Mystisk massdöd bland Fp. sjoestedti

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    Mystisk massdöd bland Fp. sjoestedti

    Sedan några veckor har jag haft en kull av killifisken Fundulopanchax sjoestedti gående i ett 105-liters akvarium med rådasand och en trädrot samt flytormbunkar och dvärgsvärdplantor som växer bra. Ett bottenfilter ger lite rörelse på vattnet. Fiskarna har vuxit bra och är (var) ca 4-5 cm långa. De har fått frysfoder (artemia, vita mygglarver och oxhjärta) ca en gång om dagen. I onsdags hade några av dem dött, så jag bytte tre spannar vatten och tillsatte en knivsudd flubenol (den enda medicin jag hade hemma) och 2 dl havssalt utan tillsatser. Dagen efter var jag borta hela dagen, och när jag kom hem på kvällen var flera döda igen. Så även igår - på kvällen bytte jag hälften av vattnet, eftersom jag började fundera på om de inte tålde saltet. Fp. gardneri (åtminstone vissa stammar) tål inte salt, vet jag. Tyvärr har jag inga vattentester hemma och bor flera mil från närmaste zooaffär. I början syntes inga fel på fiskarna innan de dog, men nu är några lite magra och simmar lite vingligt. I akvariet går även några Fp. marmoratus och Chromaphyosemion bivittatum, som ser ut att må bra och inte ha påverkats alls. Vet någon vad det kan vara och vad man eventuellt kan göra åt det?

    Olle
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Jag hade flyttat fiskarna till en balja/kar som du har som sjukstuga, sätta in en luftpump för cirkulation där och byta vatten varje dag, för att se om de repar sig.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      Jag kan gissa att dödsfallen har att göra med att du matar med oxhjärta (förorenar mycket) och kanske även ganska stora mängder foder och sen har en ganska dålig filtrering! Sen ska man nog inte ta mer än 1dl salt/100L! Medicinering på måfå är inte heller nån bra metod!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...