Fjärilsciklid - Böld på pannan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jalmar
    • August 2009
    • 3

    Fjärilsciklid - Böld på pannan

    Hej.

    Jag upptäckte nyss att en av mina fjärilsciklider har fått en böld på pannan, gissar att den uppstått inom de närmsta 1-2 dagarna.

    Den är svår att missa eftersom profilen på huvudformen är uppenbart förändrad. Skulle beskriva utseendet som en "oklämd finne" som är vit i mitten. Har inte märkt något förändrat beteende.

    Tog några foton men alla bilder vart värdelösa, länkar till den bästa och tar nya imorrn.

    Image Hosting, Image Upload, Picture Hosting


    Vad skulle det kunna vara? Och vad rekommenderar ni för åtgärd?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    HIH låter det som, alltså hål i huvudet.. finns beskrivet på zoopets sjukdomsarkiv..

    dock har alla mina fjärilar som fått hih dött.. hoppas du har bättre tur
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Jalmar
      • August 2009
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av smurfmats
      HIH låter det som, alltså hål i huvudet.. finns beskrivet på zoopets sjukdomsarkiv..

      dock har alla mina fjärilar som fått hih dött.. hoppas du har bättre tur
      Tack för svaret!

      Har försökt att greppa vad HIH är. Är det korrekt uppfattat att det orsakas av parasiter som förekommer i friska fiskar men som frodas när fisken är försvagad av någon anledning, och att det inte är smittsamt?

      Hur ser överlevnadschanserna ut med/utan metronidazol. Finns det något utöver medicinering som kan hjälpa?

      Bifogar ett par nya bildlänkar, vore skönt om någon kunde konfirmera att det rör sig om HIH. Vart dock inte jättebra bilder denna gång heller :/

      Image Hosting, Image Upload, Picture Hosting

      Image Hosting, Image Upload, Picture Hosting

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Skulle vilja ha någon mer bild men är rätt säker på följande:
        Det där är högst troligen inte HIH utan en virusinfektion:

        Hade det på ett par av mina fjärilar också, kan se mysiga bilder här....:


        Mina den sista som strök med hos mig hade just en böld i pannan och såg precis ut som din gör. Ta ut den omedelbart ur karet den går i, extra viktigt är det att göra det om du har fler fjärilar i karet. Troligen smittar viruset bara till andra fjärilar. Det är för övrigt inte säkert att dina övriga fjärilar blir smittade då viruset inte sprids vidare före bölden sprängs efter ett par veckor. Det är då du inte vill ha fisken i samma kar som de andra.

        Det är för övrigt inte viruset som dödar utan följdsjukdommar som svampinfektioner fisken stryker med av.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          efter de senaste bilderna håller jag med sultanen, är nog inte hih...
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Jalmar
            • August 2009
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Skulle vilja ha någon mer bild men är rätt säker på följande:
            Det där är högst troligen inte HIH utan en virusinfektion:
            http://www.aquarticles.com/articles/...phocystis.html
            Här har ni ett galleri med 10 nya bilder, tycker att denna serien ger en rättvis bild av hur det ser ut. Upptäckte även att ögonen verkar bukta utåt.



            Förstärker bildserien din diagnos?

            Han är fortfarande kvar i karet tillsammans med en fjärilshona, 10st kardinaltetror och en mal av okänt art. Har ingen möjlighet att isolera honom och vill såklart undvika avlivning om det inte är nödvändigt.

            Skulle ni bedöma det säkert att avvakta någon dag utan att riskera hälsan hos dom andra fiskarna? Men finns kanske ingen poäng med att dra ut på det.

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Ja, den bildserien förstärkte den rejält, fisken har ränder/cirklar av små vita prickar runt ögonen, såg inte dem så tydligt på första bilden vilket gjorde mig osäker på om det var det samma som jag råkade ut för.

              Ta ut honom! Ha den i en 10L hink med luftpump eller en fläkt riktad mot ytan, ut ur karet skall den iaf OMGÅENDE! Givetvis finns det risk för hälsan hos övriga fjärilar, dock inte hos de andra fiskarna om det är det viruset jag anar.
              Jag avlivade inte mina då jag försökte få infektionerna att gå ner men det lyckades jag inte med..
              Senast redigerad av Sultanen; 27 November 2009, 11:46.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #8
                Riktigt läskig sjukdom. Synd att inte dina fiskar klarade sig Sultanen. Hur vanlig är denna egentligen? Har inte sett /läst så mycket om den.

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Ursprungligen postat av janson
                  Riktigt läskig sjukdom. Synd att inte dina fiskar klarade sig Sultanen. Hur vanlig är denna egentligen? Har inte sett /läst så mycket om den.
                  Det är sånt som händer, tyvärr strök två ståtliga äldre fjärilshanar med, kunde varit någon utmobbad nyinköpt firre istälet men men

                  Hade inte läst något nämnvärt om den före jag råkade ut för det hela, lyckades luska fram vad det var men inte läst mycket om den på forum osv. som sagt var
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...