fiskar som trillar av pinn med jämna mellanrum :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snippidippi
    • October 2009
    • 81

    fiskar som trillar av pinn med jämna mellanrum :S

    Hej!

    Har ett kar på 130l med 5-6st växter som växer så det knakar och en aquaball som är satt på max gällande luft slangen så det kommer mycket syra i vattnet.
    Kör en 100w kolv med ca 26-28 grader i karet.

    Gör 2st slamsugningar med ca 25-30liters byte i veckan och sedan tillsätter jag rätt mängd "aqualife" vid vaje byte.

    1 mal med svart kropp och röda ögon dog först, sedan en guppy hona för att idag hitta mina 2st praktbotior döda på bottnen.

    har fått sakt att scalarena kan va agressiva och döda dem andra men mina fiskar har inte dött av dem och dem är väldigt små (3-4mån gamla ) och dem är väldigt fredliga och umgås mycket med mina guppys.

    Undrar bara när nästa fisk dör

    ursprung (nybyggt för 2mån sedan) :

    2 scalare
    2 svärdbärare
    6st algätare (små stimfiskar)
    3st malar (2 grå/svarta) och en svart med röda ögon (död)
    5st guppys (1död)
    2st praktbotia (döda)

    skulle gärna haft alla mina fiskar i liv men tydligen så klarar dem inte av mitt kar.

    inredning är engelsk sjösten och 5-6st växter.
    Senast redigerad av snippidippi; 28 October 2009, 17:11.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Din Aquaball, har du filterkorgar på den?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • snippidippi
      • October 2009
      • 81

      #3
      det finns två filter i den som ligger i korgar om det är det du menar?

      var på djuraffären idag och gjorde vattentester och värdena var perfekta och förklarade för han i affären om det men han knde inte komma på nåt som var nån anledning...så det borde vara nån sorts sjukdom?

      dem 2 sista malarna var döda idag iaf och ännu en guppy med så nu är det bara lite stimfisk och scalarena med svärdbärarna kvar.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        När fisk droppar av då och då så handlar det ofta om dålig filrering och det påfrestar fisken! Du ska inte göra rent filtret mer än när det börjar bli stopp och blir det dåligt flöde inom 1 månad bör du utöka med ett filter till!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • snippidippi
          • October 2009
          • 81

          #5
          det är en aquaball för 60L kar som jag rengör 1gång i veckan men då får jag byta ut det mot ett större och inte rengöra det mer än när det börjar stoppa upp?!


          Aquaball 2208 Internal Filter
          480 Liters per Hour (130 gph)
          Senast redigerad av snippidippi; 29 October 2009, 19:45.

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            När du rengör stör du de goda filterbakterierna som jobbar med att bryta ner skiten i vattnet, du skall aldrig rengöra filtret i kranvatten, absolut inte varmt kranvatten, rengör det vid vattenbyte genom att krama ur det lite lätt i det utbytta vattnet. Rengör bara när du märker att flödet avtar, oftare skadar bara.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              2 byten i veckan låter lite mycket. Jag skulle inte tro att du behöver byta mer än 30% varannan vecka eller så. Filtret verkar vara lite underdimensionerat.

              De täta vattenbytena och lite taskig filtrering medför att fisken får påfrestningar, vilket i sin tur leder till att de blir känsliga för infektioner och annat elände. Så ett större filter, och lite lugnare vattenbyten så borde fixa sig.

              Kolla gärna om ditt vattenverk tillsätter klor i någon form i dricksvattnet, också.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • snippidippi
                • October 2009
                • 81

                #8
                prövade 1 vattenbyte 1gång på 2veckor men då dog en mal pga nitrit
                så affären sa 2ggr i veckan men ska pröva gå ner på 1gång i veckan

                och krama filtret när det behövs. och byta ut det förstås

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13134

                  #9
                  Ursprungligen postat av snippidippi
                  det är en aquaball för 60L kar som jag rengör 1gång i veckan men då får jag byta ut det mot ett större och inte rengöra det mer än när det börjar stoppa upp?!


                  Aquaball 2208 Internal Filter
                  480 Liters per Hour (130 gph)
                  nåt sånt här är lagom http://www.guldfisken.se/beta/catalo...04c8ff16830090
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • snippidippi
                    • October 2009
                    • 81

                    #10
                    nu har jag tittat på fiskarna igen och alla ser friska ut utom guppyn som ser bubblig och raggig ut med små inre blödningar, man kan klart se att den har fått nån sjukdom. flundran dog idag med så nu är det bara 6st stimfiskar och 2 scalare och 2 svärdbärare. men dem ser friska ut iaf och rör sig normalt så kanske har man tur att dem är starka nog att tåla vad det nu än är?

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      strunta i att slamma med, det har nog lite med det hela att göra också. gör ett vattenbyte i veckan på ca 30% och skaffa ett bättre filter med större kapacitet.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13134

                        #12
                        Ursprungligen postat av snippidippi
                        tur att dem är starka nog att tåla vad det nu än är?
                        Var det är har jag redan gett en hint om! Du kan inte hålla det antal och storlek på fisk med endast ett litet aquaball och det är inte en sjukdom utan en undermålig vattenkvalité till följ av brist på biologisk filtrering, detta bör du åtgärda kvickt!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • snippidippi
                          • October 2009
                          • 81

                          #13
                          så dem inre blödningarna och den bubbliga "huden" på guppyn är pga filtret? ser ju ut som den är sjuk

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            ditt filter är alledes för klent för ditt akvarium och den fisklasten du har, som de andra har sagt att om du måste rensa din pump en gång i veckan så är det för klent. skaffa då hellre det filtret som åheim länkade, det pumpar 1000 liter och är alledes perfekt för ditt akvarium.
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • snippidippi
                              • October 2009
                              • 81

                              #15
                              ska skaffa en ny filterpump, tog bilder men det är alldeles för dålig kamera för att kunna fota guppyn men tycker den ser iaf inte frisk ut alls!

                              bilder hur lägger ni in dem här?






                              Senast redigerad av snippidippi; 31 October 2009, 16:59.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...