Pälsdjurallergiker
  • LLL
    • July 2009
    • 328

    #2
    Jag lägger den i en påse och dänger den så hårt jag kan i betonggolvet. inte helt roligt men det känns som att det går ganska snabbt iallafall..

    Kommentar

    • Jeanne
      • April 2010
      • 94

      #3
      Ursprungligen postat av LLL
      Jag lägger den i en påse och dänger den så hårt jag kan i betonggolvet. inte helt roligt men det känns som att det går ganska snabbt iallafall..
      Tack för svaret!
      Det låter hemskt, men det är nog ett väldigt bra sätt.
      Pälsdjurallergiker

      Kommentar

      • Estetfjortiz
        • March 2009
        • 365

        #4
        Jordbruksverket säger så här:

        "Om du måste avliva fisk akut så måste du välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret, eller snabbt leder till bedövning som varar tills djuret dör och som alltid följs av en metod som leder till döden, eller som leder till död hos fisk som är bedövad eller sövd.Fisken måste bedövas innan strupskärning. Efter avlivningen måste du eller den som utfört avlivningen kontrollera att fisken är död. Kontroll av att fisk är död kan göras genom konstaterande av att de rytmiska gälrörelserna omedelbart och permanent har upphört, eller genom att ögonrörelserna när fisken vickas från sida till sida omedelbart och permanent har upphört."

        Du får inte spola ner fisken i toaletten, koka den etc.
        Senast redigerad av Estetfjortiz; 09 April 2010, 17:48.
        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Enstaka blir nog slam-dunk så att säga...
          Flera nejlikolja:::
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            jag avlivar fisk genom att värma på vatten från kranen rejält (det varmaste), fångar uppfisken och spolar vatten på gälarna.

            sedan spolar jag ner den i toaletten (jag är då 100% säker på att den är död)

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Jag har inte behövt det än (peppar peppar!) men jag skulle antingen ta påse och dänga eller mest troligt bryta nacken på dem alternativt klubba med en benklubba. Både bryta nacken eller benklubban går på nolltid.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Ursprungligen postat av Auratusen
                jag avlivar fisk genom att värma på vatten från kranen rejält (det varmaste), fångar uppfisken och spolar vatten på gälarna.

                sedan spolar jag ner den i toaletten (jag är då 100% säker på att den är död)
                Ledsen att behöva säga det men då är du inte rätt navlad, yngel och småräkor kan man taga av daga med nejlikeolja(finns inte på apotek men däremot på de flesta hälsokostaffärer för runt 50 lappen, småfisk klipper eller avskiljer man huvudet på direkt medans medel och stora fiskar klubbas innan huvudet avskiljs.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Auratusen
                  jag avlivar fisk genom att värma på vatten från kranen rejält (det varmaste), fångar uppfisken och spolar vatten på gälarna.

                  sedan spolar jag ner den i toaletten (jag är då 100% säker på att den är död)
                  Det låter inte direkt snabbt eller vänligt måste jag säga, fast du kanske har kokande varmt vatten ifrån kranen (dvs runt 100C).

                  Själv så tar jag och gör som vissa andra, lägger i en påse och snabba och hårda slag emot golvet, beror ju visserligen på storleken men det är ju mest små fisk jag har i mitt akvarium.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Ledsen att behöva säga det men då är du inte rätt navlad, yngel och småräkor kan man taga av daga med nejlikeolja(finns inte på apotek men däremot på de flesta hälsokostaffärer för runt 50 lappen, småfisk klipper eller avskiljer man huvudet på direkt medans medel och stora fiskar klubbas innan huvudet avskiljs.
                    Tummen i nacken och pek-/långfinger under gälarna fungerar på de flesta fiskar.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Det tror du bara tills den dagen du står där som en flöjt och försöker greppa om en fullvuxen oscar eller chiklasoma..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Det tror du bara tills den dagen du står där som en flöjt och försöker greppa om en fullvuxen oscar eller chiklasoma..
                        "De flesta" var en nyckelfras i mitt svar.
                        De flesta går att bryta nacken av och den enda fisksorten jag inte tagit död på det sättet när jag fiskat är de seglivade jäkla gäddorna. Så självklart går det inte på alla men på de som det går på är det väldans effektivt.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Yollis
                          • February 2010
                          • 479

                          #13
                          Nån skrev att trycket i avloppsledningen är dödande för småfisk?
                          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                          "Happy Wife - Happy Life"

                          Kommentar

                          • mrt
                            • December 2008
                            • 71

                            #14
                            Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                            Jordbruksverket säger så här:

                            "Om du måste avliva fisk akut så måste du välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret, eller snabbt leder till bedövning som varar tills djuret dör och som alltid följs av en metod som leder till döden, eller som leder till död hos fisk som är bedövad eller sövd.Fisken måste bedövas innan strupskärning. Efter avlivningen måste du eller den som utfört avlivningen kontrollera att fisken är död. Kontroll av att fisk är död kan göras genom konstaterande av att de rytmiska gälrörelserna omedelbart och permanent har upphört, eller genom att ögonrörelserna när fisken vickas från sida till sida omedelbart och permanent har upphört."

                            Du får inte spola ner fisken i toaletten, koka den etc.
                            Hur gör fiskebåtarna? Jag trodde man tog upp flera ton fisk och lät den sakta och plågsamt kvävas till döds. Skiljer jordbruksverket på fisk i akvarium och fisk i havet?

                            Sorry för OT men jag tycker det är intressant, vi sitter här och funderar på hur vi bäst avlivar våra fiskar men sedan åker vi ner till affären och köper ihjälplågad fisk för flera hundra kr per kilo med gott samvete...

                            Kommentar

                            • Yollis
                              • February 2010
                              • 479

                              #15
                              Jag trodde fiskebåtarna spolade all fisk i toan - nooot men det kanske skulle vara nått...
                              /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                              "Happy Wife - Happy Life"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...