Är det billig fisk bara ta bort och köp ny.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Är det billig fisk bara ta bort och köp ny.

    Tror rätt kategori men lite osäker. Om någon billig fisk blir dålig ta bort och köp ny. Onödigt att lägga ner tid på en sån fisk med kanske medicin dyrare. Jag tycker det känns som det är rätt på något sätt att ge såna en chans iaf. Då kanske man har en liten hum om något att prova om en dyr fisk blir dålig. Lite salt och Protozin fick den på rätt köl sas.
    Några bilder på guppy med olika dagars mellanrum som litet exempel. På ena bilden simmar den alltså lodrätt och inte bilden som är åt fel håll. Sista två bilderna har just fått mat och intelligent som man är skrämmer man fram den för att kunna fota. Det är samma fisk på alla bilderna.
    Bara lite funderande av mig.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av eriahl; 27 November 2009, 12:39.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    #2
    Hej!
    Jag tycker det är bättre att avliva sjuk fisk och köpa nya.

    Provocerande? Ja!

    Miljömässigt belastar medicinerna mycket mer än nya fiskar.

    Medicinering brukar dessutom misslyckas i 9 fall av tio.

    Lite salt i8 vattnet och högre temperatur är alltid bra men misslyckas detta är det oftast kört ändå.

    mvh

    olof
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Avliva, gör ett delvattenbyte med salt och höj temp. Köp sedan fisk igen. Du kan ha haft otur när det gäller just dessa guppysarna. Kanske inte köpa från samma butik??

      Fick gratis guppysar av en tjej och de lever och frodas, så billigt fisk behöver inte betyda dålig fisk.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Såg ju ut som den där blåfenade guppyn hade repat sig helt.
        Själv så har jag ett dyrare dilemma, en av mina äldre zebrapleco är rejält sliten.
        Har en böld på huvudet och nu har han dessutom fått stryk av en annan hane oxå.
        Bölden har den haft ett par månader och jag funderar på om den är cancer och oläklig.
        Ska flytta den till en egen burk i eftermiddag och fundera på dess öde.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Menade inte att billig fisk = dålig kvalitét. Utan billiga arter som kanske hellre tas bort och nya köps istället.
          Är äckligt petig när jag köper fisk faktiskt. Nästan lite som jobbigt när man ska köpa och ser något ev fel på en annan i just det karet. Fråga regeringen som suckande vill ut ur fuktvärmen i såna fall. Inte problem med den här från början förresten. Egen klantighet ärligt talat.
          Senast redigerad av eriahl; 27 November 2009, 12:56.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Extra jobbigt ändå med dyra fiskar som är dåliga av något svårbestämt.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Den såg verkligen ut att ha blivit riktigt pigg! Och jag är nog lite blödig som försöker fixa eländet så länge man inte kan avgöra att det är helt kört....
              Dessutom ligger det absolut någonting i "Då kanske man har en liten hum om något att prova om en dyr fisk blir dålig." som du sade.

              Mig veterligt är de billiga fiskarna ofta lite tåligare och mer väl beprövade än många
              dyra sorter. ^^


              Ouch Drd, otur!
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Intressant läsning, vettig tråd och lyckat resultat!
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Fick för mig att visa hur hon är idag. Full fart och pigg än.
                  Bifogade filer
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det är inte rationellt att köpa medicin för hundratals kronor för att (nästan helt säkert misslyckas med att) rädda en neontetra för tre kronor, eller en guppy för 20.

                    Visst kan man lyckas, finns inget som säger att man inte kan råka få rätt medicin mot rätt sjukdom och i rätt dos vid rätt tid, men oddsen är kraftigt emot.

                    Mycket beror förstås på vad det är för sjukdom. Är det nåt lättidentifierat och lättbehandlat, som vitaprick, då kan det vara lönt att köpa medicin, men är det nåt man inte säkert vet vad det är så kastar man i praktiken bara en massa pengar (och antibiotika) i sjön.

                    Jag hade inte försökt behandla en så sjuk guppy, det hade jag inte. Jag hade tagit ut den direkt så den inte skulle smitta de andra, och avlivat den.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Fick för mig att visa hur hon är idag. Full fart och pigg än.
                      Kul att den repade sig!
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...